Hoe belangrijk is de rol van de leraar? En wat valt te zeggen over het oriënteren bij verschillende leraren? Velen leggen hun oor ook te luisteren bij andere spirituele scholen of leraren. Een boeddhist gaat een week logeren in een soefikamp; een christen bezoekt een lezing van de Dalai Lama, iemand van joodse huize gaat eens langs bij een katholieke theoloog. Ook in boeddhistische kringen is er interesse in verschillende boeddhistische scholen.
‘Bij zen is de verhouding leraar-leerling een heel bijzondere. Door persoonlijke gesprekken leren we elkaar goed kennen. Soms is dat moeilijk. Het is een zeer persoonlijk, subjectief pad door een onbekend terrein. Ik wandel met mijn leerlingen mee’, vat Nico Tydeman samen.
Op 8 mei organiseert Milinda Uitgevers in Rotterdam in het Amsterdamse centrum De Roos een symposium over dit onderwerp. Enkele sprekers geven hun visie over de verhouding leraar-leerling. Onder wie Nico Tydeman die in zijn inleiding het onderwerp ‘Transmissie en transcendentie bij de kop pakt. Een bespiegeling over inwijding, leraar en leerling’.
Brigitte van Baren, oprichter van Innersense gaat in op Leraar en leiderschap. Hoe belangrijk is de rol van een leraar? André van der Braak – hoogleraar Boeddhistische filosofie in dialoog met andere levensbeschouwelijke tradities bij de VU, probeert daar een antwoord op te formuleren. Lisette THooft, publiciste en mythosoof spreekt over ervaringen met een goeroe.