• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Onderzoek CE Delft: Steeds meer vluchten met privéjets, terwijl Schiphol moet krimpen

Onderzoek CE Delft: Steeds meer vluchten met privéjets, terwijl Schiphol moet krimpen

20 oktober 2022 door de redactie

Het aantal privévluchten van en naar Schiphol en Rotterdam The Hague Airport neemt sterk toe. In de eerste 9 maanden van dit jaar werd er al meer privé gevlogen dan in heel 2019, voor de coronapandemie. Dat blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace Nederland.

De CO2-uitstoot van deze privévluchten is gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van bijna 40.000 auto’s. “Wij zijn geschrokken dat een bepaalde groep in tijden van een klimaatcrisis niet minder maar juist meer is gaan vliegen. En ook nog met privéjets die het meest vervuilend zijn. We moeten daarmee stoppen, wij pleiten daarom voor een verbod op privévluchten.” zegt Dewi Zloch, luchtvaartexpert van Greenpeace Nederland.

Jetset vliegt veel en kort

Bedrijven, de regering en rijke individuen maken veelvuldig gebruik van privévliegtuigen voor zakelijke reizen en vakanties. In de eerste 9 maanden van 2022 vlogen 16.147 privéjets van of naar Schiphol of Rotterdam Airport. 1 op de 3 van deze privévluchten wordt gebruikt voor afstanden van nog geen 500 kilometer. Populaire bestemmingen zijn Londen, Parijs, en zelfs Antwerpen, steden waar je ook heel makkelijk met de trein naartoe kan. Daarnaast wordt veel gevlogen op vakantieoorden zoals Mallorca, Ibiza en Cannes.

De kortste vlucht die in het onderzoek voorkomt staat op naam van wereldkampioen Formule 1 Max Verstappen. Zijn vliegtuig vloog meerdere keren tussen Cannes en Nice, een afstand van slechts 25 kilometer en vlucht van ongeveer 18 minuten. Het privévliegtuig van Nikkie Plessen en haar man, is in maart 10 keer verhuurd voor vluchten naar Oostenrijk. Vaak gaat het hierbij om skivakanties. Het vliegtuig van Shell maakte de meeste vluchten van alle onderzochte vliegtuigen. Van de 183 vluchten waren er maar liefst 130 onder de 500 km.

Uitzondering voor privéjets

Niet eerder werd onderzocht hoeveel CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door privévluchten. Deze uitstoot valt niet onder de klimaatdoelen die de Nederlandse overheid stelt voor de luchtvaart. Ook tellen de privéjets niet mee in het maximum van 440.000 vluchten van Schiphol dat minister Harbers aankondigde. Zloch: ‘De uitzondering voor privéjets laat precies zien wat er mis is met de luchtvaart. Deze sector hangt van uitzonderingen en voordeeltjes aan elkaar. Wij willen dat de luchtvaart stopt met vervuilen en dat er eindelijk klimaatdoelen komen. De eerste stap is het schrappen van korte vluchten en luxe privéjets voor de rijken op aarde. Deze zijn nergens goed voor. Het kabinet moet dingen verbieden die we niet nodig hebben maar wel heel vervuilend zijn. Net zoals wegwerpbekertjes straks ook verboden zijn. Het liefst zien wij direct een EU-breed verbod van privéjets. Minister Harbers kan zich daar vandaag en morgen hard voor maken bij de bijeenkomst van transportministers in Praag.’

Luxe uitstoot Business Class

Businessclass-passagiers nemen met hun luxe stoelen veel ruimte in van het vliegtuig. Uit het onderzoek van CE Delft blijkt dat als businessclass wordt vervangen door gewone stoelen er veel meer passagiers mee kunnen. Op commerciële vluchten van KLM kunnen er dan tussen de 11% en 28% meer passagiers mee. Dewi Zloch: ‘Keer op keer zien we dat mensen met geld en in machtige posities een extreem grote impact hebben op het klimaat en geen verantwoordelijkheid nemen. De mensen met de laagste CO2-uitstoot, zoals bijvoorbeeld in Pakistan waar recent grote overstromingen waren, hebben hier vervolgens het meeste last van. Dat is onrechtvaardig en onacceptabel.’

Op 5 november komen Greenpeace Nederland en Extinction Rebellion Nederland gezamenlijk in actie om de vervuiling van Schiphol te stoppen met de actie SOS voor het klimaat.

Bron Greenpeace.

Categorie: Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Nieuws, Opmerkelijk Tags: Greenpeace, macht, Max Verstappen, mensen met geld, privejets, Rotterdam, Rotterdam The Hague Airport, Schiphol, verbod, XR

Lees ook:

  1. Greenpeace: Protestival op Schiphol gaat gewoon door
  2. Greenpeace: Grote klimaatactie op Schiphol dit weekeinde
  3. Klimaatbeschermers XR op Schiphol aangehouden bij actie
  4. Greenpeace – ‘Heropening kolencentrale Rotterdam onbegrijpelijk en ongepast’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.