• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Dorien Quik – ‘Ieder misbruik is een vorm van onmacht’

Dorien Quik – ‘Ieder misbruik is een vorm van onmacht’

10 juni 2015 door gastauteur

Er is de afgelopen tijd veel gesproken over seksueel misbruik door leraren binnen het boeddhisme. Mijn reactie hierop is dat ieder misbruik een vorm van onmacht is. Onmacht van de leraar die kennis bezit en onmacht van de leerling die kennis wil vergaren.

Dorien Quik

Onmacht en zijn tweelingbroer macht zijn niet anders dan een conditionering van pijn. En het is duidelijk door alle berichtgeving over misbruik, dat iemand die kennis bezit helemaal geen afscheid hoeft te hebben genomen van deze allereerste Edele Waarheid. Hierdoor wordt lesgeven een persoonlijke zaak, die leidt tot veel lijden. Daarom is de uitnodiging aan ieder die op het spirituele pad zich wil verdiepen om van lijden naar leiden te gaan.

Als ik iets wil leren is het logisch dat ik naar iemand toe ga die kennis van zaken heeft. Meer niet, minder ook niet. Vanuit dit standpunt is het eveneens logisch dat als ik een leerling ben, ik alle opgedane kennis zelf toets aan het realiteitsgehalte en niet iets klakkeloos aanneem.

Bovendien gaat het over de werking van de geest en nooit over persoonlijke zaken. Deze zijn en blijven privé. Door te mediteren en te contempleren komen we naar een individuele ervaring die kan leiden tot het inzicht dat de werking van de geest ook binnen de persoonlijkheid van toepassing is én dat deze universeel is.

Leraar en leerling kunnen elkaar inspireren waarbij de kennisbron van de leraar afkomstig is en de inspiratie uit beiden voortkomt. Doordat inspiratie de gemeenschappelijke deler is, worden de lessen naar een verfijnder energieniveau verheven waardoor beiden zich ontwikkelen en er uiteindelijk geen leraar en leerling meer aanwezig is. Dit is het leren communiceren op een zeer verfijnd niveau waarbij de onderlinge verbondenheid, die de leegte vertegenwoordigt de ‘grond’ van iedere bijeenkomst is.

Dan vallen alle vormen weg, zodat de heelheid ervaren kan worden.

Deze heelheid is het fundament van de geest in ieder levend wezen. Zodra deze in contact komt met de adem, de eerste beweging, ontstaat ‘als vanzelf’ de gelukzaligheid. De kunst is deze gelukzaligheid tot in de vorm, het fysieke lichaam, tot uitdrukking te kunnen brengen. Hiervoor is er de aaneenschakeling nodig van de mannelijke en vrouwelijke energie. Deze wordt niet verkregen door seksualiteit maar door zelfwerkzaamheid in het trainen van de geest waarbij de kwaliteiten van concentratie, meditatie en contemplatie onontbeerlijk zijn.

De mannelijke energie bevindt zich in eerste instantie in een onbewuste toestand in een vrouwelijke vorm en de vrouwelijke energie bevindt zich in een onbewuste toestand in een mannelijke vorm. Deze twee onbewuste archetypen werden door Carl Gustav Jung resp. de animus en de anima genoemd. Pas wanneer we ze uit hun slaap hebben gewekt en verder in ons hebben ontwikkeld zullen we in staat zijn een volmaakt innerlijk leven te leiden. Dan is de oneindige Wijsheid, die ook wel de innerlijke Leraar wordt genoemd, ontwaakt. We zijn heel, we hebben niemand nodig daar we weten wie we zijn. Hierdoor komen we uit onze onmacht en zijn we in staat om in wederzijds respect met elkaar te zijn. Zouden we dan nog ooit iemand onze wil willen opleggen, laat staan iemand willen misbruiken?

Er is geen leraar, er is geen leerling!

Tekst Dorien Quik, voorzitter van de stichting Bodhisattva te Huis ter Heide. Meer over de stichting en het thema animus en anima  www.stichtingbodhisattva.eu.

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Dharma en filosofie, Misbruik Tags: Dorien Quik, Huis ter Heide, leerling, leraar, misbruik, onmacht, seksueel wangedrag

Lees ook:

  1. Ank Schravendeel – Verleidelijk verlangen
  2. Edel Maex- Wat is misbruik?
  3. Hans Knibbe over Sogyal Rinpoche
  4. Op zoek naar een leraar – Laat je leiden door een onderzoekende geest

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    10 juni 2015 om 17:45

    Beste Dorien Quik,
    In de context die je zelf aangeeft (namelijk misbruik door leraren in het boeddhisme) is de propositie “Ieder misbruik is een vorm van onmacht” een regelrechte category mistake – een schoolvoorbeeld van psychologiseren. Leraren dienen om diverse soorten redenen met hun vingers af te blijven van leerlingen, dat is het enige waar het in deze context om gaat. Dat misbruikers hun zaken psycho-sociaal niet op orde hebben is een open deur. Een even open deur is dat niemand zijn zaakjes helemaal op orde heeft. En sommigen hebben echt baat bij een tijdelijke gids, een leraar. “Er is geen leraar, er is geen leerling” is tegeltjeswijsheid voor op de schouw bij de leraar thuis.

  2. Guan Her Ng zegt

    10 juni 2015 om 18:18

    Uiteindelijk is begeerte en lust de oorzaak achter. Het ‘weten’ dat dit een oorzaak is voor ‘dukkha’ is helaas niet genoeg, daarom moeten we het echt ‘realiseren’.

    Sommige boeddhistische leraren weten heel goed dat ze last hebben van begeerte of een vorm van lust. Zij leggen dan een eed af aan de boeddha of bodhisattva’s, dat ze ervan af willen, anders zullen ze in hel terecht komen.

  3. Ineke Touber zegt

    11 juni 2015 om 08:58

    Ik krijg de kriebels van de bijdrage van Dorien Quik. In plaats van de dingen te zien zoals ze zijn – seksueel misbruik > een strafbaar feit voor de Nederlandse wet – wordt er een verhullend ‘boeddhistisch/psychologisch’ laagje over dit misbruik gelegd. Op zich misschien een interessante kijk, maar in de huidige context volledig misplaatst!

  4. wv zegt

    12 juni 2015 om 06:00

    Een aardig stukje, maar ik ben het niet helemaal eens met deze analyse van Jung:

    In de huidige westerse wereld is de vrouwelijke energie zowel kollektief als individueel min of meer onbewust. Dit geldt zowel voor vrouwen, als (misschien in iets meerdere mate) voor mannen. Ratio, het hoofd, domineert over het hart, de intuïtie.

  5. G. van Veluw zegt

    18 juni 2015 om 14:37

    Na het stukje over machtmisbruik van Dorien Quik verschillende keren gelezen te hebben, komt er een woord naar boven, het is” allesomvattend”,als je de woorden tot je wilt laten komen.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.