• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Ksaf – Vertrouwen en overgave

Ksaf – Vertrouwen en overgave

20 november 2023 door Ksaf Vandeputte

‘I thought love was only true in fairytales
meant for someone else but not for me
Ah love was out to get me
That’s the way it seemed
Disappointment haunted all my dreams

Then I saw her face
Now I’m a believer
Not a trace
Of doubt in my mind.’

(The Monkees, I’m a believer)

Ik heb I’m a believer altijd een bijzonder nummer gevonden, ook al waren The Monkees aanvankelijk vooral een commercieel groepje. Pas toen ik begon te broeden op centrale thema’s in Boeddha’s leer zoals vertrouwen en overgave, zag ik de misschien onbedoelde wijsheid in de tekst. Het illustreert een andere centrale stelling: Boeddha-bewustzijn is overal, misschien vooral daar waar we het het minst verwachten.

Laat ons de woorden ‘love’ in I’m a believer eens vervangen door ‘wijsheid’ en ‘inzicht’, en ‘her face’ door ‘Boeddha’s leer’. Dan krijgen we deze tekst:

‘Ik dacht dat wijsheid enkel in sprookjes bestond
Bedoeld voor iemand anders maar niet voor mij
Ah, elk inzicht nam mij weer te grazen
Zo leek het te gaan
Teleurstelling zat al mijn dromen achterna

Toen zag ik Boeddha’s leer
Nu ben ik een gelovige
Geen spoor meer
Van twijfel in mijn geest.’

Is het geen soetra? We leven in een wereld van illusies, de schijnwereld van ons ego. Een volledig, vrij bewustzijn zoals dat van een Boeddha lijkt onbereikbaar. Elke keer als ik tot inzicht kom, is dat voor even, meteen neemt een nieuwe illusie mij te grazen. Elk verlangen om te ontsnappen draait uit op een nieuwe teleurstelling, mijn ego is zo sterk dat oude gewoonten en illusies telkens weer de overhand nemen.

Tot ik de visie van een verlichte mens als Boeddha leerde kennen. Eerst twijfelde ik om zomaar  zijn leer te volgen, ik kon moeilijk geloven in de mogelijkheid zelf ooit tot een Boeddha-bewustzijn te komen. Gaandeweg leer ik dat ik mijn ego soms kan loslaten, dat ik het kan opofferen. Precies het vastklampen aan gekende emoties en denkbeelden bezorgt me wanhoop en twijfel omdat het mijn enige referenties zijn, mijn vertrouwde gevangenis. We zijn bang voor de vrijheid, schreef Erich Fromm. Hij merkte op dat mensen de enige wezens zijn die een probleem maken van ons bestaan. We willen ergens bij horen en zijn zowel bang om buiten de orde te vallen als om gedomineerd te worden. De grote uitdaging is om een eigen, uniek leven uit te bouwen en toch niet te vervallen in eenzaamheid.

Ik heb zelf ook lang geloofd dat de prijs voor het gaan van mijn eigen weg eenzaamheid was. Tot ik leerde dat een paar goede vrienden genoeg zijn om zowel authentiek te zijn als me verbonden te voelen. Soms, als mijn verstand en gewoonten niet meer tegenpruttelen, merk ik tot mijn verbazing dat ik me zomaar kan overgeven. Niet alleen maar spontaan, zoals bij een kind, of bij de paar mensen die ik vertrouw, maar ook aan mensen en situaties die ik niet in de hand heb. Soms wordt je bedrogen, maar veel vaker blijken mensen goed te willen doen.

Ik heb het lang moeilijk gehad om me over te geven aan een niet vertrouwde, bijna abstracte figuur zoals Boeddha, die tenslotte uit een heel andere leefwereld en een heel ander tijdperk komt. Tot zijn uitspraken in mij begonnen te resoneren, als diepe waarheden die ik herken nu ze naar de oppervlakte worden gehaald. Ik besefte dat Boeddha tijdloos is, een uiting van de eeuwige wijsheid van mensen. Hij stelde dat zijn leer een uiting van de natuurwet was, van het zien van de realiteit zoals ze is. Dat klinkt simpel maar het duurde lang voordat ik inzag dat hetgene waaraan ik me overgeef uiteindelijk het leven zelf is. Het leven dat stroomt en geen twijfel, voorbehoud of afkeer kent. Het ware geloof is gewoon geloof in het leven. Omdat het nu eenmaal bestaat en we enkel de keuze hebben ons eraan over te geven of het te problematiseren. Wat uiteindelijk een dwaze vorm van wantrouwen is.

 

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Ksaf Tags: ego, Erich Fromm, Monkees, vertrouwen en overgave, vrienden

Lees ook:

  1. Vertrouwen en overgave
  2. De kunst van het geluk 2
  3. Hoe knip je de verlichting aan? (2) –  Streven naar verlichting heeft geen zin
  4. Waar is het ego van mijn vader gebleven – geworteld zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Elsbeth Wolf zegt

    21 november 2023 om 09:43

    mooi!

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.