• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » Tweeënvijftig mensbeelden voor beeldmensen

Buste van Gandhi met een speen in zijn mond.

Tweeënvijftig mensbeelden voor beeldmensen

25 maart 2022 door Hans van Dam

Wat de speen is voor de mond, is het beeld voor de mind.

Meester Minder zegt:

Volgens sommigen is de mens in essentie een rechtopgaand dier (homo erectus), volgens anderen een spelend dier (homo ludens), een nabootsend dier (homo imitans) of een lerend dier (homo discens).

Volgens sommigen is de mens in essentie een nieuwsgierig dier (homo investigans), volgens anderen een rangschikkend dier (homo hierarchicus), een denkend dier (homo rati), een handig dier (homo habilis).

Volgens sommigen is de mens in essentie een makend dier (homo faber), volgens anderen een technisch dier (homo technologicus), een vernieuwend dier (homo innovator) of een behoudend dier (homo conservator).

Volgens sommigen is de mens in essentie een werkend dier (homo laborans), volgens anderen een berekenend dier (homo economicus), een politiek dier (homo politicus) of een gul dier (homo generosus).

Volgens sommigen is de mens in essentie een sociaal dier (homo socius), volgens anderen een seksueel dier (homo eroticus), een willend dier (homo volans) of een liefhebbend dier (homo amans).

Volgens sommigen is de mens in essentie een lachend dier (homo ridens), volgens anderen een lachwekkend dier (homo risibilis), een pratend dier (homo loquens) of een zwetsend dier (homo loquax).

Volgens sommigen is de mens in essentie een huilend dier (homo sentimentalis), volgens anderen een hulpeloos dier (homo inermis), een esthetisch dier (homo aestheticus) of een schilderend dier (homo pictor).

Volgens sommigen is de mens in essentie een scheppend dier (homo creator), volgens anderen een vernietigend dier (homo destructor), een dodend dier (homo necans) of een dubbelhartig dier (homo duplex).

Volgens sommigen is de mens in essentie een filosofisch dier (homo philosophicus), volgens anderen een dolend dier (homo viator), een lijdend dier (homo patiens) of een duidend dier (homo poeticus).

Volgens sommigen is de mens in essentie een in zichzelf opgesloten dier (homo clausus), volgens anderen een vals dier (homo falsus), een oorlogszuchtig dier (homo bellicosus) of een vredelievend dier (homo pacificis).

Volgens sommigen is de mens in essentie een duivels dier (homo demonicus), volgens anderen een goddelijk dier (homo divinus), een godsdienstig dier (homo religiosus) of een overstijgend dier (homo transcendentalis).

Volgens sommigen is de mens in essentie een wijs dier (homo sapiens), volgens anderen een dwaas dier (homo demens), een rusteloos dier (homo inquietus) of een twijfelend dier (homo dubitans).

Volgens sommigen is de mens in essentie een angstig dier (homo phobius), volgens anderen een leeg dier (homo cavernosus), een twijfelend dier (homo scepticus) of een universeel dier (homo universalis).

Sommige mensen gaan liever met mensbeelden om dan met mensen, en dat hebben ze goed bekeken.

Met mensen weet je het nooit, met mensbeelden weet je het nooit niet.

Wat de speen is voor de mond, is het beeld voor de mind.

In essentie is de mens een essentialist.

Buste van Gandhi met een speen in zijn mond.
Wat de speen is voor de mond, is het beeld voor de mind.

* Zie ook Names for the human species; List of binomial names (in de Wikipedia).

Index | vorige | volgende

Hans van Dam, auteur van de Agnosereeks en NietWeten.nl.
Hans van Dam NietWeten.nl

Deze tekst maakt deel uit van het Witboek Verlichting. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Verlichting op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: Hans van Dam Tags: denken, denken doorzien, mensbeelden, niet-weten, verlichting, Witboek Verlichting

Lees ook:

  1. Homo pollicis – de mens als duim
  2. Iedereen droomt
  3. Ben jij een grijpgeest of een vrijgeest?
  4. Is niet-weten non-dualistisch?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks: 13 boeken over niet-weten, verluchtigd door Lucienne van Dam. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. Winkel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.