Voedselwaakhond Foodwatch maakt de genomineerden voor het Gouden Windei bekend: de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Apple Bandit 0.0 Cider, Hero B’tween Protein, Blue Band Roombeter, Lidl/Crownfield 7 Granen Ontbijt en Danio Romige Kwark Pistachesmaak zijn de kanshebbers.
Vanaf vandaag kan het publiek een maand lang stemmen op wat zij de meest misleidende marketingtruc van 2023 vinden. Het product dat de meeste stemmen krijgt, wint medio december het Gouden Windei: de prijs die geen enkele voedselfabrikant wil. Foodwatch vraagt met de verkiezing aandacht voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten structureel gebruiken om hun producten te verkopen.
Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: ‘Ieder huishouden in Nederland is jaarlijks haast 2.000 euro kwijt aan boodschappen die wettelijk gezien misleiden. Voor heel Nederland is dat bij benadering 8,7 miljard euro. Misleiding wordt dus niet gepleegd door een handjevol marketing-cowboys. Het probleem is groot en structureel.’
Overwinningen
Met het Gouden Windei behaalt Foodwatch overwinningen wanneer fabrikanten van genomineerde voedingsmiddelen hun product of de verpakking aanpassen. Maar het grote probleem blijft. Lindner: ‘De industrie is te vrij om consumenten te misleiden en gaat daarbij continu over de grens van het toelaatbare. Daarom hebben we naast het Gouden Windei ook een petitie lopen waarin we bij de overheid eisen om misleiding veel strenger aan te pakken. Met al die miljarden euro’s die we kwijt zijn aan misleiding in het achterhoofd wordt het hoog tijd dat voedselfabrikanten via hoge boetes gaan ‘meebetalen’.’
Meldpunt
Het Meldpunt Misleiding van Foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen in de supermarkt. Hieruit worden de kandidaten voor het Gouden Windei geselecteerd. De genomineerden die het veel te bont maken worden op basis van deze meldingen en eigen onderzoek van de voedselwaakhond geselecteerd.
Dit jaar is de lijn Hero B’tween Protein genomineerd. Foodwatch vraagt zich af wat erger is: de onzinnigheid van een duur ‘extra proteïne’ product, omdat het merendeel van de Nederlanders dagelijks al genoeg eiwitten binnenkrijgt en in een handje ongezouten pinda’s bovendien al meer eiwit zit dan in zo’n reepje van Hero. Of het feit dat de verpakking voor de helft uit gebakken lucht bestaat.
De misleiding bij Blue Band Roombeter zit hem in hoe sluw de naam en verpakking van dit plantaardige alternatief op roomboter lijken. Roombeter schrijf je met een ‘e’ in plaats van een ‘o’, en het zit ook in een gouden wikkel en kuipje. ‘Handige marketingtruc’ en ‘Wat flauw dit!’ zijn veelgehoorde reacties van boze consumenten.
Apple Bandit 0.0 Cider is geen alcoholvrije cider maar een frisdrank met appelsmaak. Maar dan wel een die vijf keer zo duur is als een appelfrisdrank van een huismerk. Moederbedrijf Heineken speelt slim in op de alcoholvrij-trend en ‘brouwt’ deze ‘cider’ met onder meer koolzuurhoudend water, appelsapconcentraat en suiker.
Lidl/Crownfield 7 Granen Ontbijt is genomineerd vanwege het optische bedrog op de verpakking. De mix van ‘7 granen’ bestaat voor 88% uit volkoren tarwegraan, van de andere zes granen zit er telkens maar 2% in. De afbeeldingen van de zeven graansoorten zijn wel allemaal even groot afgebeeld achter op de verpakking. En dat mag niet.
Ook dit jaar is het aroma-alarm afgegaan. Danio Romige Kwark Pistachesmaak van Danone bevat geen milligrammetje verse pistachenoot. Wel staan er pontificaal twee enorme pistachenoten óp de verpakking. De smaak komt van een natuurlijk aroma waarvan Danio niet wil zeggen wat de basis daarvan is.
Iedereen die mee wil doen aan de verkiezing om het Gouden Windei kan vanaf nu stemmen via www.goudenwindei.nl