• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Boeken – in de huid van de Boeddha

Boeken – in de huid van de Boeddha

10 mei 2021 door de redactie

Boeddhisme is al jaren zeer populair in het Westen. De Boeddha is te vinden in interieurs en tuinen, woorden als ‘mindfulness’ en ‘zen’ zijn volkomen ingeburgerd en meditatiecursussen bestaan in talloze varianten, van intensieve retraiteweekenden tot ‘buddhism light’ in wellnesscentra.

Wat zoeken moderne westerlingen – die zichzelf zo vaak als ‘niet-religieus’ beschouwen – eigenlijk in het boeddhisme? Een ding is zeker: de ideeën die wij erover hebben, kloppen vaker niet dan wel. Het boeddhisme is niet zonder meer de ‘antistressreligie’ die het Westen er graag van maakt. Hoewel de Boeddha vaak met een subtiele glimlach wordt afgebeeld was hij bepaald geen vrolijk mens. In dit boek keert Paul van der Velde terug naar de bronnen en neemt de lezer mee op zoek naar de veelkleurigheid van de leer en de uitwassen ervan. Man en vrouw gelijk? Geen sprake van. Vredelievend en geweldloos? Zeker niet.

In de huid van de Boeddha is een fascinerende zoektocht door de wereld van het boeddhisme die Van der Velde al een leven lang bestudeert, en die telkens leidt tot nieuwe ontdekkingen.

“In de huid van de Boeddha stelt het zoetige westerse beeld van het boeddhisme bij. “

– de Volkskrant

“In de huid van de Boeddha is een fascinerende zoektocht door de wereld van het boeddhisme, die telkens weer leidt tot nieuwe ontdekkingen. Wie ook maar enige interesse heeft in het boeddhisme zou dit op de boekenplank moeten hebben liggen.”

– Trefpunt Azië

Paul van der Velde is hoogleraar Hindoeïsme en Boeddhisme aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Hij studeerde Indiase talen en culturen in Utrecht en Leiden en publiceerde tal van boeken en artikelen.

Van het boeddhisme wordt  beweerd dat het van oorsprong een vreedzame religie zou zijn. Veel mediteren, niet van je kussen afkomen en je vooral nergens mee bemoeien om geen geweld uit te lokken. Van der Velde maakt met dat idee in zijn boek korte metten. Recent is het geweld van boeddhisten tegen de Rohingya moslims in Birma, in het overwegend boeddhistische Sri Lanka proberen boeddhisten moslims monddood te maken en te beroven van hun rechten. En Japanse boeddhistische soldaten trokken ten strijde, voerden kamikazevluchten uit en vermoordden tienduizenden gevangenen, onder wie burgers in de kampen.

De Boeddha zelf verkeerde door zijn contacten met vorsten en heersers ook in gewelddadige omgevingen. Oorspronkelijk was hij vrouwonvriendelijk, vrouwen werden niet tot de sangha toegelaten. En nog steeds zijn vrouwen in het boeddhisme ‘minder’ en worden ze gediscrimineerd. Ook al pleit de Dalai Lama al decennialang voor gelijkwaardigheid.

De Dalai Lama is sinds jaren niet meer de politiek leider van het Tibetaans boeddhisme en gaat nu door het leven als spiritueel leider, de politiek wordt in naam bedreven door de regering in ballingschap. Maar die zal nooit iets doen wat tegen het gedachtengoed of handelingen van de Dalai Lama ingaat. De hoge monnik houdt zijn kaarten tegen de borst. Deze Dalai Lama is de veertiende in de lijn maar zijn voorgangers waren allerminst vreedzaam, ja zelfs gewelddadig. Het Tibetaanse volk werd door deze heersers geknecht. Daarom spreekt China ook over de bevrijding van de Tibetanen nadat het volksleger Tibet binnenviel. Naar schatting zijn er al een miljoen Tibetanen vermoord door de Chinese bezetter. De Dalai Lama zetelt na zijn vlucht uit Tibet in India, Dharamsala.

Van der Velde beschrijft dat er niet zo iets is als de ware leer van de Boeddha, zoals door de verschillende scholen en richtingen binnen het (westers) boeddhisme wordt beweerd. Beoefenaars van het theravada worden door mahayana boeddhisten (het grote voertuig) geringschattend de volgers van het kleine voertuig betiteld. De auteur maakt geen keuze tot meer en minder maar adviseert naar de daden en gedachten van de stromingen te kijken. En daar word je niet altijd vrolijk van gelet op de boeddhistische leraren die hun handen niet thuis konden houden, leerlingen seksueel misbruikten.

Boeddhisme is al jaren zeer populair in het Westen, stelt de uitgever van het boek. Ja, wat tuinbeelden betreft wel. In een spirituele winkel in Rotterdam zijn de boeddhabeelden jaren geleden al vervangen door ander spiritueel spul. Veel jonge beoefenaars haken af, eerst wordt een probleem opgeworpen, in het leven is lijden, en dan de oplossing- het achtvoudige pad aangedragen. Als de jongelui dat doorhebben trekken ze een spurt, die oplossingen zijn ook op Google te vinden. Zen.nl lijkt op een commerciële organisatie, met al die afdelingen waar je tegen betaling je voordeel zou kunnen behalen. Deze week stond er in de VPRO-gids een paginagrote advertentie van zen.nl. De kost gaat voor de baat uit.

En de populariteit van het boeddhisme in België en Nederland is ook niet al te groot. Je zou twee voetbalstadia met beoefenaars kunnen vullen. Het boeddhisme in Nederland is een kleine religie met weinig aanhangers. De aantallen schommelen steeds. In 2004 waren zo’n 170.000 mensen boeddhistisch, dat is ongeveer 1% van de Nederlandse bevolking. In 2014 waren dat alweer een stuk minder mensen met een aantal van 50.000 mensen. Onder hen hier wonende ‘geboren’ boeddhisten, Chinees, Vietnamees of Thai.

Op de hele wereld leven ongeveer 400 miljoen boeddhisten. De meeste boeddhisten wonen in Azië, waar het boeddhisme is begonnen. In Thailand is ongeveer 90% van de bevolking boeddhist. In Japan wonen meer dan 40 miljoen boeddhisten.

ISBN:
9789463821506 (ebook)
9789463821247 (paperback)
Aantal pagina’s:360

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk Tags: in de huid van de boeddha, Paul van der Velde

Lees ook:

  1. Boeken – in de huid van de Boeddha
  2. Boekbespreking – In de huid van de Boeddha
  3. Vrijdag zindag (16) – Ware versies
  4. Boeken – De huid van de goden – Paul van der Velde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    11 mei 2021 om 12:15

    Het Boeddhisme kent vele facetten en gezichten.
    Helaas zou ik bijna zeggen, dit met de wetenschap dat niet ieder mens hetzelfde is en zijn beleving op zijn of haar manier ondergaat.
    Negatief gezien zie ik ook wel dat (boeddhisten) zich schuldig maken aan oorlogsgeweld, dood, misbruik en de vrouw nog steeds in een ondergeschikte positie plaatst, maar zijn dit wel boeddhisten en dan bedoel ik boeddhisten in hart en nieren. Het zijn vaak zoals ik het zelf noem naamsboeddhisten, oftewel geboren als boeddhist, wel van de damma gehoord te hebben en zijdelings uit gewoonte zich bezig houden met wat rituelen, maar kan je in feiten geen boeddhisten noemen en vandaar dat ik hen als boeddhist ook tussenhaakjes hebt gezet.
    Ondertussen zijn zij een smet op het boeddhisme en voor hen die de damma wel serieus nemen en de leer als positief in hun leven opnemen het begrijpen en er naar leven.
    Streef naar een leven zonder begeerte en haat, denk aan wij in plaats van alleen ik, behandel de dieren niet als ondergeschikten en wees één met de natuur.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.