• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Zen » De beweging van het gemoed

De beweging van het gemoed

1 augustus 2021 door Dick Verstegen

In een inleiding gebruikte ik onlangs het woord gemoedsbeweging. En het is misschien de moeite waard er even bij stil te staan. Synoniemen zijn o.m.: ontroering, emotie, geraaktheid en vertedering. Een gemoedsbeweging draagt iets actiefs in zich, het is een kenmerkende gemoedstoestand.

Zo’n geraaktheid overkomt mij regelmatig als ik iets in de natuur tegenkom. Een bewegend takje of het licht op en boom. Maar wat ik ook zo maar ervaren kan als ik op straat loop of thuis op de bank zit. Of bij een ontmoeting of een wending in een gesprek. Bijna altijd door iets wat gebeurt. Zo maar gebeurt en wat ik beleef als iets dat naar me toe komt en waar ik bij hoor. Misschien wel als iets dat zonder mij niet bestaat, zo innig maak ik er deel van uit.

Zo zaten destijds ook twee monniken te knikkebollen op de waranda van de zendo en eentje van hen wordt opeens geraakt door het wapperen van een vlag. Hij wijst de ander op de vlag en zegt: moet je zien hoe die beweegt. De ander zegt: die vlag beweegt niet, maar de wind beweegt. Ze schieten samen meteen in een conceptueel gekissebis van welles nietes, kip en ei. En de zesde patriarch, Huineng, die het gebakkelei van een afstand volgde, loopt naar ze toe en zegt: Niet de vlag of de wind beweegt, maar de geest. De monniken zijn met stomheid geslagen, maar Mumon zegt in zijn commentaar dat de geest niét beweegt. Juist niet.

Wat Huineng wilde zeggen is dat het denkhoofd van de monniken op hol was geslagen; zo werkt de rollercoaster van small mind. Maar dat ze beter vanuit hun altijd aanwezige eenheidsgeest (big mind) naar de vlag en de wind kunnen kijken en vanuit die bewegingloze Boeddha-mind kunnen zien wat voor wonder het is. Net als mijn bewegende takje. Of het herderstasje dat de dichter/zenmeester Basho in vuur en vlam zette of het grassprietje waarvan de kunstenaar Elisabeth Tonnard ooit zei dat ze daarin, in dat ‘nabije’ het ‘verre’ kon zien. Of een totaal bemoste boomtak in het bos.

Terwijl ik dit schrijf, hoor ik op televisie van de Amerikaanse Capitool-opstand die begin 2021 de wereld in haar greep nam. En ook hier geldt: het maakt iets in mij los. Het leidt tot een gemoedsbeweging…. Als ik die mensen met hun vertrokken gezichten zie. Wat een leed! En zelfs Trump, die niet echt mijn  sympathie heeft, kan mij raken. Met zijn vileine, geraffineerde lompheid. Zijn onwaarachtige presentatie. Waarachter ik opeens een lijden zie dat zijn weerga niet kent. Presidenten kunnen in het beste geval inspireren en in het ergste geval iets uitlokken, zei Biden.

Gemoedsbeweging ontstaat dus in één actie mèt het waarnemen via onze eenheidsgeest. Dat is niet een waarneming waarin je alles op één hoop gooit, waarin alles één pot nat wordt. Het is juist een zien waarin je zowel het wonder als het lijden ziet, de schoonheid en de gruwel, de verbijsterende compleetheid van het imperfecte. Conceptueel geleuter over de kip en het ei heeft daar niets mee te maken. Het is waardevrij waarnemen.

Waar woorden en oordelen niet meer de bepalende smaakmaker van ons zijn, van onze aanwezigheid worden, kan de werkelijkheid in haar volle glorie doorbreken. Het gedichtje van Mumon  aan het eind van de koan Luidt:

De wind beweegt, de vlag en je geest;
Niemand heeft het bij het juiste eind.
Ze kunnen er alleen maar over praten
Zonder te snappen dat woorden falen.

Categorie: Columns, Dick Verstegen, Geluk, Zen Tags: Basho, Biden, boeddha-mind, Capitool, denkhoofd, Elisabeth Tonnard, Huineng, knikkebollen, rollercoaster, Trump

Lees ook:

  1. Amerikaanse boeddhistische leraren bieden steun en hoop aan bij presidentverkiezingen
  2. Ardan – 8 november 2020
  3. Doodstraf 3
  4. Zenboeddhisten wereldwijd – stop scheiding kinderen van ouders bij grens Mexico

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dick Verstegen

Columnist Dick Verstegen is zenleraar en oud-hoofdredacteur van de VNU dagbladen. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.