Those who desire to seek a so-called “great bliss”
From someone else,
Are in fact seeking the chronic heart disease of attachment.
When we remain without searching
In our unmoving true nature
That is called “a great medicine.”
If we do not act to understand this,
We will use the ten virtues as a cause
For traveling to only a high status,
Of being a god or a human.
When we are finished with the heart condition
That is our emotional problems,
We will not go anywhere.
This being so,
On the roads that we travel
We do not go anywhere.
The illnesses of the people
Who enter onto this very path
Are great,
So they want to go to nirvana.
They are like deer who are tortured
By the conclusion that there is water in a mirage.
An object that brings about their torture in any way
Does not exist.
In the same way,
No matter how we travel,
We will never escape from the three realms.
Even if we use a support
In which the ten levels look higher and higher,
In the purity of great enlightenment,
We will become obstructed.
The wisdom that is quick
Is not obstructed by these things at all.
This is beyond any statement of the ideas in our thinking.
It is for these reasons
That our companions are the sources of all our virtues.
They are like precious gemstones,
And we esteem them as the crowns for our heads.
We do not make up any reality that must be visualized,
And we do not look for any place that is naturally unchanging.
De Bodhicitta Sutra: Tien Geschriften van de Grote Perfectie, door Christopher Wilkinson (Vertaler)
De Grote Perfectie, ook bekend als de Atiyoga of Dzogchen (rDzogs chen), is een traditie van esoterisch boeddhisme dat onmiddellijke verlichting nastreeft. Deze traditie kwam in Tibet aan in de achtste eeuw van de gewone jaartelling en is tot op de dag van vandaag in stand gebleven. De literatuur van de Grote Perfectie is verdeeld in drie groepen of secties: De Geest Sectie (Sems sde), de Ruimte Sectie (kLong sde), en de Upadesha Instructie Sectie (Man ngag sde). De Bodhicitta Soetra is een bronwerk van de Mind Section, en is hier voor het eerst in zijn geheel vertaald. De Bodhicitta Soetra staat in de Tibetaanse literatuur bekend als de “Do Chu” (mDo bcu), wat De Tien Soetra’s betekent. De eerste van de Tien Soetra’s is de Bodhicitta Soetra, en de volgende negen soetra’s zijn commentaren daarop. Er is een elfde Sutra, die een bespreking is van de commentaartraditie die in dit werk actief is. De volledige verzameling van elf Soetra’s wordt daarom ook zowel “De Bodhicitta Soetra,” als “De Tien Soetra’s” genoemd.
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Chris identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Na een formele opleiding in Tibetaanse en Sanskriet talen, studeerde hij in 1980 af met een BA in Aziatische Talen en Literatuur en een BA in Vergelijkende Religie aan de Universiteit van Washington. Na twee jaar rondreizen langs de heilige plaatsen van Azië, onder meer in India en Nepal, werkte hij vijf jaar in de vluchtelingenopvang in Seattle, Washington. Omdat hij zich weer wilde verdiepen in boeddhistische studies, ging hij naar de Universiteit van Calgary, waar hij in 1988 zijn MA behaalde.
In 1990 ging Chris naar Sulawesi in Indonesië, waar hij drie jaar lang docent Engels was en onderzoek deed naar het oude Sri Vijaya-rijk. Terug in Amerika werkte hij als Research Associate voor de Shelly and Donald Rubin Foundation, waar hij een kleine rol speelde bij de vroege ontwikkeling van het Rubin Museum. Daarna doceerde hij vijf jaar lang als adjunct-professor aan de Universiteit van Calgary. Hij werd ook gedurende twaalf jaar Research Fellow aan het Centre de Recherches sur les Civilisations de l’Asie Orientale, Collège de France.
Vanaf 2012 begon hij vertalingen van Tibetaanse literatuur uit te brengen, te beginnen met de zeven delen van de Sakya Kongma Serie en momenteel met inbegrip van 30 delen van Grote Perfectie Tantras, en hij gaat nog steeds door met deze inspanning.
Delen is rijkdom: