• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bodai – Varsika (de regentijd)

Bodai – Varsika (de regentijd)

17 november 2022 door Zeshin van der Plas

Hoe ontelbaar de levende wezens ook zijn, ik beloof ze allemaal te redden. Hoe enorm mijn fantasie daar over ook is, ik beloof te leren de werkelijkheid onder ogen te zien. Hoe lang ik daar ook voor zal moet leren, ik beloof het onder de knie te krijgen. Hoe lang ik ook met dit alles bezig zal zijn, ik beloof het helemaal af te maken.

Bodai schept de groene thee-met-witte- stukjes in zijn kom en giet er kokend water op. Nu maar wachten tot ze getrokken is. Boing, boing boing,.. Bodai is zo druk geweest met zijn thee dat hij de monniken niet gezien heeft die de trap op lopen naar de meditatiehal. Nog net op tijd neemt hij zijn plekje aan het eind van de gang in. Hij haalt een paar keer diep adem om zijn gehaaste lijf rust te gunnen en versmelt dan langzaam met zijn kussen. Hij hoor nog een laatkomer de trap op komen die achter hem komt staan die plotseling zegt: ‘goed zo, goed zo.’

Bodai begon zo langzamerhand aan het kloosterleven te wennen. ’s Morgens meditatie en gym, na het eten werken en tempeldienst. Na de lunchpauze, werk en tempeldienst en na Yakusaki (diner) meditatie en daarna naar bed. Het werk valt mee, en vaak krijgt hij klusjes waarvan de zin hem totaal ontgaat- het pad wieden dat hij de dag ervoor ook al had gedaan. Vegen waar niks te vegen valt, de gang poetsen die gisteren door vijf andere monniken is  gepoetst. Het maakt hem allemaal niks uit, gewoon doen wat hem gevraagd werd. Het klooster glom zo dat je ogen er pijn van deden. In het dorp zeiden ze als het ergens schoon en opgeruimd was: ‘Het lijkt wel het klooster van de ‘Diepe vrede’.

Maar vandaag is alles anders- er hangt een gespannen sfeer in het klooster, iedereen is met dingen bezig die hij niet begreep. Er werd beddengoed te voorschijn gehaald, er werd een grote voorraad eten naar de keuken gebracht. Bodai zag monniken ook stiekem eten naar hun kamer brengen en met kleine komfoortje sjouwen. In de loop van de dag kwamen er vreemde monniken en leken naar het klooster. Toen hij naar zijn kamer ging lagen er twee matrassen in, zijn privé spullen waren netjes in een hoek gelegd. En toen hij snel door de regen naar de keuken liep, hield de hoofdmonnik hem staande en zei: ‘Bodai, vandaag begint de Ango en we beginnen met een zware trainingsweek. Er komen veel monniken en leken van buiten om mee te doen, en het wordt zwaar. Denk je dat je mee wilt doen, anders kun je een weekje naar de eerwaarde Raiwata die in een kluis hier niet ver vandaan woont.’  ‘Wordt het zwaar’, vroeg Bodai. ‘Maar hoe kun je nu weten dat het voor mij zwaar gaat worden? ’‘Geloof mij, het gaat zwaar worden. ’‘Ja maar een keer moet de eerste keer zijn’, zei Bodai,  ‘ik ben een week lang onderweg geweest naar het klooster, veel zwaarder kan het toch niet worden?’ ‘Oké, maar als je het niet trekt ga je naar eerwaarde Raiwata, afgesproken?’‘ Goed, afgesproken.’

Tingelingelingeling tingelingelingeling tingelingelingeling, Bodai komt slaperig overeind. Normaal is hij altijd al voor de bel wakker en hij herinnert zich dat vandaag de sesshin begint. Slaperig loopt hij naar de wasplaats en plenst flink wat water in zijn gezicht om goed wakker te worden. Dan klinken er kleppers. Kleppers denkt hij, zijn ze in de war, de gymnastiek is toch altijd na de meditatie? Iedereen loopt naar de tempel voor de Taiso (gym). Als de Doan ‘Teisho owari’ (gym afgelopen) roept, klinkt ook de bel voor de meditatie. Juist op tijd gaat hij op zijn plekje in de gang voor de meditatiehal zitten. Vanuit een ooghoek ziet hij dat op de open plekken tussen de meditatiebanken planken zijn gelegd waar ook monniken op zitten.

De meditatiehal is hutjemutje vol, ook de gang waar zijn plekje is. Als iedereen op z’n plaats zit komt de lama de trap op, in zijn handen heeft hij een korte ceremoniële stok. Eerst loopt hij in de gang achter iedereen langs. Soms blijft hij wat langer achter iemand staan. En dan gaat hij op zijn plekje voor het altaar zitten, dat midden in de meditatiehal staat. Iedereen zit op de hoge, lange meditatiebanken, behalve de lama die op een laag platformpje voor het altaar zit. Voor hem staat een lessenaar en op het platform liggen wat attributen. Als de wierookstaaf op het altaar opgebrand is begint de lama met de sutra van de  boeddhamantel.  Hoe uitgestrekt, is de mantel van de bevrijding, een vormloze vlakte van verdienste. Nu omhullen we ons in Boeddha’s, leringen. En bevrijden al wat leeft.

Dan doet Bodai samen met alle monniken zijn omslagdoek om, die veel meer is dan kleding die je tegen de kou beschermt. Je hult je in de dharma, Boeddha’s leringen. Hij weet het nog goed, toen zijn oude leraar hem tot monnik wijdde, hij zou nooit meer terug kunnen naar een lekenleven, zelfs als hij het kloosterleven vaarwel zou zeggen. Iedereen staat op om drie ceremoniële buigingen te maken en dan loopt de lama als eerste de trap af.  Dan de monniken uit de meditatiehal en vervolgens de mensen die op de gaitan (leken meditatiebank) in de gang zitten. Als Bodai even naar zijn kamer loopt merkt hij dat het buiten nog steeds donker is, ze zijn vroeger opgestaan dan normaal. Op de deur van zijn kamer hangt een briefje, er staat op.

Nou dat weten we ook dan weer,.. meditatie, meditatie en nog eens meditatie. De hele dag was het stil  en werd er niet gepraat. Er waren minstens zestig mensen in het klooster, het was er doodstil. Alles voelde toch ook wel heel anders aan dan normaal. Toen Bodai eindelijk naar bed ging was hij blij dat hij languit kon liggen en zijn verkrampte benen rust kon geven. De tweede dag van de sesshin begonnen Bodai’s benen na de lunch wel wat gevoelig te worden, gelukkig had hij de massageplankjes ontdekt. Een plankje met daarop een stuk bamboe wat door de helft gekloofd was met daarop kleine houten blokjes. Als je er op ging staan deed het wel zeer, maar het hielp wel tegen de verkrampte benen. Je kwam ook overal monniken tegen die rek- en strekoefeningen deden. Toen het eindelijk bedtijd was zette Bodai streepjes op de muur voor de dagen die de sesshin nog zou duren en toen was er alleen nog maar zijn kussen. De derde dag bij de meditatie begon na de lunch zijn kramp heftig te worden, na een kwartier werd het serieus. Na twintig minuten had hij het gevoel in een goed opgestookt kolenvuurtje te zitten. Na vijfentwintig minuten dacht Bodai: ‘ik sta op, buig voor de meester en ik ga buiten mijn benen masseren, dit is gekkenwerk.’ Bodai keek naar links- onverstoor­baar zat daar een grote man naast hem, aan de andere kant een vrouw die in blijde ver­wachting was, al net zo onverstoorbaar. Bodai dacht: als zij het kunnen, dan kan ik het ook, ik blijf zitten. Het gevoel van in een kolenvuurtje te zitten verdween. Zijn onderlichaam begon nu als een massief blok ijzer aan te voelen, zijn hele boven lichaam begon te trillen, door zijn hoofd gonsde: ‘waar blijft die verdomde gongslag?’ Groene, gele en zwarte vlekken dansten voor zijn ogen. Het kan niet lang meer duren, het kan niet lang meer duren, nog even dan komt de gongslag, het kan niet lang… BONGGGGGGGGG. Bodai strekt zijn benen, als een waterval stortte het bloed zich erin terug. Het prikt, het tintelt, er is kramp en masseren helpt niks, het doet alleen maar pijn. Elk moment kan hij op moeten staan voor kinhin (loopmeditatie). Ja hoor, ieder­een staat al op. Bodai ook en zijgt meteen weer ter aarde. Hij zakt door zijn benen alsof ze van boter zijn. Nog een keer, nu blijft hij staan. Gelukkig gaat kinhin in een slakkengangetje, voorzichtig tilt hij zijn voet op,  die als een espenblad in de wind begint te trillen. Diep ademhalen, denkt Bodai, ver­geet jezelf, vergeet alles om je heen. Plotseling zijn er een paar handen op zijn schouders en worden zijn nek en schouder­spieren gemasseerd. Er word in zijn oor gefluisterd ‘concen­treer je, haal diep adem’. Het helpt, het trillen verdwijnt. Maar zodra de handen weer weg zijn komt het trillen met de zelfde gang weer terug. En tot overmaat van ramp: BONGGGG, BONGGG, BONGGG, meditatietijd.  De loopmeditatie maakt niks uit, de volgende meditatieperiode beleeft Bodai als volgt: Prikkelende benen, kramp, kolenvuur­tje, één blok ijzer en daarna trillen als een espenblad. Als afleidend pesterijtje komt er nog bij dat de meester  tijdens de meditatie diepzinnige verhaaltjes vertelt waar Bodai geen moer van snapt en waar hij zich alleen maar kwaad over maakt.

Bel                  … Opstaan
Kleppers Taiso (gym)
Densho bel Zazen (1 wierookstaaf)
Keisu gong Choka (Tempeldienst)
Densho bel Zazen (1 wierookstaaf)
T Densho bel Dokusan (prive onderhoud met de Lama)
Unpan gong Shukuza (Ontbijt )
Zuiza (Vrije meditatie)
Densho bel Gyobaito (Pruimen thee)
Zazen (3  wierookstaaf)
Teisho (Leerrede)
Unpan gong Saiza (Lunch)
Zuiza
Densho bel Gyocha ( Sarei Thee ceremonie)
Zazen (3 wierookstaaf )
K Densho bel Dokusan (privé onderhoud met de Lama)
Keisu gong Banka (Tempeldienst)
Unpan gong Yakuseki (Dinner)
Zuiza (vrije meditatie)
Densho bel Zazen (4 1 wierookstaaf)
K Densho bel (Dokusan) (prive onderhoud met de Lama)
Bonsho Shiguseiganmon (sutra)
Kaichin (Bedtijd)

Nou dat weten we ook dan weer,.. meditatie, meditatie en nog eens meditatie. De hele dag was het stil en werd er niet gepraat. Er waren minstens zestig mensen in het klooster, het was er doodstil. Alles voelde toch ook wel heel anders aan dan normaal. Toen Bodai eindelijk naar bed ging was hij blij dat hij languit kon liggen en zijn verkrampte benen rust kon geven.
De tweede dag van de sesshin begonnen Bodai’s benen na de lunch wel wat gevoelig te worden, gelukkig had hij de massageplankjes ontdekt. Een plankje met daarop een stuk bamboe wat door de helft gekloofd was met daarop kleine houten blokjes. Als je er op ging staan deed het wel zeer, maar het hielp wel tegen de verkrampte benen. Je kwam ook overal monniken tegen die rek- en strekoefeningen deden. Toen het eindelijk bedtijd was zette Bodai streepjes op de muur voor de dagen die de sesshin nog zou duren en toen was er alleen nog maar zijn kussen.
De derde dag bij de meditatie begon na de lunch zijn kramp heftig te worden, na een kwartier werd het serieus. Na twintig minuten had hij het gevoel in een goed opgestookt kolenvuurtje te zitten. Na vijfentwintig minuten dacht Bodai: ‘ik sta op, buig voor de meester en ik ga buiten mijn benen masseren, dit is gekkenwerk.’ Bodai keek naar links- onverstoorbaar zat daar een grote man naast hem, aan de andere kant een vrouw die in blijde verwachting was, al net zo onverstoorbaar. Bodai dacht: als zij het kunnen, dan kan ik het ook, ik blijf zitten. Het gevoel van in een kolenvuurtje te zitten verdween. Zijn onderlichaam begon nu als een massief blok ijzer aan te voelen, zijn hele boven lichaam begon te trillen, door zijn hoofd gonsde: ‘waar blijft die verdomde gongslag?’ Groene, gele en zwarte vlekken dansten voor zijn ogen. Het kan niet lang meer duren, het kan niet lang meer duren, nog even dan komt de gongslag, het kan niet lang… BONGGGGGGGGG.
Bodai strek zijn benen, als een waterval stortte het bloed zich erin terug. Het prikt, het tintelt, er is kramp en masseren helpt niks, het doet alleen maar pijn. Elk moment kan hij op moeten staan voor kinhin (loopmeditatie). Ja hoor, iedereen staat al op. Bodai ook en zijgt meteen weer ter aarde. Hij zakt door zijn benen alsof ze van boter zijn.
Nog een keer, nu blijft hij staan. Gelukkig gaat kinhin in een slakkengangetje, voorzichtig tilt hij zijn voet op, die als een espenblad in de wind begint te trillen. Diep ademhalen, denkt Bodai, vergeet jezelf, vergeet alles om je heen. Plotseling zijn er een paar handen op zijn schouders en worden zijn nek en schouderspieren gemasseerd. Er word in zijn oor gefluisterd ‘concentreer je, haal diep adem’. Het helpt, het trillen verdwijnt. Maar zodra de handen weer weg zijn komt het trillen met de zelfde gang weer terug. En tot overmaat van ramp: BONGGGG, BONGGG, BONGGG, meditatietijd. De loopmeditatie maakt niks uit, de volgende meditatieperiode beleeft Bodai als volgt: Prikkelende benen, kramp, kolenvuurtje, één blok ijzer en daarna trillen als een espenblad. Als afleidend pesterijtje komt er nog bij dat de meester tijdens de meditatie diepzinnige verhaaltjes vertelt waar Bodai geen moer van snapt en waar hij zich alleen maar kwaad over maakt.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodai

Lees ook:

  1. Bodai  – een zware last
  2. Bodai – in training
  3. Bodai –  De grote slagerij
  4. Bodai – Een verdwenen hoofd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.