• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Peter – Mijn bed ook?

Peter – Mijn bed ook?

29 januari 2025 door Peter Pijls

Ik haalde het niet tot de duinen van Overloon. Dit is een leeg huisje dat me altijd opvalt op de weg van Venray naar de Overloonse Duinen. Ook Venrayse mensen recreëren er. Er zijn weekendhuisjes met midweekarrangemementen, en duinen in bossen langs zijwegen. Het boerenhuis, ik denk ooit een stal die de boer langzaam laat vervallen om esthetische redenen, ligt op een grote akker. Schuin tegenover deze sjop bevindt zich in een bocht een opgeknapte schapenstal waar schoolkinderen educatie met limonade krijgen. Er zijn lange diepe beken met bochten en stuwen. Het water is daar rood. Ook dat is het landelijke Noord-Limburg. In Venray zelf zijn de straten vernoemd naar het koninklijk huis, Nederlandse dode schrijfsters of burgemeesters en pastoors.

Halverwege de Overloonse Duinen, Brabant, sloeg ik links een zandweg in. Vijfhonderd meter verder lag rechts een boerderij. Een open potstal was op een blauwe Ford tractor na leeg. Een jongeman van circa 20 fietste me tegemoet, op de zandweg naar Overloon of Venray. We groetten. Even later meende ik hem te horen zeggen: ik ga met mijn vrienden zuipen in de Goesting. Hij had bruin, halflang sluik haar. Hij was tijdloos gekleed.

Afslaan deed ik omdat 500 meter daarvoor in weer een lange bocht een vrachtwagen van de firma Schencker niet afremde toen hij me naderde. Een lijnbus die van achteren kwam, scheurde ook hard door. Even was ik bang dat de truck uit de bocht zou vliegen. Ik had Nima aan de riem.

Alle vrouwen onder de 30 zijn in Venray fotomodellen. Helaas is dat in Horst ook zo. Ze kunnen de legging aan, de sportsok en de sneaker, alsmede de skinny jeans voor de volkse touch. Denk aan verzorgenden.

Hun mannen hebben een zwarte Ram en een Kawasaki.

Verzorgenden zijn nooit protocollair. Ze heten Laura, Loubna of Shirley. Ook in Oostrum worden ze opgeleid. In beschermde woonvormen waar ik 7 jaar werd vastgehouden konden ze een essentiële rol vervullen voor de bewoners, door hun kamers te stofzuigen en de bedden te verschonen.

Gisteren verzuimde ik te reserveren in een restaurant, dus ik eindigde eerst in een wijnbar en de rest van de avond in de Uitmarkt. Daar at ik fish en chips.

In de wijnbar, gerund door een oud-verpleegkundige, zag ik tijdens het hele glas Italiaanse rode dat ik bestelde 2 mannen. Één van hen dronk bier. Zijn vrouw was langer, en blond. Ik was er voor het eerst.

Persoonlijk kom ik uit Buggenum. Is dat zuidelijk Noord-Limburg, of is Kessel-Eik noordelijk Midden-Limburg? Daar stond de wieg van mijn moeder Corrie. Vroeger waren er 2 kranten in deze aspergeregio.

Al jaren prakkezeer ik over een column over de Leudalvrouw, maar ik durf niet. Het Leudal begint op 600 meter van mijn ouderlijke boerderij.

Ik wil niet dat Gertie of Ineke van Humberto boos op me worden. Mijn familie heeft sinds minstens de 17e eeuw een adellijk wapen, heraldisch getekend. Pijlen, een helm en een adelaar kenmerken de afbeelding.

Ik werd 17 jaar onterecht door de GGZ behandeld. Nu 7 jaar niet meer. Wel won ik uit naam van mijn ouders een 10 jaar slepende erfeniskwestie die draaide om de diefstal van 146.000 euro. Ik heb honderden familieleden. Ik zie ze nooit meer.

Het geld gaat naar mijn advocaat (21.000 euro) en de sociale dienst.

Gelukkig is er Veltum, Leunen, Merselo en Landweert. De twee tankstations op weg naar Leunen zijn uitgaansgelegenheden voor me, de enkele keer dat ik er koffie of fris drink, met een Nuts of een broodje.

Disclaimer: vanaf nu wordt het occult.

Sinds 11 jaar ben ik bewust vrijgezel. Daten doe ik tijdens het afrekenen aan kassa’s. Dan zijn er de vakkenvulsters. Heel soms mag ik ze fotograferen. Ze heten Meisje Hellie, Patricia, of de Gasvrouw. Ik kan jaren verliefd op ze zijn.

Ik word 60 in juli. Shirley, de caissières of de verpleegkundigen raakte ik nooit op eigen initiatief aan. Een verpleegkundige leert tijdens haar opleiding dat een fysieke betasting helend kan zijn, en protocollair gelegitimeerd.

Ik genoot 8 jaar thuiszorg. Drie keer in de week kwam een verpleegkundige me helpen met douchen, vooral door met een washandje langdurig mijn rug te schrobben. Bijna altijd ging dat goed, tot sommige verpleegkundigen dachten dat mijn oksels, buik en navel met alles daaronder ook bij mijn rug hoorden.

Na 3 jaar had ik het verwerkt. Wel douche ik nu zelf.

Tot mijn verhuizing naar Brabant op mijn achttiende had ik één echte relatie met een Midden-Limburgs meisje, die 2 jaar duurde. Ik maakte het uit omdat ik ging studeren. Ze ontmaagde me. Tot mijn vijftiende belandde ik alleen met jongens in een tent, bad of bed. Het waren er vier, het was eenmalig. Van penetratie was geen sprake. Nadat Gertie me zoende, ik was 15, raakte ik nooit meer een jongen aan.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Peter Pijls Tags: GGZ, Overloon, Venray

Lees ook:

  1. Waarom Boeddha gekken en junks niet zo boeiend vond
  2. De eeuwige jonkojongen
  3. Peter – Dertien jaar mededogen in Venray
  4. Peter – De ring met het doodshoofd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.