• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het volk mort (10) – stem op narcistische politici

Het volk mort (10) – stem op narcistische politici

17 november 2023 door Rob van Boven en Luuk Mur

Het lijkt erop dat we ons meer verbonden voelen met geld en macht, dan met elkaar, de natuur, waarheid en rechtvaardigheid. Er heeft een omkering van waarden plaatsgevonden en deze is nog steeds gaande. Hoe doen we dat, hoe zorgen we ervoor dat we massaal met deze omkering van waarden bezig zijn? Hoe komt het dat we steeds individualistischer worden, terwijl we weten dat sociale verbondenheid voorwaarde is voor een mooi en goed leven.

We stellen ons de vraag of het mogelijk is om geboden voor een ongelukkige samenleving op te stellen en zo te reflecteren op wat we fout doen? Vandaag gaan we in op narcistische politici.

Gebod 10: stem op narcistische politici

Pak er een stemwijzer bij en het zal vooral gaan over toekomstige politiek. We moeten kennelijk vergeten dat in de politiek beloftes aan de kiezers vaker niet dan wel nagekomen worden en dat de stemwijzers zo een vorm van wensdenken zijn. Over de betrouwbaarheid van politici, dat doen wat ze toegezegd hebben, worden geen vragen gesteld. Na de verkiezingen komt er een coalitie en alle deelnemende bewindslieden worden geacht met één mond te spreken. De regering wordt gesteund door de Kamerleden van de coalitiepartijen, die gedisciplineerd de bewindslieden ondersteunen. Partijleden doen alsof ze het over ieder standpunt met elkaar eens zijn. Dat is ongeloofwaardig en kan niet zonder onbetrouwbaar te zijn voor de kiezers. Gevolg is wel dat de Tweede Kamer (wetgevende macht) daardoor te veel macht geeft aan het kabinet (uitvoerende macht).

Veel politici hebben een aantal kenmerken gemeen, zoals schaamteloos kunnen liegen, mensen zien als middelen(stemvee), koste wat het kost een eigen doel behalen, geen empathie voelen maar wel veinzen, weten waar de gevoelige plek bij een ander zit, charmant overkomen. In verkiezingstijd lijkt het alsof we kunnen kiezen uit tientallen integere, dienstbare personen, na de verkiezingen is de macht geconcentreerd bij de uiteindelijke coalitie en is er van de beloofde dienstbaarheid niets meer over. Een recent voorbeeld gaf landbouwminister Adema. Twee weken voor de verkiezing stapte hij naar voren en stelde “het huidige stikstofbeleid is in de praktijk niet werkbaar en is doorgeslagen modellenwerkelijkheid”. Veel vissers en boeren wisten dat al lang, maar dicht bij de verkiezingen mocht Adema, zeg maar Piet, vrij zijn eigen mening geven. Politieke criminaliteit werd het genoemd, maar hij deed gewoon wat gebruikelijk is in zijn vak.

Veel politici zijn linkerhersenhelft denkers, dat betekent dat ze een model als waarheid zien en dat eigen belang prioriteit heeft. Eigen belang staat gelijk aan meegaan met het partijstandpunt, anders volgt uitstoting. Hoeveel tegenargumenten en waarschuwingen zijn er niet geweest in de stikstofdiscussie en bij het toeslagenschandaal, de coronamaatregelen, de vele problemen bij de jeugdbescherming en ga maar door. Het is echt geen uitzondering dat hele gezinnen door de macht misbruikende overheid gesloopt worden, onder toeziend oog van onze volksvertegenwoordigers die zich kenmerken door de wil om niet te weten. Eigen belang staat voorop in de werkrelaties van een politicus: “Ik ga jou gebruiken om mijn eigen doelstelling te behalen en ik verwacht dat jij hetzelfde doet bij mij”. Het is voor hem of haar vanzelfsprekend dat mensen elkaar gebruiken. Dit komt omdat hij of zij afscheid genomen heeft van zijn natuurlijke mogelijkheid en verlangen naar oprechte verbondenheid met zijn omgeving. Daarvoor in de plaats is overlevingsgedrag gekomen. Dat is een relevant probleem, omdat het in de politiek juist gaat om wat ons gemeenschappelijke belang is. En dat helpt het niet als de mensen aan wie we de politiek uitbesteed hebben, zich specialiseren in “eigen belang”.

Vrienden en geliefden waarderen elkaar en zijn oprecht geïnteresseerd in elkaar en de kwaliteit van de verbinding die ze met elkaar hebben staat centraal en niet het profijt dat ze eraan kunnen ontlenen. De politieke leider licht er een specifiek aspect van het met elkaar omgaan uit en legt dat op een dwingende manier op aan de relatie. Wordt een vriendschapsrelatie gekenmerkt door het woord samen, een politieke vriendschap is als los zand. Er is alleen een tijdelijk samen als dat instrumenteel voordelig lijkt te zijn. Het gaat om iets voor elkaar krijgen en daar is de ander wel of niet nuttig voor.

In zijn communicatie kan hij vernederend, hard en ruw zijn naar de ander, die gezien wordt als de tegenstander. En een tegenstander moet je ondergraven of overtroeven. Het doel heiligt de middelen. Zo zijn liegen, draaien, framing, met opzet de ander verkeerd begrijpen, verdraaien van de woorden van een ander en relevante informatie achterhouden gangbare gereedschappen van de politiek leider. Om dit soort technieken goed onder de knie te krijgen, wordt de politicus bijgestaan door communicatieadviseurs. Hierdoor leert hij of zij vooral om goed over te komen op anderen, want dat is de eigenlijke deskundigheid. De politiek leider is een echte overlever en overlevers zijn nu eenmaal erg ontvankelijk voor informatie dat een eerder ingenomen standpunt rechtvaardigt. Er is sprake van een vrees voor informatie die afwijkt van hun bestaande opvattingen. De politicus stimuleert ons niet om zelf na te denken of om een dialoog aan te gaan met andersdenkenden, maar om de mening van de partij over te nemen. Het resultaat is optimaal als wij op onze beurt weer identificeren met hem of haar en de partij.

Ons stemadvies is: stem op iemand waarvan u denkt dat hij of zij integer is, iemand die de mensen die op hem gestemd hebben wil vertegenwoordigen en die open blijft staan voor feedback van de stemmers. Ook al is het niet makkelijk om zo iemand te herkennen onder de politici, voor zover ze er al zijn. Veel succes.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Columns, Geluk, Luuk Mur, Pakhuis van Verlangen, Politiek, Rob van Boven, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: coalitie, geld en macht, linker hersenhelft, narcisme, narcistische politici, Piet Adema, politiek leider, Politieke criminaliteit, schaamteloos liegen, stemadvies, stemvee, verkiezingstijd

Lees ook:

  1. Hersenen zijn een supercomputernetwerk
  2. De tweede kamer is oorlogsgebied en de wereld draait door, nog wel
  3. Het volk mort (4) – haten
  4. Het volk mort (5) – Wantrouwen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.