Tien wetenschappers en academici van Scientist Rebellion hebben vandaag rond half vijf in Den Haag wetenschappelijke artikelen op de ramen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geplakt. Ze werden vergezeld door YY andere wetenschappers met spandoeken waarop stond ‘Tax frequent flyers’ en ‘Ban private jets’.
Nu COP27 in Egypte plaatsvindt en klimaatrechtvaardigheid hoog op de agenda staat, roepen de wetenschappers op tot een Europees verbod op privéjets en een belasting op frequent flyers als eerste stappen om de onevenredig grote koolstofvoetafdruk van de rijksten te verminderen. De actie maakte deel uit van een internationaal gecoördineerde campagne met acties in 11 landen en 19 locaties.
‘Om een klimaatcatastrofe te voorkomen, moeten we overschakelen op de noodtoestand. Dit houdt in dat de luxe-uitstoot van een rijke elite, wier koolstofvoetafdruk ordes van grootte groter is dan die van de rest van ons, moet worden verminderd. Het is onaanvaardbaar dat de superrijken kriskras door de wereld blijven vliegen terwijl miljoenen lijden onder rampzalige klimaateffecten’, zegt Dr. Marjan Smeulders van de Radboud Universiteit, die ook wetenschappelijke artikelen op de ramen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat plakte.
De luchtvaartsector vormt het toppunt van klimaatonrechtvaardigheid en emissieongelijkheid. Een privéjet is 10 keer energie-intensiever dan een commercieel vliegtuig, en 50 keer energie-intensiever dan de trein. Een vlucht van vier uur in een privéjet stoot evenveel uit als de gemiddelde Europese burger in een heel jaar. Bovendien produceert 1% van de wereldbevolking meer dan de helft van de totale luchtvaartemissies, terwijl 80% van de wereldbevolking nog nooit een voet aan boord van een vliegtuig heeft gezet.
Ook in Nederland neemt het gebruik van privéjets toe. Een derde van de privéjetvluchten vanaf Schiphol is korter dan 250 kilometer. Parijs en Londen – beide perfect bereikbaar per trein – zijn de populairste bestemmingen.
Dr. Harald Buijtendijk, onderzoeker bij het Centrum voor Duurzaamheid, Toerisme en Transport van de Breda University of Applied Sciences, erkent dit probleem: ‘Excessief vliegen met privéjets is een toonbeeld van klimaatonrechtvaardigheid. De Tweede Kamer heeft het onderwerp onlangs opgepakt en dat is hoopgevend, maar tot nu toe gaat het debat vooral over belastingen. Ze zullen veel verder moeten gaan om volumevermindering te stimuleren. In dit verband is het verbieden van op fossiele brandstoffen vliegende privéjets een no-brainer.’
‘De rijken branden de planeet af en de schade is onomkeerbaar. We moeten hen stoppen. Een verbod op privéjets zou een begin zijn’, zegt Dr. Peter Kalmus, klimaatwetenschapper uit de VS.
Terwijl de wereldleiders bijeenkomen op de COP27 in Egypte, waar de financiering van verlies en schade een kernonderdeel van de agenda is, willen de acties van Scientist Rebellion de stem verheffen van de landen die het minst hebben bijgedragen tot de klimaatverandering maar er het meest kwetsbaar voor zijn.