• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bodai -ongeschikt voor monnik

Bodai -ongeschikt voor monnik

22 november 2022 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden.
Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien.
Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen.
Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

 

Terwijl Edie thee inschenkt vraagt ze: ‘Waar ga je naar toe?’ ‘Hoe bedoel je?’ vraagt Bodai. Edie lacht en zegt: ‘Waar ga je heen, ben je boodschappen aan het doen, moet je naar iemand toe?’ ‘Nee zegt Bodai, ik ben weggelopen uit het klooster.’

Waarom, vraagt Edie.

Bodai zucht. ‘Ik ben niet in de wieg gelegd voor monnik.

Verbaast zegt Edie’: ’Nou als er iemand een monnik is dan ben jij het wel.’

‘Ach welnee ik ben een waardeloze mislukkeling, alle andere monniken hebben een  prajna-ervaring gehad, sommigen wel drie of vier keer, en ik zei de gek, nada noppes.’

En daarom ben je weggelopen?

Het heeft geen enkele zin, ik denk dat ik maar eens bij die steenhouwer ga kijken, misschien kan ik het baantje van jouw overleden man wel overnemen.’

De wereld schudt op z’n grondvesten een inktzwart gordijn schuift voor de zon, dan is het doodstil Bodai staart in een inktzwarte omgeving. Er is geen wind, geen gevoel van de warmte van de zon, geen geur van de bomen, het gras, geen zwaartekracht,…er is alleen een inktzwarte duisternis.  Gelukkig voelt hij zijn stoel nog. Als hij zijn voeten op de grond wil zetten is er geen grond, onwillekeurig grijpt hij zijn stoel vast bang om er vanaf te vallen. Zijn ademhaling is gejaagd, niet zo rustig als normaal. Alles is doodstil en inktzwart, hij is bang om in een oneindige diepte te vallen. Dan klinkt vanuit die duisternis een oorverdovend ‘KLOOTZAK’. In een ruk word het zwarte gordijn weggetrokken, in een verblindend licht ziet Bodai het gezicht van Edie, de tranen biggelen over haar wangen. Onwillekeurig grijpt Bodai naar zijn eigen wang, die gloeit alsof hij zware koorts heeft.

Edie kijkt hem met betraande ogen aan. Bodai begint te schateren van de lach- pakt haar beet en knuffelt haar plat. Als Edie weer een beetje lucht heeft zegt ze: ‘eigen schuld, je bent zo gevoelloos als de stenen die je wilt gaan hakken.’

Bodai straalt en hij vraagt haar: ‘Wat is mijn eigen schuld?’

‘Die klap die ik je gegeven heb,’ zegt Edie. Bodai begint weer te schaterlachen en zegt: Sorry hoor, maar zo had ik het niet bedoeld’ en hij geeft haar twee dikke zoenen. Edie is totaal van haar stuk gebracht en zegt: ‘Misschien heb je gelijk, jij bent wel de raarste monnik die ik ooit gezien heb.

‘Meisje,’ zegt Bodai, ‘… je moest eens weten, de hele wereld is van mij, ik zing met de vogels en brul met de beer, ik spat met het water van de beek en als even niemand kijkt, doe ik het nog een keer. Je mag me nog wel tien klappen geven.’

‘Ik denk er niet aan,’ zegt Edie, ‘maar wat ga je nu doen? Heb je geld om eten te kopen, waar moet je vannacht slapen?’

‘Nou,  over dat eten maak ik mij niet zo druk, maar dat slapen?… ik heb helemaal geen dekens, ik bedenk me opeens dat ik met lege handen het klooster ben uitgewandeld. Ik heb geen kommen, geen toiletgerei, je hebt gelijk ik ben een rare monnik.’

Bodai maakt een gek rondedansje en zingt:

Ik ben een rare monnik een hele rare monnik
Maar het kan me niet schele de wereld is van mij
En morgen zien we dan wel weer
Ik spetter spatte  met de beer
Ik zing met de vogels en zoem met de bij
Wat ben ik een grote stommerik

Bodai word aan zijn pij getrokken, hij kijkt naar beneden en Rada kijkt hem lachend aan en zegt: ‘Jij ben gek’, Mama, mag hij vannacht bij ons slapen?’

Edie ziet een van haar buren hoofdschuddend naar binnen lopen en ze zegt: ‘Maar wat moeten de buren daar van denken’. Bodai zegt: ‘Maak je niet druk dat komt wel goed, ik ga morgen weer verder, dan hebben ze voorlopig iets om over te praten.’

Vindt je het erg om in de schuur te slapen?
Nee hoor, mag ik je theekommetje lenen en dit stuk hout?
Jawel maar wat ga je er mee doen?
Ik ga er avondeten mee maken.

En terwijl hij door zijn knieën zakt vraagt hij aan Rada: ‘Wat vindt jij lekker’. Dal kosorie en raita yoghurt  en chapati, en ehhhh ladoo en eh…

Ho ho ho, roept Edie, meneer is monnik en geen tovenaar.

Bodai staat te lachen en zegt: ‘Ik weet niet hoe laat ik terug ben’ en hij wandelt zo het erf af richting de hoofdweg. Als hij bij de weg komt is het nog steeds een drukte van jewelste. Bodai gaat tegen een boom zitten, zet het theekopje voor zich op de grond en begint op het stuk hout te slaan. Pok pok pok pok pok pok klinkt het over de straat. Dan begint hij te zingen:

Namu Kara Tan No Tora Ya Ya Namu Ori Ya Boryo Ki Chi Shifu Ra Ya
Fuji Sato Bo Ya Moko Sato Bo Ya Mo Ko Kya Runi Kya Ya En Sa
Hara Ha Ei Shu Tan No Ton Sha Namu

Sommige voorbijgangers kennen  hem van de tempel en doen wat geld in het kommetje. Na een uurtje telt Bodai zijn opbrengst en dat valt heel niet tegen. Hij wandelt de weg af, net zolang tot hij een etensstalletje vind.

Heeft u ook Dal Kosorie voor drie personen, en ehhhh Naanbrood en ehhhhh Raita yoghurt, en ladoo, en wat van die Imarti koekjes?

De man heeft alles opgeschreven en vraagt; ‘Anders nog wat?’ ‘Nee dat was het wel’ zegt Bodai. Na een kwartiertje zijn de gerechten klaar en Bodai gaat op weg naar het huisje van Edie. Als hij het erf oploopt rent Rada hem tegemoet en duwt haar neus in de tas. Dan rent ze naar binnen en roept: ‘Mama, mama hij is wel een tovenaar, kom eens kijken’

Edie komt met een theedoek in haar handen naar buiten en vraagt verbaast: ‘Hoe heb je dat gedaan?’

‘Ach,… Hoe komt een monnik aan blote voeten,’ grapt hij. En terwijl hij het theekopje aan haar geeft zegt hij: ‘Kun je deze ook even afwassen? ‘ Verbaast kijkt ze van het kopje naar Bodai Ze zegt verrast ‘ maar,… er zit allemaal geld in.’

O ja, zegt Bodai zogenaamd verbaasd, laat eens kijken, mijn hemel, je hebt gelijk hoe komt dat er nou in? Rada is opgetogen en loopt al met borden te sjouwen. “Kom mama, we gaan eten.’ Bodai zet het gekochte op tafel. Edie staat met haar handen op haar wangen hoofdschuddend toe te kijken. ‘Nou, je mag nog wel een dagje blijven.’

Ze hebben erg veel plezier met z’n drietjes, als ze de afwas gedaan hebben is het voor Rada tijd om naar bed te gaan. Als Edie weer naar buiten komt helpt Bodai haar met de was opvouwen, en toen was er thee. Edie vraagt aan Bodai: ‘Wat ga je nou doen?’

‘Dat is een hele goeie vraag, ik heb eigenlijk geen idee ik denk dat ik er maar eens een nachtje over ga slapen.’

Als Bodai op zijn bedje in de schuur ligt staart hij in de inktzwarte duisternis van de nacht. Hij ligt op z’n rug met z’n handen onder het hoofd, is helder en klaarwakker. Onwillekeurig wrijft hij over zijn wang en denkt: ’Zeven jaar helemaal niks en de eerste de beste die mij een klap verkoopt.’ Hij voelt zich hier nog meer thuis dan zeven jaar geleden bij Padma de kluizenares. Zou het een idee zijn, om morgen weer eens bij Padma op bezoek te gaan? Nééééé, geen goed idee. Laten we maar kijken wat morgen brengt, besluit hij. Bodai draait zich om en het schuurtje is verdwenen.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zeshin van der Plas Tags: bodai

Lees ook:

  1. Bodai –  De grote slagerij
  2. Bodai  – een zware last
  3. Bodai – in training
  4. Bodai – de adem van de draak

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.