• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Jaren cel en dwangarbeid voor beledigen Boeddha

Jaren cel en dwangarbeid voor beledigen Boeddha

17 maart 2015 door de redactie

De Nieuw-Zeelander en barmanager Philip Blackwood (32)  is vandaag door een rechtbank in Yangon,  Birma (Myanmar) veroordeeld tot 2,5 jaar celstraf wegens belediging van het boeddhisme.  Twee Birmese betrokkenen bij de V Gastro bar, de eigenaar Tun Thurein en Htut Ko Ko Lwin werden veroordeeld tot twee jaar dwangarbeid en nog eens een half jaar cel wegens het niet  opvolgen van een bevel van een ambtenaar.

De drie werden in december vorig jaar gearresteerd na het op het net zetten van een advertentie waarin de Boeddha werd afgebeeld met een koptelefoon  Deze reclame uiting moest klanten naar de bar lokken. Toen Blackwood bij het gerechtsgebouw arriveerde zei hij te hopen dat hem recht zou worden gedaan. Hij vroeg anderen hem te vergeven voor de fout doe hij gemaakt heeft. De Nieuw-Zeelandse ambassade in Yangon staat Blackwood bij.

De gewraakte poster
De gewraakte poster

De Birmese autoriteiten staan zwaar onder druk van extremistische boeddhisten en een stijging van religieus nationalisme – met inbegrip van geweld tegen de minderheid moslimgemeenschap in Birma het leven niet zeker is en worden gedood en verjaagd door extremistische boeddhisten. Ongeveer een half dozijn van deze monniken had zich verzameld bij het Yangon Hof om het vonnis te vernemen.

Paw Shwe, een lid van een boeddhistische organisatie, noemt het vonnis eerlijk. Ongeveer negentig procent van de Birmezen is boeddhist. Vermeende beledigingen van het boeddhisme worden heel serieus genomen. Phil Robertson, adjunct-directeur van de Asia Human Rights Watch vindt dat de drie mannen op een voor hun omgeving ongevoelige manier hebben gehandeld, maar ze moeten niet naar de gevangenis worden gestuurd. Dit vonnis toont volgens hem aan dat de vrijheid van meningsuiting in groot gevaar is in Birma.

Bron BNN.

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Rechtspraak Tags: bar, beledigen Boeddha, Birma, celstraf, dwangarbeid, koptelefoon, poster, tapasbar

Lees ook:

  1. Rechtszaak Boeddha met koptelefoon, over twee weken uitspraak
  2. Barmanager blijft in cel vanwege Boeddha met hoofdtelefoon
  3. Barman die ‘Boeddha beledigde’ rot weg in Birmese cel
  4. Blackwood weer thuis na gratie Birmese regering

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. wv zegt

    18 maart 2015 om 01:35

    Ik denk dat de Boeddha zelf, net als elk ander min of meer verlicht persoon, als hij in onze tijd zou leven, geen enkel punt van zoiets triviaals en uiterlijks als een koptelefoon gemaakt zou hebben.

    Het zijn altijd de volgers die heiliger willen zijn dan de paus en vervallen tot een extremisme dat haaks staat op de tolerantie van de boeddhistische middenweg.

  2. Marja zegt

    18 maart 2015 om 09:54

    Wat een verschrikkelijke uitspraak.
    De autoriteiten staan onder druk van; extremistische boeddhisten. Die ook nog eens moordend en rovend het land in een angst en wurggreep houden.
    Over ego gesproken!

  3. Henk zegt

    18 maart 2015 om 10:44

    Ik ben het absoluut niet eens met deze z.g. boeddhisten maar het gaat niet over die koptelefoon, het gaat over respect.
    Veroordeel ook zelf anderen niet! Kijk eens in jezelf en hoe je reageert.

  4. Jur zegt

    18 maart 2015 om 10:52

    @wv helemaal mee eens! Persoonlijk vind ik de uiting geenszins een respectloze uiting richting het Boeddhisme. Overigens heeft het Boeddhisme mij meer empathie geleerd. Dit riekt bijna naar de excessieve reactie op de cartoon van Kurt Westergaard.
    Überhaupt vind ik het volstrekt onbegrijpelijk dat een (extreem) Boeddhist niet vergevensgezind is. Dit staat toch haaks op de Boeddhistische leer??

    • Henk (andere Henk) zegt

      18 maart 2015 om 12:49

      Ik heb het al eens vaker geschreven: extremistisch boeddhisme is in feite een contradictio in terminis. Religieus extremisme is in principe gewelddadige regelgeving dwingend aan andersdenkenden opleggen. Dit heeft totaal niets met boeddhisme te maken, maar met bekrompen menselijk ego.

  5. Gonda zegt

    18 maart 2015 om 16:55

    Triest, de Boeddha zelf heeft schijnbaar ooit voorspeld dat er zulke donkere tijden zouden komen dat het zelfs schadelijk zou zijn “boeddhist” te zijn omdat de leer volkomen verkeerd geïnterpreteerd en uitgelegd zou worden het begint er helaas aardig op te lijken…

  6. kees moerbeek zegt

    19 maart 2015 om 22:57

    De Boeddha is de enige die zou kunnen beoordelen of de leer onjuist uitgelegd zou worden, Gonda. Hij was evenwel geen boeddhist. Maar om de een of andere reden heb ik het idee dat hij zich verre hield van zuiverheid in de leer, astrologie, wichelroede lopen, toekomst voorspellen, kwakzalverij en zo meer. Hij had wel wat anders te doen :-)

    Donkere tijden? Volgens mij geloofde hij niet in dat soort dingen. Alsof de tijd een soort opperwezen is, of de geschiedenis, het volk, het vaderland of de economie. Vooral dat laatste is erg in tegenwoordig. Best wel eng om in deze dingen te geloven. Mensen doen onheilzame dingen en de remedie is bekend. Daar hield hij zich mee bezig :-)

    Ik denk dat ze in Birma inderdaad wel andere problemen hebben dan dat de Boeddha zich beledigd zou voelen, door wie dan ook. Maar ach ja: mensen. En zijn wij beter?

    ‘T volgende is een schande: https://www.youtube.com/watch?v=ELRh7u7uvVw

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.