In het boeddhisme heeft hij zich nooit erg verdiept, maar hij weet er wel het een en ander van af. Hij denkt dat het 500 jaar voor Christus in Nepal of India is ontstaan. En weet dat Boeddha de persoon is achter het boeddhisme. “Volgens mij is het een vreedzame levensbeschouwing. Dat vind ik positief.”
Dicht bij het boeddhisme kwam hij tijdens zijn bezoek aan de Borobudur op Java. Als tienjarige bezocht Coppus het boeddhistisch heiligdom op Java. “Mijn oma is geboren in Jakarta. In 2011 zijn we daar samen naar toe gegaan om haar familie te bezoeken. Ze woont zelf al jaren in Nederland.” Ze bezochten ook de Borobudur. “Ik ben niet gelovig, en was daar toen zeker niet mee bezig. Maar je ziet dat dat het een mooie en oude tempel is. Helaas ook erg toeristisch.”
Nieuwsgierig
Coppus is nieuwsgierig van aard, zegt hij. In Amerika woont een nicht van zijn vader die non is. Coppus heeft al twee keer meegewerkt in het klooster waar zij verblijft. “Ik sta open voor veel dingen..” Ook was hij daar om het verhaal van de gelovigen te horen. Hij stelde veel vragen en daar werd ook op geantwoord. “Als je dat op een respectvolle manier doet, zijn mensen bereid een antwoord te geven. Dat merkte ik. Heb er veel van het geloof geleerd.”
Maar uiteindelijk staat het geloof ver van hem af. “Het staat voor mij voor regels en beperkingen. Daar heb ik moeite mee.” Ook kan Coppus zich niet vinden in het concept van liefde enkel tussen man en vrouw en vrouw en man. Evenmin in de voortplanting. ”Ik zie niet bijster veel goede argumenten om je voort te planten. En het lijkt me ook in de huidige tijd met klimaatproblemen en overbevolking niet zo slim. ”
Hij realiseert zich terdege dat ook sommige andere geloven een strenge invulling van de liefde kennen.
Respect
Het boeddhisme ziet hij als anders. Als een levensbeschouwing met een respectvolle levenswijze voor de natuur, mensen en dieren. “Zelfs het doden van dieren gebeurt (voor zover mogelijk, red.) respectvol”, stelt Coppus, zelf parttime vegetariër.
Hij is faliekant tegen de bio-industrie. “Dieren als productiemiddel gebruikten, is niet goed. Ik denk dat het boeddhisme daar vriendelijker mee omgaat.”
Ook bij andere kwesties verwacht Coppus dat het boeddhisme een rol kan spelen. “Een boeddhistische houding kan veel betekenen. Die zorgt voor meer verdieping en meer bewustwording. Voor mijn gevoel zijn er ook minder strenge regels.” Een goede balans, zoals in het boeddhisme, is nodig, ook op het wereldtoneel. Als positieve eigenschap noemt hij het vreedzame karakter. Op de reactie dat boeddhisten oorlogsdaden, zoals in Birma, hebben begaan, zegt hij:: ”Ik kan me voorstellen dat er wel eens iets gebeurt in een gemeenschap. We zijn mensen, dus we maken fouten.” Hij voegt er aan toe: “Het lastige is dat, als er iets fout gaat, er politici zijn die daar op inspelen, en dan ook meteen een hele bevolkingsgroep afwijzen. Dat vind ik minder fraai.”
Concluderend zegt hij dat de basis van het boeddhisme goed is. “Maar ik ben iemand die altijd zichzelf zal blijven en mijn eigen keuzes zal maken.’ Dus kiezen voor een levensbeschouwing staat dan ook ver van hem af. “Maar het boeddhisme lijkt me wel het meest interessant om voor te kiezen.”
(naschrift)
Jonas ken ik nog niet zo lang. En evenmin goed. Hij werkt in een – beetje – trendy koffiezaak vlakbij, waar ik graag kom. Hij komt bij mij over als een vriendelijk, mild persoon. Hij blijkt uit het gesprek ook mededogen te hebben voor andere wezens, een boeddhistische trek.
Henk van van Kalken zegt
Leuk idee om niet-boeddhisten te interviewen. Wat boeddhisten gemiddeld vinden weten we zo onderhand wel.
Nicole Mulders zegt
Bedankt voor de positieve reactie.
Henk van van Kalken zegt
Los daarvan vond ik het verhaal van Jonas ook de moeite waard.