• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Dalai Lama: ‘Er komt geen nieuwe Dalai Lama’

Dalai Lama: ‘Er komt geen nieuwe Dalai Lama’

8 september 2014 door de redactie

De Dalai Lama heeft in een interview aan de Duitse krant Welt am Sonntag gezegd dat hij de laatste Tibetaanse geestelijke leider is, en dat daarmee een eeuwenoude religieuze traditie zal eindigen. Zijn opmerkingen in het interview waren nog explicieter dan een vorige waarin hij zei dat (het instituut van) de Dalai Lama zijn doel heeft gediend. Inmiddels heeft de officiële woordvoerder van de Dalai Lama gezegd dat deze quote uit een veel breder antwoord van de Dalai Lama is gedistilleerd en dat deze tot verwarring en verdriet heeft geleid onder Tibetanen.

Foto BD/Marc Loogman
Foto BD/Marc Loogman

In het interview van afgelopen zondag zegt hij onder meer: ‘We hebben bijna vijf eeuwen lang een Dalai Lama gehad. De veertiende Dalai Lama is nu zeer populair. Laten we (deze traditie) voltooien met een populaire Dalai Lama.’ Om lachend toe te voegen dat ‘als er een zwakke Dalai Lama komt dat een schande zal zijn.’ Het Tibetaans boeddhisme is volgens de Dalai Lama niet afhankelijk van één enkel individu. ‘We hebben een zeer goede organisatiestructuur met hoogopgeleide monniken en geleerden.’

De Dalai Lama, winnaar van de Nobelprijs voor de vrede in 2011, stootte enkele jaren geleden al zijn politieke taken af. Maar hij is nog steeds de meest uitgesproken en krachtige leider voor de Tibetanen in ballingschap als in Tibet zelf. De interviewer van Welt am Sonntag vroeg de geestelijk leider hoe lang hij nog zijn taken kan uitvoeren. De Dalai Lama (79): ‘De artsen zeggen dat ik wel honderd jaar oud kan worden. Maar in mijn dromen zal ik sterven op de leeftijd van 113 jaar.’ Op de vraag of hij mogelijk ooit kan terugkeren naar Tibet, zei hij: ‘Ja, ik ben daar zeker van. China kan zich niet langer isoleren maar moet voldoen aan de wereldwijde trend naar een democratische samenleving.’

In een reactie van negen september meldt de officiële woordvoerder van de Dalai Lama in India, Ganden Phodrang, in een bericht van VOA Tibet, dat de quote waarin de Dalai Lama zegt dat hij de laatste Dalai Lama zal zijn,  onvolledig is en een opmerking is uit een veel langer en vollediger antwoord op een vraag over reïncarnatie, waarin de Dalai Lama verklaarde dat de uiteindelijke beslissing op het doorgaan of stoppen van de instelling van het instituut van de Dalai Lama bepaald zal worden door het Tibetaanse volk.

De standpunt,  dat de Tibetanen de ultieme arbiter zijn over het continueren van dat orgaan van de Dalai Lama, is niet nieuw en wordt volgens de woordvoerder al jaren geuit door de Dalai Lama. Wat nog belangrijker is, in de afgelopen jaren heeft de Dalai Lama twee belangrijke factoren met betrekking tot zijn mogelijke reïncarnatie benadrukt: ten eerste dat hij op deze kwestie reageert na nauw en langdurig overleg met hoge Tibetaanse religieuze hoofden. En, als hij zou beslissen om terug te keren  als de vijftiende Dalai Lama, het logisch voor hem zou zijn om geboren te worden in een omgeving waarin hij kan blijven werken aan de dingen waarmee hij zijn hele leven al bezig is, en niet in Tibet, onder de huidige voorwaarden.

Bron Al Jazeera en VOA. Update 9 september 18.42 uur.

 

Categorie: Dalai Lama, Geluk, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: China, geen opvolging, India, Tibet

Lees ook:

  1. Foto’s moeten situatie in Tibet duiden
  2. Dalai Lama tachtig jaar leider Tibetaans boeddhisme
  3. Ondanks coronaepidemie – 62e herdenkingsdag Tibetaanse opstand
  4. ‘India moet invloed doen gelden om in vrijheid de 15e Dalai Lama te kiezen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Pieter zegt

    9 september 2014 om 08:09

    Dit artikel rammelt aan alle kanten.
    Jammer hoor.

  2. Nic zegt

    9 september 2014 om 12:49

    Pieter,
    Jammer dat je bij je reakties niet ‘op de man mag spelen”.
    ( Zie art. ‘Stop met die onzinnige ijsemmeractie’
    de redactie zegt:
    7 september 2014 om 12:35

    Het niveau van de reacties daalt. Er wordt op de man gespeeld. Dus ik sluit de reactiemogelijkheid (PvB))

    Anders had ik je gevraagd wàt je precies aan het artikel vind rammelen.

    Jammer dat het op deze manier niet meer mogelijk is om helderheid te ontwikkelen over zaken.
    Een gemiste kans voor open discussie.

    Met vriendelijke groet,

    • de redactie zegt

      9 september 2014 om 13:27

      Er is niks mis met de vraag: “Wat rammelt er aan het artikel?”

      En verder heb ik je via mail gevraagd wat je precies bedoelt met deze reactie, Nic.
      (PvB)

      • Nic zegt

        9 september 2014 om 14:07

        Ok.
        Ga daar op antwoorden.
        Met vriendelijke groet,

        • Borisboyo zegt

          9 september 2014 om 15:56

          Hoi Nic,

          Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook een vreemde reactie vind van de redactie, bij het artikel van de IJsemmer. Je mag toch gewoon wel iets vinden of niets vinden over wat iemand schrijft? Of je het daar wel mee eens bent of niet mee eens bent, ik had niet het idee, dat er echt op de man wordt gespeeld? Misschien zie ik iets over het hoofd. Soms in een discussie kunnen de gemoederen wat oververhit raken, maar er zijn geen nare dingen gezegd, of er is ook niet gescholden ofzo. Of mag ik dit niet hier neerzetten omdat het niets met het artikel te maken heeft???

          • Nic zegt

            9 september 2014 om 16:24

            Dank voor je steun.
            Ik heb er ook nog middels email naar tevredenheid contact over gehad.

            Ik had ook de indruk dat het wel meeviel. Helaas lijkt het er vooralsnog op dat een persoon hier verantwoordelijk voor is.
            Wat kun je doen ?
            Alleen aangeven dat je het vond meevallen met ‘op de man spelen’. Misschien dat er volgende keer anders op gereageerd word.

            De discussie over ‘op de man spelen’ past bij elke reactie dus die is altijd terecht bij elk artikel lijkt me.

            Jammer dat we ons hier met dit soort zaken moeten bezig houden.

            Met vriendelijke groet,

  3. lydia zegt

    9 september 2014 om 17:49

    Dit bericht is jammer genoeg zonder het te checken overgenomen door dagblad Trouw en het Boeddhistisch Dagblad. Redactie, hoe klein of groot ook, blijf toch trouw aan de journalistieke principes: Check, check, dubbel-check. Dit soort berichtgeving zorgt voor veel verdriet onder Tibetaans Boeddhisten en Tibetanen.

    Zie:
    http://www.voatibetanenglish.com/content/article/2443709.html

    The offices of Ganden Phodrang, the official institution of His Holiness the Dalai Lama based in Dharamsala, India , have been beseeched with inquiries from media over the last 24 hours, asking for clarification on a report in German newspaper, Welt am Sonntag, which strongly suggested that the present Dalai Lama could be the last one. The report which has been heavily cited in media has alarmed Tibetans around the world who are expressing their shock and sadness on internet platforms.

    However an official at Ganden Phodrang told VOA Tibetan that the report in Welt am Sonntag which contained the following quote from the Dalai Lama, “We had a Dalai Lama for almost five centuries. The 14th Dalai Lama now is very popular. Let us then finish with a popular Dalai Lama,” is incomplete and that the quotation was a brief comment from a much longer and fuller response to a question on reincarnation in which the Dalai Lama stated that the ultimate decision on whether the institution of the Dalai Lama should continue or cease to exist would be up to the Tibetan people.

    The Dalai Lama’s position that Tibetans should be the ultimate arbiter of whether the institution of the Dalai Lama should continue is not a new one and in fact has been stated many times by the Dalai Lama over several decades. More importantly, in recent years, the Dalai Lama has stressed two important factors regarding his possible reincarnation: Firstly that he would decide on the matter upon close consultation with senior Tibetan religious heads in around 15 years, and that secondly, were he to return as the 15th Dalai Lama, that it would be logical for him to be born in an environment that would allow him to continue working for the things that he had spent his present life doing, and not in a Tibet under present conditions.

    • Jules Prast zegt

      10 september 2014 om 00:55

      Even een reconstructie:

      Nieuwsfeit 1
      Zondag 7 september
      Interview van de Dalai Lama met de Welt am Sonntag.

      Het staat Trouw, het BD en anderen vrij op basis hiervan verslag te doen.
      Dit doen ze, op maandag 8 september.

      Nieuwsfeit 2
      Dinsdag 9 december
      Twee dagen na het interview verschijnt een artikel op de website van ‘Voice of America Tibetan’.
      Dit stuk citeert een verklaring die een officiële woordvoerder van de Dalai Lama in India zou hebben gegeven.

      Vaststelling:
      Het is onzin te doen alsof Trouw en het BD in hun verslaggeving rekening hadden kunnen houden met een bericht dat eerst een dag daarna verscheen.

      Wat we hier volgens mij zien is dat een leider uitspraken doet in een interview en dat de achterban probeert hier achteraf een draai aan te geven.

      Ik weet niet of de officiële woordvoerder van de Dalai Lama bij zijn interviews aanwezig is, hem interrumpeert wanneer hij uitspraken doet die verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd en met de interviewende journalisten checkt of zij de gedane uitspraken hetzelfde opvatten als hij. Dit zou wel horen en de nu ontstane situatie kunnen voorkomen.

      Beoordeling:
      Als dagelijkse lezer van het internationale nieuws vind ik dat de Dalai Lama zichzelf in de Welt am Sonntag laat kennen als iemand die steeds minder voeling heeft met de wereldpolitieke realiteit. Hij dicht bijv. China’s president Xi Jinping het eigenaarschap toe van de ‘harmonieuze samenleving’, maar dit was toch echt de slogan van zijn voorganger Hu Jintao. Xi Jinping’s propagandaleus is ‘China’s droom’. Ook de karakterisering van de Russische president Poetin is nauwelijks serieus te nemen.

      Samenvattend
      Met alle respect voor het kennelijke ‘verdriet’ onder de achterban van de Dalai Lama: boeddhisten moeten niet klagen over hun onwelgevallig nieuws en niet de beschuldigende vinger uitsteken naar de boodschappers.

  4. Joop Ha Hoek zegt

    9 september 2014 om 18:12

    Nick, Pieter en Borisboyo. Onderaan de pagina, in de zwarte balk, zie je de tekst: ‘Reageren op de website’, daarin staan onze spelregels ten aanzien van mensen die willen reageren. Je leest daarin dat wij graag zien dat lezers inhoudelijk reageren op onze artikelen. En hun mening onderbouwen. Het BD is geen koffiehuis, waar verbaal maar wat aangerommeld wordt. Wij willen dat onze lezers- en wijzelf ook, wijzer worden van ingezonden meningen. Dat dat op een beschaafde wijze gebeurt en lezers elkaar niet de maat gaan nemen. Richt je op de inhoud van een bericht en deel op een normale -zakelijke- wijze inzichten met elkaar.

    En Lydia: Wij kwamen dit bericht tegen in verschillende journalistieke bronnen en hebben ook bronnen vermeld in dit artikel en waren niet op de hoogte van de door jou aangedragen informatie. Wij zullen daar de betrouwbaarheid van onderzoeken en komen zeker op deze kwestie terug.

  5. Joop Ha Hoek zegt

    9 september 2014 om 18:52

    We hebben inmiddels een aanvulling onder het bericht geplaatst.

  6. Borisboyo zegt

    9 september 2014 om 19:05

    Hmmmm, sorry BD, het klinkt allemaal wel een beetje pretentieus, maar blijkbaar ben ik misschien beter thuis, bij een koffiehuis……….

  7. lydia zegt

    10 september 2014 om 11:30

    Als reactie op Jules Prast: een journalist behoort altijd de informatie te checken die in een ander medium wordt gegeven. Woorden kunnen uit hun context worden gehaald of verkeerd worden begrepen. Door het snelle jagen op nieuwtjes wordt het checken van informatie steeds vaker vergeten. Dit komt de kwaliteit van de journalistiek niet ten goede.

  8. Dharmapelgrim zegt

    10 september 2014 om 16:05

    OK… waar gaat het nu om? Als ik het goed begrijp, gaat het om het wel of niet reïncarneren van de persoon die wij kennen als de Dalaï Lama. Misschien is het kortzichtig van me, maar ik heb zo het idee dat de eerste en de laatste die daarover gaat de persoon in kwestie zelf is. Het laatste woord daarover zal m.i. door hemzelf gesproken worden vóór zijn verscheiden, wanneer dat ook zal zijn. Het is “Ik kom terug”, of “ik kom niet terug”. Of is het zo dat als hij zegt “Ik kom niet terug”, het Tibetaanse volk hem uit het Hiernamaals (Bardo, wat ook) kan trekken en kan doen reïncarneren, of hij wil of niet? Lijkt me onaannemelijk. Andere optie: een reïncarnatie aanwijzen die fake is, dus… een zogenaamde 15de DL, want eigenlijk is het hem dan niet. Hoe ook, Het laatste woord lijkt mij hierover nog niet gezegd, want de mogelijkheid om dat uit te spreken blijft bestaan tot hij defintief zwijgt. De onrust onder Tibetanen kan ik mij voorstellen. De onrust onder de Chinese regering ook, want als hij zelf zegt NIET terug te zullen komen, kunnen ze toch moeilijk aankomen met een door hen aangewezen 15e opvolger. En als hij zegt BUITEN de invloedsfeer van China te zullen terugkomen, idem dito. Dus… voorlopig is het allemaal een soort politiek. Denk ik.

  9. Barbara Steadfast Dharma de Zoete zegt

    12 september 2014 om 07:34

    Asjemenou, die vijfhonderd jaar oude vos toch… :)

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.