• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Hans van Dam » 90 – De warboel de warboel laten

90 – De warboel de warboel laten

19 februari 2020 door Hans van Dam

Zintuiglijke waarneming is de gevangene van het intellect. Weet ook dat het intellect de gevangene is van de geest. De geest bevrijdt de gekluisterde hand van het intellect en brengt de warboel in evenwicht.

Rumi


Hans: Zintuiglijke waarneming, het intellect, de geest – wat een warboel weer.

Ayah: Hoezo?

Hans: Zie ze maar eens uit elkaar te houden.

Ayah: Vraag het anders eens aan een psycholoog.

Hans: Helpt niks.

Ayah: Hoezo?

Hans: Ik heb zeven jaar psychologie gestudeerd om zaken als het lichaam, de zintuigen, zintuiglijke waarneming, het intellect, de geest, de wil, de ziel, het ego, het id, het geweten, de rede, het hart, intuïtie, gedrag, gevoel, gedachte, woord en begrip te leren onderscheiden.

Ayah: En?

Hans: In het begin ging het nog wel…

Ayah: Maar gaandeweg raakte je de draad kwijt?

Hans: Aan het eind kon ik niets meer uit elkaar houden.

Ayah: Niet echt.

Hans: Echt niet.

Ayah: Wat heb je er dan geleerd?

Hans: Dat heb ik er dan geleerd.

Ayah: Dat alles met elkaar samenhangt?

Hans: Om samen te kunnen hangen moeten dingen eerst onafhankelijk bestaan.

Ayah: En dat doen ze niet?

Hans: Als je helemaal niks meer uit elkaar kunt houden, hoe moet je dan vaststellen wat er onafhankelijk bestaat?

Ayah: Verwijs je nu naar de boeddhistische doctrine van afhankelijk bestaan?

Hans: Een duur woord voor niet weten.

Ayah: Dus volgens jou is het niet zo dat zintuiglijke waarneming de gevangene is van het intellect, het intellect de gevangene van de geest, en dat de geest de gekluisterde hand van het intellect bevrijdt en de warboel in evenwicht brengt?

Hans: Ik zou het zelfs niet willen tegenspreken.

Ayah: Hoe zou jij het zeggen?

Hans: De geest bevrijdt de geest van de geest.

Ayah: Hoppa.

Hans: Het scheermes van Occam.

Ayah: Gooi alle begrippen weg die je niet nodig hebt.

Hans: Om te beginnen.

Ayah: Wat als de geest bevrijd is van de geest?

Hans: Dan ben je eindelijk vrij van geest.

Ayah: Wat als je eindelijk vrij van geest bent?

Hans: Dan kun je eindelijk de warboel de warboel laten.

Ayah: Die moet je toch juist in evenwicht brengen?

Hans: Dat is al het evenwicht.

Ayah: De warboel de warboel laten is de warboel in evenwicht brengen?

Hans: Wat zou jou in een volstrekte warboel nog uit evenwicht kunnen brengen?

Ayah: Wie niet opstaat kan niet vallen, wou je zeggen.

Hans: Zolang je valt kun je niet opstaan, zou ik zeggen.

Ayah: Is het intellect dan bevrijd van de geest? Is de zintuiglijke waarneming dan bevrijd van het intellect?

Hans: Weet jij het verschil tussen de zintuiglijke waarneming, het intellect en de geest?

Ayah: Ik dacht van wel, maar ik heb er niet voor geleerd.

Hans: Is er eigenlijk wel zoiets als de zintuiglijke waarneming, het intellect en de geest?

Ayah: Die woorden zijn er toch niet voor niets?

Hans: Ze zijn er om dingen mee te zeggen, maar daarom zijn het nog geen dingen.

Ayah: Een woord is een wijze van spreken, wou je zeggen.

Hans: Wat anders.

Ayah: Woorden zijn geen labels van bestaande dingen.

Hans: Dat is nou net de vraag.

Ayah: Als de geest een wijze van spreken is, wat is dan die vrijheid van geest van jou?

Hans: Een wijze van spreken natuurlijk.

Ayah: Waarvoor?

Hans: Niet blijven hangen in de gedachte dat je een geest hebt, niet blijven hangen in de gedachte dat je geen geest hebt.

Niet blijven hangen in de gedachte dat je een intellect hebt, niet blijven hangen in de gedachte dat je geen intellect hebt.

Niet blijven hangen in de gedachte dat het intellect de gevangene van de geest is, niet blijven hangen in de gedachte dat het intellect niet de gevangene van de geest is.

Niet blijven hangen in de gedachte dat er zoiets is als zintuiglijke waarneming los van het intellect of de geest, niet blijven hangen in de gedachte dat er niet zoiets is.

Niet blijven hangen in de gedachte dat de zintuiglijke waarneming de gevangene van het intellect is, niet blijven hangen in de gedachte dat het dat niet is.

Ayah: En als je er toch in blijft hangen?

Hans: Niet blijven hangen in de gedachte dat jij het bent of dat jij het niet bent die erin blijft hangen.

Ayah: En als je toch blijft hangen in de gedachte dat jij het bent of niet bent?

Hans: Niet blijven hangen in de gedachte dat er een jij is of dat er geen jij is die ergens in kan blijven hangen.

Ayah: En als je toch ergens in blijft hangen?

Hans: Dan is je geest niet vrij.

Ayah: Bij wijze van spreken.

Hans: Hoe anders.

Ayah: Wat een warboel.

Hans: Maar helemaal in evenwicht.

Derwisjvorm uitgespaard in een dichte droodle.

Afbeelding: ‘De warboel de warboel laten is de warboel in evenwicht brengen.’

Kun jij het lichaam, de zintuigen, zintuiglijke waarneming, het intellect, de geest, de wil, de ziel, het ego, het id, het geweten, de rede, het hart, intuïtie, gedrag, gevoel, gedachte en woord allemaal netjes uit elkaar houden?

Denk jij dat dit bestaande entiteiten zijn of wijzen van spreken?

Denk jij dat het voor iedereen goed zou zijn om vrij van geest te zijn?

Denk jij dat iedereen een vrije geest in zich heeft?

Denk jij dat jij een vrije geest hebt?

Denk jij dat vrijheid een entiteit is of een wijze van spreken?

Wat denk je allemaal niet?

Deze tekst maakt deel uit van Het Witboek Soefisme – de derwisj en de dwaas. Woord: Hans van Dam. Beeld: Lucienne van Dam. Alle teksten van deze serie. Het Witboek Soefisme op NietWeten.nl. Alle publicaties van Hans van Dam in het Boeddhistisch Dagblad.

Categorie: Hans van Dam Tags: afhankelijk bestaan, dansen in het duister, de derwisj en de dwaas, mystiek, niet-weten, non-dualiteit, nondualiteit, soefisme, vrijheid

Lees ook:

  1. De dans ontsprongen – meditatie en dankgebed
  2. 18. Groeten aan Kant uit het onverstand
  3. 52. Wie wiedt die ziet
  4. 63 – Een nachtvlinder is geen licht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans van Dam

Hans van Dam is de auteur van de Agnosereeks: 13 boeken over niet-weten, verluchtigd door Lucienne van Dam. Lees ze gratis op NietWeten.nl of in het BD, of als paperbacks tegen kostprijs. Disclaimer. Contact. Winkel. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.