• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Edel – De mening van de Boeddha

Edel – De mening van de Boeddha

18 mei 2023 door Edel Maex

Vacchagotta, een asceet, komt bij de Boeddha en vraagt hem: ‘Bestaat er een zelf?’. De Boeddha antwoordt niet. ‘Is er dan geen zelf?’, vraagt hij. Weer antwoordt de Boeddha niet. Vacchagotta staat op en gaat weg. (SN 44.10)

Het is een curieuze passage. De Boeddha die altijd met een mateloos geduld bereid is om op iedere vraag te antwoorden, weet even niet wat te zeggen. Ananda is heel verbaasd. Niet-zelf (anatta) is toch iets waar de Boeddha vaak over spreekt.

De Boeddha verklaart zich nader: ‘Als ik op de vraag of er een zelf is, ja gezegd had, dan zou hij mij ingedeeld hebben bij de essentialisten en als ik nee geantwoord had dan zou hij mij scharen onder de nihilisten. Ook, als ik ja gezegd had zou dat in strijd zijn met het ontstaan van inzicht in niet-zelf, en als ik nee gezegd had dan zou ik hem alleen maar in verwarring gebracht hebben’.

Essentialisme en nihilisme waren metafysische stromingen in de tijd van de Boeddha. Het is duidelijk dat hij daar niet wil mee vereenzelvigd worden. Daarbij zou eender welk antwoord op de vraag Vachagotta op zijn zoektocht eerder gehinderd dan geholpen hebben.

Vacchagotta geeft niet op. Hij komt terug met nieuwe vragen. Hij vuurt ze op de Boeddha af: ‘Bent u van mening dat de wereld eindig is? Bent u van mening dat lichaam en geest één zijn? Bent u van mening dat de Tathagata (de Boeddha) na de dood blijft bestaan? …’ (MN 72) Vacchagotta is een journalist avant la lettre. Hij zit met zijn notaboekje klaar om het antwoord te noteren. De vragen die hij stelt zijn de relevante filosofische vragen uit zijn tijd. Een journalist van nu zou misschien vragen: ‘Gelooft u in God? Is er een leven na de dood? Reïncarnatie? Verlichting? …’

De Boeddha antwoordt op iedere vraag dat hij daar geen mening over heeft. Vertwijfeld roept Vacchagotta uit: ‘Maar heeft u dan wel over iets een mening?’. ‘Aan meningen doe ik niet’, antwoordt de Boeddha. ‘Ze helpen ons geen stap vooruit. Ze zorgen enkel voor conflict.’

Een monnik, Malunkyaputta, stelt de Boeddha exact dezelfde vragen. Hij zet de Boeddha onder druk: ‘Als u deze keer niet antwoordt, dan stap ik op als monnik en keer ik terug naar het lekenleven’. De Boeddha repliceert met een vergelijking: ‘Stel iemand wordt getroffen door een giftige pijl. Zijn kameraden willen de pijl er snel weer uittrekken. Maar de man weigert. Zolang niemand hem kan zeggen wie die pijl geschoten heeft en waarom, wil hij niet dat hij er uitgehaald wordt’. (MN 63)

Maar wat is dan ‘juiste visie’(samma ditthi, het eerste element van het achtvoudige pad)? Dat is de vraag die Kaccayana de Boeddha komt stellen. (SN 12.15)

De Boeddha antwoordt: ‘De wereld zit in een polariteit van zijn en niet-zijn (essentialisme en nihilisme). Maar als je goed kijkt en ziet hoe de dingen ontstaan dan zie je dat ‘niet-zijn’ niet aan de orde is, als je ziet hoe dingen weer verdwijnen besef je dat ‘zijn’ evenmin van toepassing is. De Boeddha leert een middenweg tussen beide extremen van zijn en niet-zijn.’

Vervolgens legt hij de formule van het afhankelijk ontstaan uit. Hoe de dingen die wij als bestaand beschouwen voortkomen uit onze neigingen en verlangens, en weer ophouden te bestaan als aan die neigingen en verlangens een einde komt.

De Boeddha doet hier iets wat in onze logica niet kan. Iets is of waar of niet waar. Er is geen derde mogelijkheid. Voor de Boeddha zijn waar en niet-waar onhoudbare extremen en is er een middenweg.

Een eenvoudig voorbeeld. Stel je bent verliefd op een meisje (of jongen, vul in voor jezelf), bestaat dat meisje dan? Het is duidelijk dat ‘niet-bestaan’ hier niet van toepassing is. Maar bestaat dat meisje echt? Bekijk het van de andere kant. Stel iemand waar je zelf helemaal niet moet van hebben is smoorverliefd op jou. ‘Wat ziet die in godsnaam in mij?’ Het meisje waar hij verliefd op is bestaat helemaal niet. Dat meisje is een product van zijn verlangen, van zijn verliefdheid. Daar komt hij overigens zelf ook achter wanneer de verliefdheid over is. ‘Bestaan’ is ook niet van toepassing.

De dingen die wij als bestaand beschouwen komen voort uit onze neigingen en verlangens en houden weer op te bestaan als aan die neigingen en verlangens een einde komt. Dat zien, niet als theorie maar in de praktijk is ‘juiste visie’.

De onbestemdheid van de middenweg is moeilijk om mee te leven. We willen zekerheden. We willen weten hoe het is. Voortdurend zie je mensen aan de Boeddha vragen: ‘Zeg het nu, hoe het is’.

Al tijdens het leven van de Boeddha zien we orthodoxieën ontstaan over ‘hoe het is’. De Boeddha heeft er zijn handen vol mee. Na de dood van de Boeddha is het hek van de dam. Zo ontstaan er verschillende strekkingen en scholen die elkaar in een veelkleurig filosofisch landschap bestrijden, alle met hun eigen mening.

Het blijft mij verbazen hoe ook nu die discussies gevoerd worden. Alsof de Boeddha een orthodoxie onderrichtte die je als ‘boeddhist’ aan te nemen hebt, inclusief een hoop oude Indische folklore. Met een strijdtoneel aan meningen tot gevolg.

Daarom heeft het boeddhisme telkens ook weer zijn iconoclasten voortgebracht, die alle gevestigde overtuigingen weer onderuit haalden. Nagarjuna’s traktaat over de middenweg is een commentaar op de Kaccayanasutta. Alle filosofische stellingen uit zijn tijd passeren er de revue. Een voor een toont hij de onhoudbaarheid ervan aan om uiteindelijk bij het afhankelijk ontstaan en de middenweg uit te komen.

Nagarjuna is niet de enige. De Diamant Sutra en de Vimalakirti Sutra ondermijnen ieder vastklampen aan meningen. ‘Weidse open ruimte, niets is heilig’, zegt Bodhidharma tegen de Chinese keizer. Huineng zien we afgebeeld terwijl hij de sutra’s verscheurt. ‘Dood de Boeddha’, schreeuwt Linji. Helaas is wat start als iconoclasme vaak enkele generaties later de nieuwe orthodoxie.

In Japan stellen Shinran en Dogen de dogma’s van het verstarde Tendai-instituut in vraag. Het wordt hun niet in dank afgenomen. Shinran wordt verbannen, Dogens klooster wordt in de as gelegd. Meer recent zien we hoe Hisamatsu de gevestigde waarden van de zenhiërarchie in vraag stelt. De bekendste iconoclast in het westerse boeddhisme is wellicht Stephen Batchelor. Het is fascinerend om te zien hoe hij op zijn beurt het hele boeddhistische establishment over zich heen krijgt.

De middenweg is niet gemakkelijk te gaan. We laten ons zo graag bedwelmen door zekerheden. Zoals Vacchagotta en Malunkyaputta willen we het weten en zijn we bereid diegenen te geloven die beweren het te weten. Maar de uitnodiging is om te stoppen met weten, onze geest en ons hart te openen en aanwezig te blijven in die weidse open ruimte waar niets heilig is.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Edel Maex, Geluk Tags: de mening van de boeddha

Lees ook:

  1. Edel – Het wegvallen van het zelf
  2. Edel – Vrijheid
  3. Edel – Ook als ik naakt ben
  4. Edel – Hoe common sense is gezond verstand?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. siebe zegt

    18 mei 2023 om 21:14

    “De dingen die wij als bestaand beschouwen komen voort uit onze neigingen en verlangens en houden weer op te bestaan als aan die neigingen en verlangens een einde komt. Dat zien, niet als theorie maar in de praktijk is ‘juiste visie’.

    Bedoel je dat een kuiken niet uit een ei komt kruipen en resultaat is van het paren van kip en haan en broeden op een ei? Maar dat het kuiken eigenlijk voorkomt uit onze neigingen en verlangens?

  2. Carla zegt

    19 mei 2023 om 11:14

    Dank je wel, Edel Maex. Een hele fijne bijdrage die, althans mij, uitnodigt tot overdenking en zelfreflectie. En wellicht daardoor ruimte scheppend.

  3. Guy E. Dubois zegt

    19 mei 2023 om 17:53

    Dit is waar het om gaat. Echt om gaat. Dank je, Edel.

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.