Dier&Recht informeert bedrijven die advertenties en commercials maken met zieke honden over de negatieve gevolgen daarvan. Inmiddels hebben honderd bedrijven hun reclamebeleid aangepast; zij gebruiken voortaan alleen nog gezonde honden in hun reclames.
Honden met een heel korte snuit zoals Mopshonden en Engelse – en Franse bulldogs worden veel gebruikt in advertenties en commercials. Door hun koddige uiterlijk zijn ze mateloos populair onder adverteerders. Die weten vaak niet dat deze honden ernstig lijden onder hun extreme uiterlijk.
Doodziek door een veel te korte snuit
Zo zijn deze honden chronisch benauwd omdat de korte snuit hun luchtwegen blokkeert (dit veroorzaakt het karakteristieke ‘snurken’). Ook hebben ze door hun bolle ogen last van pijnlijke oogziektes. De korte en gedrongen bouw veroorzaakt bovendien rug- en knieproblemen. Door al die aandoeningen zijn deze rashonden niet eens meer in staat om zich op natuurlijke wijze voort te planten. Kunstmatige inseminatie en bevalling via keizersnede zijn standaard ingrepen bij het fokken.
Groeiende populariteit
De vele vertoningen van kortsnuitige honden in reclames, vergroten de populariteit van deze hondenrassen. Het gevolg: meer kopers, meer fokkers en meer zieke honden. Dier&Recht informeert adverteerders over de kwalijke gevolgen van hun advertenties en vraagt ze om hun advertenties te stoppen of te vervangen door versies met gezonde honden.
Dier&Recht: ‘Bedrijven die tot nu toe hun beleid aanpasten zijn onder andere Hema, Albert Heijn, Ikea Nederland, ABN Amro, Wehkamp en Energiedirekt. Samen met hen hebben in totaal al honderd adverteerders gekozen voor gezonde honden. Een mooie overwinning voor de honden, en een krachtige motivatie om door te gaan.’