• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (41): Tekenen van macht

Over de Lotus-soetra (41): Tekenen van macht

9 oktober 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. We zijn inmiddels wel over de helft van de soetra, maar nog niet aan het einde. Deze keer:

Tekenen van macht

Het eenentwintigste hoofdstuk van de Lotus-soetra is volgens kenners heel belangrijk omdat het twee hoofdbestanddelen van de soetra bij elkaar brengt: de Wet van de verschijning en de Wet van de oorsprong. De eerste heeft te maken met de mens Shakyamuni, de ander met de Eeuwige Boeddha. En ik denk dan: dat hadden we toch al gehad? Maar ok, beter dubbel dan helemaal niet: Shakyamuni boeddha is de in een menselijk lichaam verschenen Eeuwige boeddha. De eerste gaat dood, net zoals jij en ik, de ander gaat nooit dood, want die was, is en zal altijd zijn, onveranderlijk in een oneindige variatie van manifestaties waar Shakyamuni er slechts één van is. De Lotus-soetra zou echter de Lotus-soetra niet zijn wanneer dit gegeven niet breed zou worden uitgesponnen. Dat is mijn mening. Schroom niet er totaal anders over te denken.

Wat ik bijzonder vind is dat dit hoofdstuk beschrijft hoe en waarom Shakyamuni boeddha zijn tong uitsteekt. Hij doet het ten overstaan van alle aanwezigen en – je kunt er gif op innemen – alle aanwezige boeddha’s, en dat waren zeer veel, deden het ook. Ze staken allemaal hun tong uit. Dat doen ze natuurlijk niet zomaar. In de eerste plaats laten ze daarmee zien dat die tong niet gespleten is. Zij spreken absoluut niet met een dubbele tong of met een gespleten tong zoals een slang. En dat betekent niks anders dan: wij spreken de WAARHEID! Boeddha’s woorden zijn te vertrouwen. Er is geen leugen in te vinden.

Tegelijkertijd straalt Boeddha uit alle poriën van zijn lijf licht uit. En, jawel, ieder andere boeddha doet hetzelfde. Dat betekent ‘dit is het LICHT dat ieder duisternis verdrijft’. Je mag dit wat mij betreft vergelijken met Johannes 8:12 waarin je kunt lezen: “Wederom dan sprak Jezus tot hen en zeide: Ik ben het licht der wereld; wie Mij volgt, zal nimmer in de duisternis wandelen, maar hij zal het licht des levens hebben.” Boeddha zegt het niet met zoveel woorden, hij straalt gewoon licht uit, zodat je het kunt zien! Veel verschil is er dus niet tussen Shakyamuni en Jezus. Het komt neer op: andere tijd, andere cultuur, andere wijze van overbrengen van de waarheid.

Waarheid roept waarheid op, zoals kolking kolking oproept (Psalm 42). Het eerste deel van de zin is geschreven door Nikkyô Niwano in zijn boek Hedendaags Boeddhisme, het tweede deel heb ik eraan toegevoegd omdat ik dat wel treffend vind. Het draait allemaal immers allemaal om reflectie en resonantie. Vertaalt naar de leer van zowel Shakyamuni Christus als van Jezus Boeddha staat er zoiets als: goed voorbeeld doet goed volgen en de ene misdaad roept de andere op. Ja, ik gooi de titels van beide heren door elkaar. Expres.

In het 21ste hoofdstuk staat ook beschreven hoe en waarom alle boeddha’s met tegelijkertijd met hun vingers knipten. Ik lees nergens dat zij dat meerdere malen en ritmisch deden als een soort goddelijk boy-band met een nieuwe release van een verse popsong, nee: ‘Zij knipten allen samen op hetzelfde moment met hun vingers’. Daarmee gaven zij aan dat ze hun woord gaven dat het waar was. De boeddha’s gaven door dat vingerknippen aan dat het waar was dat ze de waarheid spraken. Voor mij hoeft dat niet zo, want ik begin dan direct te denken: wat gaan ze dan doen om te onderstrepen dat het waar is dat ze zeggen dat het waar is wat zijn over de waarheid zeggen? Met hun tenen wiebelen? En wat doen ze om dát dan weer … ik zie het allemaal voor me en dat is eigenlijk heel erg, want het kost me daardoor grote moeite serieus te blijven. Daarom nog een ernstige kanttekening: dat alle boeddha’s op exact hetzelfde moment met de vingers knippen betekent dat de leer door alle tijden heen door alle boeddha’s overal in het universum gelijkluidend is. Dus niet alleen waar, ook altijd, overal en voor iedereen gelijk!

Honderdduizendmiljoen boeddha’s kuchen ook allemaal hetzelfde op hetzelfde moment en ze laten de aarde beven. Tong uitsteken, licht geven, kuchen, met de vingers knippen en aardbevingen veroorzaken… Dat zijn vijf symbolische tekenen van macht, stuk voor stuk gericht op de buitenwereld. Dit is de waarheid, dit is het licht, geloof het maar, het is overal gelijk en het kan de wereld veranderen!

Maar dan zijn we er nog niet. Er volgen nog vijf symbolen van macht, gericht op de binnenwereld. Zo laat Boeddha elk levend wezen in het universum zien hoe die gezeten is op een troon onder een heilige boom. Zo staat dat er ongeveer. En ik denk dan natuurlijk: en die heilige bomen dan, waar zitten die dan op? Want het zijn er nogal wat: niet alleen mensen, maar ALLE levende wezens, inclusief muggen, grassen en aaltjes. Allemaal tegelijk! Allemaal op een troon onder een heilige boom. Dat zien betekent dat alle levende wezens zonder uitzondering ooit boeddha zullen zijn. Je kunt het kort zo samenvatten: alle leven is onderling verbonden, feitelijk één en daardoor heilig.

De andere symbolen laat ik voor wat ze zijn. De boodschap is helder. Wie de Lotus-soetra ter harte neemt, transformeert van een onwetende in een wetende, en van een in duisternis levende in een verlichte persoon. Boeddha eindigt deze soetra met de volgende woorden:

‘ Hij die van deze soetra houdt zal haar ook na mijn heengaan verspreiden, omdat hij van haar houdt. … Aanvaard deze soetra en vereer haar na mijn dood. Zij voorkomt dat u op een dwaalspoor geraakt en helpt u uit de nood. (Er zijn dan) Geen zorgen, geen smart, geen twijfel meer in uw hart.”

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Pali-Canon Tags: Jezus, Lotus Soetra, macht, Nikkyô Niwano, Waarheid roept waarheid op

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (19): Het Slotgebed
  2. Over de Lotus-soetra (21): De parabel van de Parel
  3. Over de Lotus-soetra (28): Blij en ongedwongen (1)
  4. Over de Lotus-soetra (39): Nooit Misprijzen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.