Dierenbeschermingsorganisatie Dier&Recht start een campagne om consumenten te helpen bij het stoppen met zuivel. Met deze campagne beoogt Dier&Recht het kalverleed dat gepaard gaat met de productie van zuivel terug te dringen.
Net als alle zoogdieren geeft een koe alleen melk als zij een kalf heeft, daarom worden melkkoeien elk jaar kunstmatig zwanger gemaakt. Het gaat de zuivelindustrie alleen om de moedermelk van de koe, het kalf is na de geboorte overbodig. De meeste kalfjes worden verkocht aan kalvermesters. Na zes maanden vetmesten, is het kalf rijp voor de slacht. Ruim 95% van het kalfsvlees is bestemd voor de export want Nederlanders willen wel de melk, maar niet het kalf.
Onnodig dierenleed
Dierenarts en directeur van Dier&Recht Frederieke Schouten: “Achter de gesloten deuren van de zuivelindustrie schuilt een wereld vol dierenleed. In Nederland worden jaarlijks anderhalf miljoen kalfjes, na een kort en ellendig leven, verwerkt tot kalfsvlees. Dat leed is onnodig, want er zijn tegenwoordig zoveel smakelijke plantaardige alternatieven voor dierlijke zuivel.”
Publiekscampagne
De campagne van Dier&Recht zet een onbelicht deel van de zuivelindustrie in de schijnwerpers, om consumenten te helpen bij het maken van diervriendelijke keuzes. Weinig mensen weten bijvoorbeeld dat een koe ieder jaar een kalf moet krijgen om melk te blijven geven. Evenmin is het algemeen bekend dat het pasgeboren kalf direct wordt weggehaald bij de moeder, omdat de melk is bestemd voor mensen.
Grote posters in de publieke ruimte tonen zuivelproducten met een waarschuwing op de verpakking, vergelijkbaar met die op sigarettenpakjes. De waarschuwingen gaan over het kalverleed dat zuivel veroorzaakt. Een QR-code brengt geïnteresseerden naar een webpagina met informatie over de zuivelindustrie en alternatieven voor dierlijke zuivel.