Groothandel DeliXL stopt met het verkopen van vloeibare kooi-eieren. DeliXL deed dit nadat Wakker Dier in juli een radiocampagne tegen hen en Hanos was gestart. Ook andere bedrijven reageerden positief op een verzoek van Wakker Dier om diervriendelijkere eieren te gaan gebruiken. Zo zegt Olvarit toe uiterlijk begin 2015 al haar babyvoeding geheel kooiei-vrij te maken.
Ook Gijs streekproducten en Yil’driz wereldsauzen stoppen met het gebruik van kooi-eieren. Bolletje is eind dit jaar overgeschakeld van scharreleieren op eieren van kippen met uitloop naar buiten. Wakker Dier voert sinds deze zomer een nieuwe campagne die er op is gericht zoveel mogelijk kippen uit kooien te helpen en waar mogelijk de wei in te krijgen.
Nederlander eet 44 verwerkte eieren per jaar
Naast de bijna 200 eieren in eierdoosjes, eet de gemiddelde Nederlander nog 44 eieren per jaar, verwerkt in producten als mayonaise, deegwaren en koekjes of onherkenbaar geserveerd in restaurants. Er is veel onduidelijkheid over de herkomst van deze verwerkte eieren: op de ingrediëntendeclaratie staat vaak alleen ‘ei’ of ‘eiwit’, zonder vermelding of het om kooi- of scharrelei gaat. Het kan dan gaan om kooiei, afkomstig van kippen in Nederlandse of Europese kooien, waar ze amper meer dan een A4’tje leefruimte hebben (750-900 cm2). Of zelfs van een kip uit een kale legbatterijkooi in bijvoorbeeld India, China of de VS waar ze vaak nog minder dan een A4’tje leefruimte hebben. De kale legbatterijkooi is in de EU verboden, maar de import van eieren uit deze kooien niet. Wakker Dier vindt dat een kip niet achter tralies op draadgaas hoort, maar moet kunnen scharrelen in stro en een (beschutte) weide verdient. Zij dringt daarom bij fabrikanten aan op een einde aan het gebruik van kooiei.
Eierdoosjes sinds 2004 legbatterij-vrij
Sinds 2004 zijn alle supermarkten in Nederland kooiei-vrij. Deze stap namen de supermarkten nadat Wakker Dier kort daarvoor haar legbatterijcampagne was gestart. Tot dan gingen er nog anderhalf miljard legbatterijeieren per jaar in eierdoosjes over de toonbank bij de supermarkten. Alle supermarkten verkochten tot dan toe nog legbatterijeieren, behalve Albert Heijn. Het was het eerste grote succes van Wakker Dier met haar ‘company campagnes’. Supermarkten verkopen sindsdien minimaal scharreleieren en daarnaast nog meestal vrije-uitloopeieren, biologische eieren of Rondeel-eieren. Supermarkt Plus loopt voorop voor de kip en verkoopt alleen nog maar eieren van kippen die uitloop naar buiten hebben.
In Nederland leven nog 5 miljoen kippen in kooien, dat is ongeveer 1 op de 6 legkippen. Jaarlijks worden daarnaast 2,5 miljard eieren Nederland ingevoerd, waarbij de huisvesting van de kippen onduidelijk is.