‘Toen ik veertien was, had ik een spontane eenheidservaring. Deze zette een zoektocht in gang die eerst langs het Dàoïsme ging en een studie Chinese talen en culturen aan de universiteit, omdat ik de oude teksten in de brontaal zelf wilde lezen. Daarna vele reizen in China en een 6 jarige intensieve krijgskunst opleiding.
Gedurende die jaren beleefde ik nog verschillende spontane eenheidservaringen en mijn aandacht verschoof naar de mystiek. Ik beoefende gebed en meditatie en bestudeerde mystieke teksten van alle tradities.
Toch merkte ik dat deze ervaringen, hoewel ze mijn blik op de wereld en de mens fundamenteel veranderde, ik zelf niet fundamenteel veranderde. Ik voelde me niet vrijer, niet gelukkiger.
Kort daarna ontmoette ik een wijze gewezen Sri Lankaanse boeddhistische monnik die me het volgende vertelde: ‘stop met zoeken, wees tevreden, spiritualiteit is de manier waarop je je leven leidt’. Op dat moment kon ik daar niets mee, hoewel zijn woorden me wel bij bleven.
Toen ik veertig was, werd ik ernstig ziek. Gedurende de lange herstelperiode die daarop volgde, begon ik de pali nikaya’s te lezen. En daar vond ik plots antwoorden. Met name dat de Boeddha zelf mystieke ervaringen als constructies zag en dat ze ons niet blijvend konden bevrijden. Dat was een eyeopener. Dus werd ik benieuwd naar wat hij dan voorstelde. En ik ontdekte in het vroege boeddhisme een uiterst concreet oefenpad. Zoals dhammapada vers 183 zegt: Avoid evil, do good, purify your mind.
Ik bezocht verschillende scholen en mediteerde onder verscheidene leraren, zowel Theravada als Mahayana. Ik vertaalde de hartsutra uit het klassiek Chinees. Dat was mijn introductie tot de basis leringen van de boeddha en het Mahayana. Ook de bodhisattva Avalokitesvara/Guanyin raakte me diep, aangezien ik zelf worstel met hyperacusis, een gehoorstoornis.
Na twee jaar studie en onderzoek van de Boeddha’s leer, besloot ik dat het boeddhistische pad waarheid in zich draagt. Concrete waarheid die ik aan den lijve kon ondervinden. Ik besloot dat dit het pad was dat ik voortaan zou volgen. Ik hoop binnenkort formeel toevlucht te nemen.
Momenteel zoek ik mijn weg in de Chinese boeddhistische canon en bestudeer ik de Agamas, de Chinese evenknie van de Pali Nikaya’s.
Voor mij is boeddhisme een down to earth weg die perfect past in mijn dagelijkse leven. Ik ben benieuwd om deze weg te volgen tot het einde en wat die brengt.
De woorden van de gewezen monnik blijven me bij. Nu pas zie ik de waarheid ervan in. Zoek tevredenheid en de manier waarop je je leven leidt concreet, dat is spiritualiteit. Los van het feit of je al dan niet in wedergeboorte gelooft, als we geen vrijere mensen worden, niet compassievoller en niet beter voor anderen zorgen en de aarde: wat is dan het nut van een spiritueel pad?’