• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » Kunstschilder Teska Seligmann in De Werkplaats

Kunstschilder Teska Seligmann in De Werkplaats

18 juni 2021 door de redactie

Kunstschilder Teska Seligmann (Arnhem 1956) is zich halverwege 2007 gaan verdiepen in het zenboeddhisme. ‘Kennelijk was het tijd om mijn spirituele ontwikkeling bewust ter hand te nemen. Ontstaan vanuit pure nieuwsgierigheid; allengs is mijn leven ervan doordrongen en hoewel ik mijzelf niet afficheer als boeddhistisch kunstenaar, dringt deze ontwikkeling uiteraard ook door in mijn schilderen. In deze periode heb ik besloten de vorm volledig los te laten; niets van plan te zijn wanneer ik voor een nieuw wit doek sta.’

Teska Seligmann foto Lucy Lambriex.
Teska Seligmann foto Lucy Lambriex.

Teska is erg huiverig zichzelf boeddhistisch kunstenaar te noemen, alsof zij zichzelf daarmee in een hokje duwt. ‘Ik ben boeddhist. Ik ben niet alleen boeddhist op mijn kussen, maar in heel mijn leven, in al mijn vezels en doen en laten. Het is wel zo, dat het accent van de inhoud van mijn schilderijen voor een deel steeds meer ligt op mijn beleving van spiritualiteit, waarbij het boeddhisme voor mij een voertuig en een taal bieden waarin ik me thuis voel. In die zin word ik misschien steeds meer een boeddhistisch kunstenaar. Mijn man, geen boeddhist, vindt wel dat ik boeddhistische kunst maak. Hij kan niet precies uitleggen waarom, maar het heeft te maken met verstilling, concentratie, en totale vrijheid.’

De jaren 2001- 2003 vormen een periode van ontdekken van vorm en taal in het abstracte. Ik was, na mijn schooltijd, volkomen vrij. Waarom schilder ik ook alweer? Wat heb ik te vertellen en te onderzoeken? Ik merkte dat ik dat niet kon in figuratie. Maar hoe maak ik een schilderij wanneer ik niet iets vóór me heb staan om na te schilderen? Wat voor impulsen volg ik dan?

De taal die Teska gebruikt in haar schilderijen is een weerspiegeling, een uitdrukking van haar leven; van haar pad in de wereld, als schilder, als vrouw, als moeder, als mens. ‘Gebeurtenissen, beelden, geluiden en ideeën vertalen zich in vormen, of brengen mij letterlijk in beweging. Het zijn aanleidingen om verhalen te vertellen, vragen te stellen. Soms werk ik vanuit een beeld, kleur of vorm die ik voor ogen heb; soms puur vanuit beweging: laat ik het doek, mijn kwasten, en mijn lichaam schilderen, zonder enig plan. Dat gesprek tussen plan en stroom levert schilderijen met sterk verschillende gezichten op. Het is een ontwikkeling in mijn schilderen die ik heel spannend vind.’

Binnen de rechthoekige vlakken komt opeens beweging. De vorm wordt anders, de lijnen worden zelfs gebogen, het is alsof de zelfgekozen kaders uiteen gaan spatten. Alsof iets dat tot dan toe binnen bleef zich naar buiten breekt.

Teska Seligmann -volgen-
Teska Seligmann -volgen-

De manier van schilderen van Teska Seligmann valt in te delen bij het abstract expressionisme (lyrisch abstract). Dat is de taal waarin zij zich op het moment het beste kan uiten. De kunstschilder: ‘Ik werk met olieverf op doek, soms enkele onderlagen acryl. En geniet van de textuur, kneedbaarheid, de traagheid, de manier van reageren van olieverf ; wij werken goed samen. Ik bouw mijn schilderijen laag over laag op. Door kleuren niet op mijn palet te mengen, maar langzaam in lagen op te bouwen op het doek krijgen vlakken diepte en leven. Soms, in contrast hiermee, maak ik een stuk dichtgeschilderd en dekkend. Ik gebruik contrasten tussen structuren, een zichtbare kwaststreek, paletmes, ik trek voren met spijkers, of juist alles gladgestreken, tussen schone of vuile kleuren, koele en warme tinten. Ik wil dat een schilderij van veraf spannend en uitnodigend is, de toeschouwer moet er met zijn neus bovenop willen gaan staan om alle details te ontdekken.’

Ik begin terug te verlangen naar meer verstilling en rust in mijn schilderijen, na de periode van veelheid volheid en drukte. Ook ga ik op zoek naar een samensmelten/ samen-werken van hoofd en hart. Hoe laat ik in een schilderij het spontane gebaar samengaan met bewuste keuzes op langere termijn en planning.

Teska was musicus, altviolist, nou ja was, zelf zegt ze dat dat nooit over gaat. ‘Als musicus slinger je trillingen de lucht in naar de toehoorder. Schilderen is voor mij het op doek zetten van trillingen. Ik ben niet bezig met het maken van een mooi schilderij; ik kijk wel of het een goed schilderij is. Goed is het, indien het iets mee-deelt, als er een stukje van mij in zit dat de toeschouwer laat mee-trillen. Lange tijd vond ik dat een schilderij is pas af als ik het zelfportret kan noemen. Als een schilderij klaar is, is mijn persoonlijke verhaal niet meer ter zake doend. Dan bestaat het schilderij op zich, los van mij. Misschien vertelt het de toeschouwer wel iets heel anders dan aan mij, en dat maakt het alleen maar spannender. Ik liep er al een tijdje over te denken. Vanaf januari 2012 hebben mijn schilderijen niet langer als ondertitel zelfportret. Ze zijn nog steeds zelf- portretten, maar het hoeft niet langer vermeld te worden. De vraag wat dat zelf eigenlijk is, is binnen het boeddhisme een belangwekkende vraag. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik er niet zo veel toe doe, ook in het schilderen.’

Voor meer informatie bezoek de site van Teska

Deze tekst werd eerder, op 26 september 2014, in het BD geplaatst.
Atelier
Dageraad
Ruimte
Bron vermelden
Teska Seligmann ruimte
Volgen
Wat is intimiteit
Vol-ledige aanwezigheid. Teska Seligmann.
Volledige aanwezigheid
Twee lekken
Kleine gedachte
Zelfportret met vraag, Teska Selligman
De Oostelijke berg-wandelt
Ik probeer met mildheid te kijken

 

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Geluk, Kunst, Zen Tags: De Werkplaats, Teska Seligmann

Lees ook:

  1. Kunstschilder Teska Seligmann in De Werkplaats
  2. De Werkplaats- Anne Veen, beeldend kunstenaar
  3. Diane Frénay- foto en beeld ontstaan in de energie van een moment
  4. André Kok – ‘mediatie heeft grote invloed op mijn werk’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.