• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Sri Lanka herdenkt 60e sterfdag Ven Soma Maha Thera

Sri Lanka herdenkt 60e sterfdag Ven Soma Maha Thera

25 februari 2020 door de redactie

In boeddhistisch Sri Lanka wordt de 60e sterfdag van Soma Maha Thera herdacht. Soma leverde een grote bijdrage aan de ontwikkeling van het boeddhisme in dat land. Hij werd op 23 december 1898 in Kotahena, Colombo geboren onder de naam Victor Emmanuel Pererapulle. Hij kreeg zijn hele opleiding aan het St Benedictuscollege, Kotahena, de belangrijkste katholieke school in Colombo, die ook grote boeddhistische leiders als Anagarika Dharmapala en Ven Narada Nayaka Thera heeft voortgebracht.

Soma behoorde tot de Colombo Chetty Community die historisch gezien bekend staat als Situ, Sitana of Setthi, oorspronkelijk gevestigd in en rond Coorg en Benares. Hun betrokkenheid en bijdrage aan het boeddhisme gaat terug tot zeer vroege tijden – het was een Setthi van Savastthi genaamd Sudatha die beroemd werd door zijn ongeëvenaarde vrijgevigheid voor de Boeddha en bij iedereen bekend stond als Anathapindika.

De bijdrage van Ven Soma Maha Thera aan het boeddhisme in Sri Lanka begon ergens in 1920 toen hij W.J. Oliver Soysa ontmoette, een van de stichters van ‘de dienaren van de Boeddha”, de bekende vereniging die haar hoofdkwartier heeft in Colombo, en waarvan de Ven Kassapa Thera de beschermheer was.

Eind jaren twintig, nadat hij van Wong Mow Lam, de Chinese geleerde, die enige tijd in Ceylon was, had gehoord dat er grote mogelijkheden waren om het theravada boeddhisme in zijn land te verspreiden en dat er veel kon worden vertaald uit de Chinese mahayana literatuur, ging hij samen met zijn grote vriend en metgezel Ven Kheminda Thera in 1934 naar Birma en begonnen hun reis naar China. Ze brachten een jaar door in Kawatana-Machi en vertaalden voor het eerst de Chinese vertaling van de Vimuttimagga” naar het Engels.

Op uitnodiging van Sir Baron Jayatilleka Ven bezocht Soma Maha Thera in 1939 opnieuw Bangalore in het gezelschap van Ven Kheminda en Ven Naravila Dhammaratana Maha Thera en zij kregen van de regering van Mysore een locatie om een boeddhistisch centrum op te richten.

Hij woonde in de zogenoemde Eiland Hermitage in Dodanduwa in de periode van 1940-45 en van 1948-54, en het was vanaf hier dat de eerste editie van De weg van de Mindfulness”(1941) en zijn laatste optreden” 1943 werden geschreven. Hij gaf ook de Anapana Sati uit van dr. Cassius Pereira in 1943.

Op uitnodiging van Ven Tai Tsu, de bekende boeddhistische leider van China, vergezelde Ven Soma Maha Thera de Ven Madihe Pannasiha Nayaka Thera (later Maha Nayaka) naar China om een Pali College in Sianfu, het oude boeddhistische centrum in de provincie Shensei, de thuisbasis van Fa Hsien de beroemde pelgrim, op te richten. De Shanghai YMBA die door hem werd opgericht had bijna 300 leden en zijn radiopraatjes waren zeer populair, hij gaf lezingen en preken aan grote bijeenkomsten in Singapore en Maleisië en bij terugkomst initieerde hij de oprichting van twee belangrijke boeddhistische verenigingen, de Sasanadhara Kantha Samitiya” en de Banks Asoka Society” in respectievelijk 1950 en 1956, hij was de stichter van de laatste.

Op 15 juni 1957 leidde Ven Soma de eerste theravada boeddhistische groep van Sri Lanka naar Duitsland. Ze bestond uit drie Dharmaduta-monniken en werden vergezeld door W.J. Oliver Soysa, een naaste medewerker van de Vajiraramaya monniken.

De missie ging bij de ontscheping in Napels via Zwitserland per trein naar Frankfurt en werd opgewacht door Asoka Weeraratna, die vanuit Colombo was ingevlogen. De missie vloog vervolgens van Frankfurt naar Berlijn waar leden van de Berlijnse Boeddhistische Vereniging hen op het vliegveld begroetten. Op 2 juli 1957 nam de missie haar intrek in het Das Boeddhistische Haus in Frohnau, Berlijn.

Ven Soma Maha Thera heeft meer dan 30 boeken over het boeddhisme geschreven. Hij leefde het leven van een toegewijde volgeling van de Boeddha en werd geliefd en gerespecteerd door allen die hem kenden en vele duizenden profiteerden van zijn preken en leer. Zijn overlijden in Vajiraramaya, Bambalapitiya op 23 februari 1960 was een groot verlies voor de boeddhisten en ook voor de Colombo Chetty gemeenschap in Sri Lanka.

Bron http://www.lankaweb.com/news/items/2020/02/23/remembering-ven-soma-maha-thera-on-his-60th-death-anniversary/

 

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Theravada Tags: herdenking, Soma Maha Thera, Sri Lanka, sterfdag

Lees ook:

  1. Boeken – the flying Dutch monk Olande Ananda
  2. Paul van hooydonck stopt na 13 jaar met werkzaamheden voor Ehipassiko
  3. Boeddhistisch Sri Lanka stevent af op slachtverbod runderen
  4. Srilankaanse bisschoppen tegen regeringsplan ‘een land, een wet’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.