• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Will you be my sanctuary?

Will you be my sanctuary?

7 januari 2019 door Edel Maex

‘Moeten het altijd van die oude boeddhistische teksten zijn?’, kwam als verzuchting uit onze zengroep. Door al die jaren van zen ben ik blijkbaar zo met die teksten vergroeid dat ik uit het oog verlies hoe vreemd ze wel zijn. Maar wat er in die oude teksten staat is van alle tijden en alle mensen. Vandaar de belofte aan de groep om het eens niet over een boeddhistische tekst te hebben.

Er speelde al een tijd een liedje door mijn hoofd, een bescheiden hit uit 2001: Sanctuary, van Colin Blunstone en Rod Argent. Een popsong, een liefdesliedje, geen grote muziek, geen grote poëzie. Ik had nooit echt op de tekst gelet, maar de titel intrigeerde me.

Een fragment:

Will you be my sanctuary
Be for me when all the world’s in vain
Let me know your true devotion
Open my eyes when I feel them closing with pain

When all around seems to be trouble
When life seems only to deceive
When nothing really seems to matter
And I look in desperation for something I can believe

En ik ga meteen mijn belofte verbreken om het niet over boeddhistische sutra’s te hebben en deze tekst naast de Sutra van Kwan Yin leggen:

Stel dat je alle houvast verliest
de grond onder je voeten verdwijnt
neem dan je toevlucht tot Kwan Yin
en je bent als de zon in de oneindige ruimten

Als je bezeten bent door angst,
ontreddering en vertwijfeling,
neem dan je toevlucht tot Kwan Yin,
en niets zal je nog deren.

Misschien legt de songtekst iets meer de focus op de vraag en de sutra op het antwoord, maar de inhoud is dezelfde. Plagieert de song hier schaamteloos de sutra? Weinig reden om dat te denken. De noodkreet die in beide teksten wordt uitgedrukt is zo algemeen menselijk.

Als alles zijn betekenis verliest, als alles mij ontnomen wordt, als er angst is en verlies en rouw, als gebeurt wat nooit had mogen gebeuren, waar kan ik dan terecht? Will you be my sanctuary? Maar tot wie is de vraag gericht? En wat is het antwoord? Wat is sanctuary?

Het mooie aan het woord ‘sanctuary’ is dat het in het Engels twee betekenissen heeft. De eerste is ‘heiligdom’. Vaak vullen we dat heel magisch in. Hugo Camps formuleerde dat ooit helder in een column in De Morgen.

’Bij grote calamiteiten, ondraaglijk leed en wanhoop komt de kerk weer in beeld. De laatste dagen hoorde je vaak: “Wat nu nog rest, is bidden. … Het is een klassiek verschijnsel waar ik niet schamper over wil doen. Zelf zou ik niet weten tot wie ik moet bidden om verdriet te stollen, maar voor veel mensen is dat anders. Bij uitzichtloosheid biedt hun Opperwezen een laatste strohalm. Terwijl je ook zou kunnen zeggen: de God die zoveel jonge levens in één klap laat wegrukken is geen mensenvriend. Die God deugt gewoon niet.

Hij begrijpt het niet. En ik denk dat hij het écht niet begrijpt. Wat hij afwijst is een strohalm, een Opperwezen, een geloof in iets wat het allemaal in orde brengt. Zo kun je het inderdaad begrijpen. Wil jij het voor mij oplossen? Kwan Yin of een God die het allemaal even regelt.

Maar is het echt dat wat mensen zoeken in dergelijke ogenblikken? Is het dat wat mensen doen? Het lijkt mij al te naïef. Een geloof in een magische oplossing is naïef, maar het is nog naïever te denken dat het dat is wat mensen zoeken.

‘Zeg mij wat ik moet doen?’, is een vraag die ik als psychiater natuurlijk ontelbare keren gehoord heb. Ik heb geleerd die vraag niet te letterlijk te nemen. Om te beginnen doen mensen dan toch niet wat ik zeg, en gelukkig maar. Want wie ben ik om voor iemand te bepalen wat iemand anders moet doen?

Mensen hebben in die momenten van wanhoop en radeloosheid meestal geen behoefte aan advies en goede raad. Dat hebben ze al genoeg gekregen en ook aan zichzelf gegeven. In die momenten hebben we nood aan een plek waar we met onze wanhoop en radeloosheid mogen zijn, waar we welkom zijn, waar iemand bereid is onze wanhoop te horen.

Dat brengt ons bij de tweede betekenis van sanctuary, zoals het gebruikt wordt in samenstellingen als bird sanctuary. Toen ik die term de eerste keer hoorde, op reis in India, dacht ik dat het over een tempel ging met heilige vogels of zoiets. Maar een bird sanctuary is wat we in het Nederlands, met een veel minder mooi woord, een vogelreservaat noemen. Het is een vrijplaats, waar vogels welkom zijn, waar ze beschermd zijn, waar ze bestaansrecht hebben en ruimte krijgen.

Daarom betekent Kwan Yin letterlijk: zij die de noodkreten van de wereld hoort. Geen magie hier, alleen de bereidheid om te luisteren, om aanwezig te blijven. Een sanctuary waar we met onze wanhoop en radeloosheid welkom zijn, waar we bestaansrecht hebben en ruimte. Die ruimte is bevrijding.

Het kan gebeuren, helaas niet altijd, maar het kan gebeuren dat juist in de diepste radeloosheid iets openbreekt. Ik heb het mensen vaker horen vertellen. Iemand vertelde dat in het meest tragische moment van haar leven, op het moment dat het ondenkbare gebeurde, er iets openging en er een diepe rust kwam. Ze had het gevoel dat niemand dat begreep. De mensen aan wie ze het verteld had, hadden afgedaan met goedkope psychologie, als een vlucht uit de werkelijkheid. Toen ze de Sutra van Kwan Yin hoorde was dat voor haar de exacte beschrijving van wat ze toen gevoeld had: ‘als een zon in de oneindige ruimte’. Niets van mystificatie, niets bovennatuurlijk of bijzonder, geen vlucht uit de werkelijkheid maar gewoon een simpele beschrijving van wat ze op dat ogenblik ervoer, oneindige ruimte, ook voor de tragiek.

Will you be my sanctuary? Tot wie richt de vraag zich? Tot zij die luistert. Zo creëren mensen sanctuary, ruimte, plaatsen van aandacht. Het is zo algemeen menselijk dat we het overal terugvinden, in een glimlach, in een plechtigheid, in een kerk, in een monument, bloemen op een graf, of langs de weg op een plaats waar iemand bij een ongeval omkwam. Sanctuary.

In de film ‘Broken Circle Breakdown’ stort de wereld in van twee mensen, bij de dood van hun zesjarig dochtertje, na een behandeling voor leukemie. Ze rouwen allebei op een heel andere manier. Hij is boos, boos ook op het verbod op stamcelonderzoek, dat misschien tot een behandeling voor zijn dochter had kunnen leiden. Zij trekt zich terug. Op de vensterbank van haar raam komt er af en toe een vogel zitten. Ze wordt bevriend met de vogel. Ze geeft hem een plek, een sanctuary. Ze plakt silhouetten van roofvogels aan de ramen zodat de vogel zich niet te pletter zou vliegen. Ze doet wat mensen doen. Ze creëert een sanctuary voor de vogel en voor zichzelf, een plaats waar ze kan rouwen. Maar hij wordt boos. Hij beschuldigt haar ervan dat ze de werkelijkheid niet onder ogen wil zien, dat ze denkt dat de vogel een reïncarnatie van haar dochter is. Hij ontneemt haar haar sanctuary. Zo verliest hij tenslotte ook haar.

Will you be my sanctuary? Het maakt niet uit welk verhaal eromheen geweven wordt. Ik heb ook geleerd meer te kijken naar wat iemand doet dan naar wat iemand meent of gelooft. Meningen leiden vaak alleen maar de aandacht af van wat er echt gebeurt. Discussies over meningen vernietigen vaak de ruimte voor kwetsbaarheid.

Will you be my sanctuary? Wat heeft toevlucht tot zij die luistert met onze zenpraktijk te maken? Onze praktijk is er een van gaan zitten en ruimte maken, met een grenzeloos mededogen voor alles wat zich aandient. Het is sanctuary op zijn puurst. Ieder gevoel, iedere gedachte, iedere indruk heeft bestaansrecht. We bejegenen ze als een beschermde vogelsoort in een bird sanctuary. En door dit samen te doen creeren we sanctuary voor elkaar, een plaats waar je in je kwetsbaarheid welkom bent, zoals je bent, ook in je wanhoop en gebrokenheid. Een plaats waar ik kan, zoals in de song van Argent en Blunstone: ‘Open my eyes when I feel them closing with pain.’

 

 

Categorie: Boeddhisme, Edel Maex, Zen Tags: betekenis, Edel Maex, Kwan Yin Huis, maalstroom, popsong, sanctuary, songtekst, toevlucht

Lees ook:

  1. Moet ik een leraar hebben? (vervolg)
  2. Niets bijzonders
  3. Edel Maex: ‘Meditatie is heel eenvoudig’
  4. Het wegvallen van het zelf

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bernard Faber zegt

    7 januari 2019 om 17:34

    ? Dank Edel Maex

  2. Piet Nusteleijn zegt

    8 januari 2019 om 09:18

    Het lezen van dit stuk is een sanctuary, een geborgenheid.
    Zacht.
    Met dank.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De via negativa voor nitwits
    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.