• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Belangeloze goedheid 2

Belangeloze goedheid 2

13 december 2020 door Henk van Kalken

Het had enkele uren geleden hard geregend. Bedacht op eventuele slippartijen in verband met mijn vorderende leeftijd fietste ik over het nog nattige wegdek. Het diertje dat bezig was aan een roekeloze overtocht naar de overkant, was goed te zien. Gedoemd om in een onsmakelijk ogende brei te veranderen onder de banden van een auto.
Ik stopte en plukte het beestje van de klinkers. Het liet met tegenzin los.
Langzaam vervolgde het zijn weg toen ik het voorzichtig in de berm neerzette,
de slak, compleet mèt huisje. Het Lijkt een onzinnige redding, want honderdduizenden soortgenoten staat eenzelfde lot te wachten. Tevreden dat ik zo’n simpel wezentje het leven gered had fietste ik verder. Franciscus van Kalken.
Waarom vul ik mijn dagen niet met slakken van de weg plukken? Dat lijkt  zinvoller en altruïstischer dan bijvoorbeeld columns schrijven.
Behalve de heldendaad van de brandende lichten van de Lelijke Eend, zie column 31 mei 2020, heb ik twee keer in mijn bestaan iemand het leven gered. Ongeveer veertig jaar geleden fietste  ik ’s nachts naar huis op zo’n omafiets na een bezoek aan vrienden. Op de Amstelveens weg in Rolkofferstad, waar toen nog geen koffers rolden, brandden de lantaarns. Rechts van de weg zag ik tussen de bebladerde bomen een bleke schim bewegen, omringd door een groep mensen die er flink afstand van hield. Dichterbij gekomen zag ik met een schok dat het een poedelnaakte vrouw betrof met een grote, donkere vlek op haar voorhoofd, die op haar borst drupte. Een filmopname, dacht ik eerst, maar een ander deel van mijn bewustzijn waarschuwde mij dat er iets niet klopte. Ik remde, keerde om (Ridder Henk zonder vrees of blaam) en fietste naar de plek waar het gebeurde. Zeker twintig mannen van alle leeftijden handhaafden in een cirkel een flinke afstand. Ze keken en zwegen. Ik hoorde nu ook dat de vrouw huilde, om niet te zeggen gilde. Ik doorbrak de cirkel en stelde de meest belachelijke vraag die iemand op zo’n moment kon stellen: ‘Eh… hebt u soms problemen?’ De mannen om haar heen barstten niet in hoongelach uit en bleven op afstand. Eén zei moeizaam met een accent: ‘Vrouw… niet goed.’
Dat leek mij ook.
De vrouw in kwestie keek me angstig aan en riep dat haar man haar dood zou maken en dat ze zo bang was. Ik stapte af, trok mijn jopper uit en hield haar die voor.
Wegwezen, waarschuwde mijn innerlijk alarmsysteem. ‘Spring maar achterop, hoor,’ zei ik geruststellend terwijl mijn hartslag naar de rode cijfers klom. Ik dacht aan mijn jopper waarop nu het bloed uit de wond op haar hoofd druppelde. Ze sprong achterop en ongetwijfeld schemerden haar bleke zitonderdelen onder het korte jasje uit.
Ik rij hier voor gek, dacht ik. Haar bevende handen hielden me vast, als een drenkeling die een reddingboei vastklampte. ‘As me man je ziet rijdt íe zo over je heen hoor, waarschuwde ze, nog huilend. Ik was in goede conditie vanwege mijn wielrennerij en raasde voort, indachtig haar woedende echtgenoot in een auto.
Ter hoogte van de Overtoom blokkeerde tot mijn grote opluchting een witte politiekever de weg. Goed dat er politie is, dacht ik, terwijl de provotijd nog maar nauwelijks achter me lag. De hand van de agent, zo groot als een waterlelieblad maande me geheel overbodig tot stoppen. Goliath in uniform. ‘Zo, dame, trekt u dit jassie maar effe uit, anders vat meneer nog kou en dat kenne we niet hebbe. Heb ik hier een mooi tuniekie voor u, klein beetje te groot. Mot ik wel terughebbe, hoor.’ En tegen mij: ‘Bedankt, meneer, belt u straks maar effe naar Bureau Overtoom. We weten al wat er aan de hand is.’ Thuisgekomen nam ik een kalmerend glas wijn, want ik bleef alsmaar die scène zien waarin ik een bijrol vervulde. Ik belde naar het bureau. Goliath zelf legde uit dat het een echtelijke ruzie betrof, iets met ontrouw en op heterdaad betrapt. De mannen die de vrouw op straat omringden kwamen uit hetzelfde land als haar moordzuchtige echtgenoot. Hij was inmiddels ‘In se kraag gevat.’
Wat bezielde mij? Drang naar heldendom? Nee, de waarheid is dat ik er geen seconde over nadacht. Niet aanwezig. Of juist wel? Ik liep steeds kort achter mijn gedachten aan en ik realiseerde me nauwelijks dat ik die arme vrouw misschien wel het leven had gered. Zodra ze achterin de kever stapte, verdween ze uit mijn leven.
Als dertienjarige heb ik eens een jongen uit het ijs getrokken, liggend op mijn buik in een plas ijskoud gesmolten ijswater, als een nagespeelde scene uit een schoolboekje. Ik hielp hem naar de kant waar hij opgevangen werd door zijn vriendjes. Nooit meer aan teruggedacht, nooit meer teruggezien. Wat is nou het verschil of de overeenkomst tussen die vier heldendaden, waar ik in alle eerlijkheid van alles over voelde behalve heldhaftigheid? Wellicht de gedachte: nou, dat tikt toch weer aardig aan op je positieve karmaspaarkaart? Was de slak belangrijker dan de vrouw of de jongen? Of dan het lichtenverhaal van de Eend? Of zijn alle gebeurtenissen precies hetzelfde, behalve in mijn nog steeds dualistisch denkende en oordelende brein? Vragen, altijd maar weer, en geen antwoorden.
Mijn vrouw gilde gisteren: ‘Heeheeenk! Een héle dikke spin!’ En ik antwoordde griezelend: ‘Gewoon even een stofdoek pakken, lief, en buitenzetten!’

Categorie: Columns, Dana, Geluk Tags: dana, karma

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Gratis boeken – de Dhammapada – ‘ik weet, de dhamma heeft maar één smaak’
  3.  Dana is only giving
  4. Dharmapelgrim – Bewustzijn en Zelfbewustzijn (4)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Geneviève Colsoul zegt

    14 december 2020 om 09:14

    Aansluitend bij dit artikel citeer ik graag even
    Levinas:

    De KLEINE GOEDHEID

    Tussen alle verwording van menselijke verhoudingen
    houdt de goedheid stand.
    Ze blijft mogelijk
    ook al kan ze nooit een systeem of sociaal regime worden.
    Elke poging om het menselijke helemaal te organiseren
    is tot mislukken gedoemd.
    Het enige wat levendig overeind blijft
    is de kleine goedheid van het dagelijks leven.
    Ze is fragiel en voorlopig.
    Ze is een goedheid zonder getuigen,
    in stilte voltrokken,
    bescheiden, zonder triomf.
    Ze is gratuit en juist daardoor eeuwig.
    Het zijn gewone mensen, ‘simpele zielen’,
    die haar verdedigen en ervoor zorgen
    dat ze zich telkens weer herpakt,
    ook als is ze volstrekt weerloos
    tegenover de machten van het kwaad.
    De kleine goedheid kruipt overeind,
    zoals een platgetrapt grassprietjes zich weer opricht.
    Ze is misschien wel ‘gek’ – een ‘dwaze goedheid’ ,
    maar ze is tegelijk het meest menselijke in de mens,
    Ze wint nooit, maar wordt ook nooit overwonnen!

    Uit: Altérité et transcendance – Emmanuel Levinas

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.