• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’

Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’

22 september 2013 door de redactie

‘Ik heb het vreselijk druk met niet-te-werken. Ik was, tot een fysieke en mentale crisis mij achttien jaar geleden trof, oorspronkelijk dramadocente. Door die crisis kon ik mijn werk niet meer kon doen. Ik had behoefte aan stilte en kwam in 2000 bij zen terecht. In de gedichten die ik schrijf sijpelen die zen-ervaringen door. Het schrijven heeft nu de plaats ingenomen van mijn vroegere theaterwerk. Zo nu en dan draag ik voor uit eigen werk.’

Overgang

De planken van het doen alsof
zijn kromgetrokken en gebogen
de spots zijn uit
het vuur gedoofd.
Mijn hoofdhuid is te dun en teer
om het klappen te verdragen.
het applaus wil altijd meer.
Liever nu een schaduw
een seculiere cel van stilte
ik tel de tijd niet meer
totdat geen stem,
maar meer een weten
mij zijn laat
zo laat zijn,
dat ik een fluistering kan horen
van wat waar is
en een berg word
van met mos begroeide steen.

Masja Knops (64) werkte een groot deel van haar werkzame leven als dramadocente en regisseuse op de H.K.U. in Utrecht. De crisis die haar overkwam duurde zeker zo’n zeven jaar. Zij raakte haar baan kwijt, maar de omstandigheden waarin ze daarna verkeerde brachten haar ertoe te gaan mediteren bij de open en laagdrempelige zengroep Oshida in Nijmegen.

Masja
Masja

Mensen van alle gezindten en ook van aanverwante meditatierichtingen, zoals vipassana en mindfulness, zijn daar van harte welkom. De groep is in 1970 begonnen met samen zitten. In 1995 werd Oshida een stichting die geheel gedragen  wordt door vrijwilligers. De naam verwijst naar pater Vincent Shigeto Oshida, een Japanse dominicaan die een grote inspiratiebron is geweest.

‘Oshida ontvangt veel zenleraren als gast. Sinds 2,5 jaar heb ik Dick Verstegen als leraar gekozen. Ik kwam bij zen terecht nadat mijn behandelaar mij destijds er op wees dat ik meer ontspanningsoefeningen moest gaan doen. Degene die deze oefeningen gaf deed ook aan geleide meditatie. En via die geleide meditatie kreeg ik op een gegeven moment behoefte aan stilte. Toen ontmoette ik zen. Dagelijks twee keer mediteren vind ik prima, zelfs heilzaam. Omdat ik gevoelig ben voor psychoses zijn sesshins moeilijk, zo niet onmogelijk voor me. Meditatie leert me te kijken naar gevoelens en gedachten in plaats van erin te verdrinken.

Ik gaf vroeger met veel plezier les aan de docentenopleiding drama van de H.K.U. in Utrecht. In Nijmegen en Arnhem deed ik regies van professioneel kinder- en amateurtheater van eigen producties op basis van improvisaties. Het enige dat ik nu nog met drama doe is al tien jaar samen met een collega trainingen geven aan vrijwillige maatjes van psychiatrische patiënten, waarbij ik allerlei patiënten speel!

Ik schrijf graag over dagelijkse dingen die vaak zoveel te zeggen hebben. Voor mij is en blijft dat een voortdurend leerproces omdat ik eigenlijk altijd groots en meeslepend heb willen leven. Interessante mensen ontmoeten, zelf boeiend en sprankelend zijn, applaus krijgen, en vooral voortdurend bevestiging zoeken. Heel vermoeiend allemaal. Het voerde mij over de hele wereld, met buitenlandse uitwisselingen in het Engels, waarbij ik behoorlijk op mijn tenen liep tot ik in elkaar klapte. In die tijd maakte ik dit gedicht.

 ‘Ik draag de leegte in mijn handen
mijn rode haar is bijna wit
altijd gezocht naar wat er meer is
daarom zag ik nimmer dit’

JapaneseGarden_ROW1668112966Aangezien mijn zenmeditatie niet beperkt blijft tot het zitten maar door druppelt in mijn dagelijks leven, mag ik hopen, sijpelt die ook door in mijn poëzie, ex- of impliciet. Februari volgend jaar word ik 65 jaar en breng ik ter gelegenheid daarvan mijn eerste bundel uit.’

Masja woont met haar man in Nijmegen, zij heeft twee kinderen en twee hele kleine kleinkinderen. Haar werk is te lezen op haar weblog.

Dit is aflevering vier in onze serie De Werkplaats waarin boeddhistische kunstenaars een inkijk geven in hun motivatie om te scheppen.

update (23 sept 2013):In een eerdere versie van dit artikel schreven wij in de kop de naam van Masja verkeerd: Marja in plaats van Masja. Onze verontschuldigingen aan Masja en aan onze lezers.
de redactie

Categorie: De werkplaats Tags: dramadocente, HKU, Masja Knops, Nijmegen, Utrecht

Lees ook:

  1. Masja Knops: ‘Het applaus wil altijd meer’
  2. Extinction Rebellion – grote disruptieve actie in Den Haag

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marijke van Geest zegt

    23 september 2013 om 08:26

    Het wonder, dat uit leegte geboren wordt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.