• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Lezing Karwin Cheung: Voor de Boeddha en niet voor een gans

Lezing Karwin Cheung: Voor de Boeddha en niet voor een gans

30 september 2021 door de redactie

Met steun van de Overseas Korean Cultural Heritage Foundation zijn recentelijk twee Koreaanse boeddhistische schilderingen in de collectie van de Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst (KVVAK) gerestaureerd. De eerste schildering beeldt een bodhisattva af en de tweede toont een beschermende godheid.

Deze twee anonieme werken uit de 19e eeuw werden getoond tijdens grootschalige publieke rituelen in boeddhistische tempels. De kalme aanzicht van de bodhisattva verraad weinig, maar toch kunnen deze twee werken ons veel vertellen. In zijn lezing gaat Karwin Cheung in op de functie en betekenis van de twee schilderingen, hun plek in de Koreaanse boeddhistische kunst, en de positie van het boeddhisme in Korea.

De lezing vindt op 2 oktober plaats in het Auditorium van het Rijksmuseum. Inloop vanaf 14:30 en de lezing start om 15:00 uur.

Voor deze ontvangst volgen de organisatoren  de richtlijnen van de overheid. Bij de ingang wordt gevraagd om een coronatoegangsbewijs. Dit kan zijn een negatieve testuitslag, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona.

De Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst (KVVAK) is op 29 juni 1918 opgericht door ingenieur en kunstliefhebber H.F.E. Visser (1890-1965) en de verzamelaar en handelaar G.J. Verburgt met het doel grotere bekendheid te geven aan hoogwaardige Aziatische kunst, de belangstelling ervoor te stimuleren en de wetenschapsbeoefening op dit gebied te bevorderen. Enkele jaren na de oprichting van de KVVAK werd een begin gemaakt met het verzamelen van een collectie Aziatische kunstvoorwerpen van hoog niveau. Nadrukkelijk werden en worden geen volkenkundige gebruiksvoorwerpen bijeengebracht, maar kunstvoorwerpen die voor de eigen cultuur in de landen van herkomst zijn vervaardigd. Geen exportkunst en geen gebruiksvoorwerpen, maar unieke kunstobjecten die ook in Azië zelf tot het hoogste niveau worden gerekend. Dankzij kapitaalkrachtige particuliere donateurs, vaak zelf verzamelaars, kon de vereniging een reeks topstukken aankopen waarmee zij in één keer internationale vermaardheid verwierf. Hierin onderscheidt de collectie van de KVVAK zich wezenlijk van die van de volkenkundige musea in Nederland. Zij is daarin uniek en om die reden niet in Leiden bij het Museum voor Wereldculturen ondergebracht, maar bij het belangrijkste kunstmuseum van Nederland: het Rijksmuseum. De ook internationaal hoog gewaardeerde collectie is nog altijd volledig particulier eigendom maar goed zichtbaar voor publiek door het langdurig bruikleen aan het Rijksmuseum en daar te zien in het eigen ‘huis’: Het Aziatisch Paviljoen. Nog altijd verzamelt de KVVAK in samenspraak met de afdeling Aziatische Kunst van het Rijksmuseum, die nu vier conservatoren voor Aziatische kunst telt, vanuit het oorspronkelijke gedachtegoed: met de nadruk op de inheemse esthetiek.

Collectie

De collectie telt momenteel ongeveer 1850 objecten en geniet internationale bekendheid. Deze verzameling is sinds 1952 in bruikleen bij het Rijksmuseum te Amsterdam en vormt daar het hoofdbestanddeel van de afdeling Aziatische Kunst. In 2013 opende het nieuwe Aziatisch Paviljoen in het Rijksmuseum, waar delen van de collectie in volle glorie zijn tentoongesteld. Door aankopen, schenkingen en legaten breidt de collectie zich nog steeds uit. Zij bestaat uit goede representanten van de belangrijkste kunstuitingen in Azië, voornamelijk op het gebied van Chinese oude kunst, Japanse schilder- en beeldhouwkunst en kunstwerken uit Indonesië, maar ook kunst uit India, Thailand, Laos, Sri Lanka en Korea is vertegenwoordigd. Belangrijke voorbeelden zijn onder meer het Zuid-Indiase beeld van de Dansende Shiva uit de 12de eeuw (collectienr. MAK 187) en de Chinese houten sculptuur van Guanyin (MAK 84), eveneens uit de 12de eeuw, die beide een hoogtepunt in zowel de collectie van de KVVAK als die van het Rijksmuseum zijn. Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum in 1993 werden twee Japanse kamerschermen aangekocht (MAK 1464) en om de opening van het Aziatisch Paviljoen in 2013 luister bij te zetten, werd een bijzonder 18de eeuws Chinees porseleinen bord dat beschilderd is met het wapen van Amsterdam, verworven (MAK 1733). Het collectiebeleid van de vereniging is erop gericht om alleen absolute topkwaliteit te verwerven. De KVVAK verwerft haar stukken in samenspraak met de conservatoren van het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum en de KVVAK houden zich in het aankoopbeleid aan de richtlijnen van het UNESCO-verdrag van 1970, dat illegale import, export en handel in internationaal cultureel erfgoed verbiedt en voorkomt.

Bron KVVAK.

 

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, Geluk, Koreaans boeddhisme, Nieuws, Onderwijs Tags: Karwin Cheung, Koreaanse boeddhistische kunst, KVVAK, lezing, Rijksmuseum

Lees ook:

  1. ‘Mara… duivel, engel of illusie’
  2. Ehipassiko – inleiding tot het boeddhisme door Jerry Vandyck
  3. Ehipassiko – dhammatalk stroombetreding door Guy Dubois
  4. Paul Van hooydonck – de stilte roept

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.