• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over Theologie 45: Spiritualiteit

Over Theologie 45: Spiritualiteit

28 november 2022 door Dharmapelgrim

We zijn bijna aan het einde van de serie die ik naar aanleiding van een cursus Theologie schrijf. De inhoud van iedere les brengt mij op gedachten die ik wel wil delen. Vandaag:

Spiritualiteit

Ons Nederlandse woord ‘spiritualiteit’ is afgeleid van het Franse woord ‘spiritualité’, dat teruggaat op het Latijnse ‘spiritus’, dat ‘geest’ betekent. Wij kennen verschillende betekenissen van het woord ‘geest’, zoals bedoeling, bovenaards of bovennatuurlijk wezen (spook, demon), brein, duingrond, en nog veel meer. Met ‘spiritus’ doel ik hier ook niet op een blauwe (gedenaturaliseerde) brandbare vloeistof voor branders, maar op de vertaling van het Griekse ‘pneuma’ dat weer een vertaling is van het Hebreeuwse begrip ‘rũah’. Het woord ‘rũah’ is een zogeheten onomatope, een klanknabootsing van loeiende wind of opgewonden ademen. Wat die windvlaag betreft: het gaat er vooral om dat geen sterveling weet waar die precies vandaan komt en waar die weer heen gaat. Whoei… roeaahh…

Om een lang verhaal kort te maken (soms zijn cliché zinnetjes best handig!): Spiritualiteit gaat over iets dat mensen in beweging zet, zoals wind een schip in beweging kan brengen wanneer het de zeilen heeft gehesen. Een mens heeft natuurlijk geen echte zeilen, en daarom moet je de vergelijking lezen als: ‘alleen mensen die zich ervoor openstellen, kunnen door X voortgedreven worden!”. De grote vraag is vervolgens: wie of wat is X? Voor christenen is dat uiteraard geen vraag. X is voor hen de ‘Spiritus Sanctus’ ofwel de ‘Heilige Geest’, de Geest van God zelf. Een beetje christen zet alle zeilen bij om daar zoveel mogelijk kracht uit te putten.

Christelijke spiritualiteit is uiteraard gebaseerd op de Bijbel. Het kenmerkt zich  door vier duidelijke aspecten:

  1. Christelijke spiritualiteit is Christocentrisch. Dat wil zeggen dat het Christus in het centrum van alles plaatst. De kracht die van Christus uitgaat, heeft tot doel de mens tot Christus te brengen. Ik zie dat voor me als een wervelwind. De kracht keert terug naar waar hij vandaan kwam, met medeneming van de mens die zich mee laat voeren.
  2. Christelijk spiritualiteit is dialogisch van aard. Dat betekent zoveel als dat het de mens zowel bevraagt als beantwoordt. Het bevraagt iedereen door aan te zetten tot zelfreflectie (“wie ben jij werkelijk, waarom doe je dit, waar ga je heen, enzovoorts”) terwijl het tegelijkertijd antwoordt op diezelfde vragen wanneer zij oprecht gesteld worden (“jij bent mij, handel om mijnent wil, je bent onderweg naar mij!”). Maar behalve tot zelfreflectie zet Christelijke spiritualiteit ook aan tot dialoog met anderen. Ga in gesprek met andersdenkenden. Niet om te overtuigen, maar om te leren!
  3. Christelijke spiritualiteit is alledaags. Ik zou zeggen: vooral alledaags. Het gaat er niet om zelf bijzonder te zijn of om buitengewone prestaties neer te zetten. Het is vooral belangrijk de dagelijkse dingen gewoon naar eer en geweten en naar beste kunnen te doen, zoals eten bereiden, de woning reinigen of doen wat nodig is. Niet meer, niet minder.
  4. Christelijke spiritualiteit is humaan. Het zet de mens niet boven al het andere dat leeft, alsof de mens op de top van een soort hiërarchische levens-piramide staat. Christelijke spiritualiteit plaatst de mens in het oog van de orkaan van alle veranderingen die rondom hem woeden. Het is de mens die de opdracht heeft om temidden van al die veranderingen de rust te bewaren, schade te beperken en ondersteuning, beschutting en levenszekerheid te bieden. Ga er maar aan staan.

 

Ik geef onmiddellijk toe dat bovenstaande zo niet  letterlijk in de cursus Theologie staat. Dat is ook niet mijn opzet. Het is mijn interpretatie van méér dan alleen wat er in de cursus staat. Ik denk dat mijn eigen spiritualiteit zich hier wat laat gelden. Het zij zo. In de loop der jaren heb ik ervaren – niet uit boekjes geleerd, maar ervaren – dat er niet zoiets als christelijke, hindoeïstische, boeddhistische, of welke dommamistische spiritualiteit dan ook bestaat. Mensen  verwarren  christelijke, hindoeïstische, boeddhistische, of andere  dommamistische zeilen met de wind die de zeilen doet bollen. Je hebt zeilen in allerhande kleuren, formaten en vormen, maar ze hangen allemaal slap en nutteloos naar beneden wanneer de wind niet waait. De kracht die mensen voortstuwt is de kracht die de gehele werkelijkheid vormt en tegelijk de leegte vult of – zo je wilt – omgekeerd. Het is de “wind” die waait waarheen hij wil, zonder dat een sterveling weet waar die “wind” precies vandaan komt en waar die weer heen gaat. Whoei…. roeaahh…

En doordat niemand de wind ooit heeft gezien of weet uit welke hoek ze waait, geloven onwetende mensen dat het hun zeilen zijn die de nodige voortstuwingskracht genereren. En zo zijn er talloze vormen van spiritualiteit ontstaan, in allerhande kleuren en formaten, met uiteenlopende wapens erop en – niet te vergeten – logo’s en strijdkreten. Is katholieke spiritualiteit echt anders dan protestantse spiritualiteit? Is christelijke spiritualiteit echt anders dan boeddhistische? Is mijn spiritualiteit echt anders dan de jouwe? Ik houd het erop dat onze zeilen misschien verschillen, maar niet de spiritus, pneuma, rũah die onze zeilen doet bollen. Whoei… roeaahh…

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, godsdienst Tags: christelijke spiritualiteit, spiritualiteit, wind, zeilen

Lees ook:

  1. Dick -Windorgel
  2. Over Theologie deel 7 – Waarden en normen
  3. Over Theologie 41: Godsdienstles
  4. Over Theologie 43: Missie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter farwick zegt

    30 november 2022 om 10:23

    Blijf zo doorgaan.in de hoop dat de mens gaat leren dat het paradijs hier op de aarde is.hopende dat de men s gaat genieten van mens dier en fauna.dit kon door naar jullie ook te luisteren mijn dank daarvoor

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.