Op zondag 18 oktober trekt vanaf half twaalf de hedendaagse dansprocessie ‘Dansjacht’ door Tilburg. Amateurs, professionele dansers en choreografen brengen samen een eigenzinnige Tilburgse interpretatie van de seizoensmars van de wereldwijd vermaarde choreografe Pina Bausch. Langs de zorgvuldig uitgestippelde route kan men gratis getuige zijn van deze eenmalige dansperformance. Op verschillende plekken langs deze route maken solisten, duo’s of groepen dansers zich even los uit de processie, om een korte choreografie uit te voeren. In verband met de huidige coronamaatregelen zijn er geen vaste publieksplekken aangewezen.
‘Dansjacht is een lange rij van 150 achter elkaar bewegende dansers die met heel precieze gebaren de wisseling van de vier seizoenen uitbeelden,’ aldus projectleider Paul Cornelissen. ‘Choreograaf Nikita Maheshwary maakte een variatie op de bestaande choreografie van Pina Bausch. Langs een bewegend lint van de binnenstad naar de Piushaven verkennen we samen in deze processie van 1,5 uur hoe we met elkaar verbonden zijn. Een thema dat dit jaar natuurlijk een extra betekenisvolle lading heeft gekregen.’ De oorspronkelijke, bijbehorende muziek ‘West End Blues’ van Louis Armstrong wordt live uitgevoerd door Tilburgse muzikanten.
Dans in de openbare ruimte
Dansjacht is een initiatief van Being There, een jaarlijks terugkerende onderzoeksweek naar dans in de openbare ruimte van Tilburg. ‘Choreografen en dansers trekken dan de stad in; in plaats van podia worden straten, pleintjes en parken hun werkterrein,’ legt Paul Cornelissen uit. ‘Zij stellen hierbij allerlei vragen. Hoe kijken we naar onze omgeving? Is de openbare ruimte echt van ons? En hoe verhouden we ons daarin tot elkaar?’ Being There mondt elk jaar uit in een gratis toegankelijke afsluiting voor publiek en passanten. Dit jaar is dat de processie Dansjacht, een project van Tilburg Dansstad, een samenwerkingsverband van DansBrabant, Fontys Dance Academy, Factorium, Theaters Tilburg en Theater De Nieuwe Vorst.
Grootschalige samenwerking
Op verschillende plekken langs de route maken solisten, duo’s of groepen dansers zich los uit de processie in zogenaamde ‘breakouts’ om een korte choreografie uit te voeren. ‘Naast enkele dansmakers die we uitnodigden, zochten we ook via een open call naar choreografen die speciaal voor Dansjacht iets wilden maken’, legt Cornelissen uit. ‘De hoofdchoreografie wordt op deze manier op verrassende wijze aangevuld, wat voor extra dynamiek langs de route zorgt. Daarnaast werken de gezelschappen Vloeistof en The100Hands, vanuit hun jarenlange ervaring met dans in de openbare ruimte, in de week voorafgaand aan Dansjacht met studenten van Fontys Dansacademie aan hun research. De resultaten daarvan zijn ook te zien tijdens Dansjacht.’
Publieksveiligheid
Geheel in lijn met de landelijke en lokale coronamaatregelen gaat de organisatie zorgvuldig en terughoudend om met het oproepen van een groot, algemeen publiek om naar Dansjacht te komen kijken. Cornelissen: ‘We zorgen ervoor dat er geen zwaan-kleef-aan-effect aan de staart van de processie kan ontstaan. We voorkomen samenklonteringen van groepjes mensen zodat we de onderlinge afstand van anderhalve meter kunnen garanderen. Dat doen onze dansers ook. De route is zo opgezet dat publiek en passanten zonder problemen van de processie kunnen genieten. Er zijn talloze vrijwilligers op de been die alles in goede banen leiden!’