De klooster- en lekengemeenschap van Plum Village, opgericht in Zuid-Frankrijk door de zenboeddhistische monnik, leraar en auteur Thich Nhat Hanh (‘Thay’), heeft op oudejaarsavond een Nieuwjaarsgebed tot Moeder Aarde en Al Onze Voorouders aangeboden om het einde van 2021 en het begin van 2022 te markeren.
Het gebed van de Plum Village-gemeenschap, waarin de vele wereldwijde uitdagingen van het afgelopen jaar werden erkend, begon met een uitdrukking van dankbaarheid en een streven om als spirituele familie opnieuw te beginnen:
‘2021 is weer een uitdagend jaar geweest, nu de pandemie voortduurt en we ons best doen om ons aan te passen aan nieuwe manieren van leven. Velen van ons hebben de kostbaarheid van het leven herontdekt, de waarde van harmonie in relaties, en de behoefte aan een spirituele dimensie in ons leven. Te midden van alle moeilijkheden zijn we begonnen met het helen van onrechtvaardigheid en ongelijkheid, en zijn we ons meer bewust geworden van de behoeften van de Aarde. Tegelijkertijd zijn er momenten geweest waarop we hebben toegestaan dat er zaden van angst, rusteloosheid en angst in ons hart werden gewaterd. Overweldigd door sterke emoties en verkeerde percepties, waren we niet in staat om onze toevlucht te zoeken in de praktijk. En dus willen we vanavond onze verbintenis vernieuwen om onze beoefening van aandachtig ademhalen en wandelen te versterken; om geduld en mededogen te cultiveren; en om toevlucht te zoeken in onze Geliefde Gemeenschap, zodat we een ware voortzetting kunnen zijn van Thay en onze spirituele voorouders.’
Ondanks de wijdverspreide hebzucht, hunkering en consumentisme, en het bijna universele streven naar status, macht, materieel bezit en zinnelijk comfort, benadrukten de monniken en nonnen van Plum Village dat het ware pad naar geluk, inzicht en bevrijding in de leer van de Boeddhadharma ligt, en beloofden het komende jaar door te gaan met ‘ons leven te vereenvoudigen, minder te consumeren, dieper en dankbaarder te leven, en te onthouden dat we in het huidige moment al genoeg voorwaarden hebben om gelukkig te zijn’.
Het gebed benadrukte ook de erkenning van inter-zijn – de diepe en fundamentele onderlinge verbondenheid van alle voelende wezens – die intrinsiek is aan ons eigen geluk en aan het geluk van alle leven op aarde. Alleen met dit fundamenteel en ervaringsgericht begrip kan de mensheid hopen het fanatisme en de onverdraagzaamheid, de discriminatie en de haat, de angst en de onwetendheid te overwinnen die schade en leed berokkenen aan gemeenschappen over de hele wereld en die dreigen de ecosystemen wereldwijd uit hun evenwicht te brengen.
‘Terwijl we de Aarde aanraken, betuigen we onze dankbaarheid aan u, onze geliefde leraar Thay en onze voorouders. Jullie hebben ons een pad gegeven om te beoefenen en een spirituele familie om onze toevlucht in te zoeken. Wij weten dat wij samen onze uitdagingen het hoofd kunnen bieden en onze aspiraties kunnen verwezenlijken. Wij vertrouwen erop dat in ons de wijsheid schuilt van non-discriminatie, inclusiviteit, groot mededogen, juist handelen, en niet-angst, door U aan ons doorgegeven. Op dit plechtige moment leggen wij de gelofte af om van ganser harte te praktiseren, en het welzijn en de spirituele moed van onze gemeenschap te versterken, zodat wij het pad kunnen openen voor onze eigen generatie en voor de generaties die na ons komen.’
‘Lieve Thay, lieve voorouders, lieve moeder aarde,’ besloot het gebed. ‘Aanvaard alstublieft onze offers van wierook, bloemen, fruit en thee, als een teken van ons diepste respect en liefde.’
Thay stichtte de Orde van het Interbeing en de Unified Buddhist Church, en richtte in 1982 samen met zuster Chan Khong het Plum Village Buddhist Center in Frankrijk op. Hij is een centrale figuur geweest in de overdracht van het boeddhisme naar het Westen en in het samenbrengen van een authentieke Zen-traditie en -lijn met een progressieve benadering van kwesties als sociaal activisme, wetenschap versus geloof, en religie versus spiritualiteit.