Joop Romeijn, kritisch boeddhist, houdt al jaren lang het functioneren van sommige boeddhisten en boeddhistische organisaties (BUN, BOS, BZI) in de gaten. Hij heeft een nieuw object aan zijn rijtje toegevoegd: Zen.nl. Op zijn weblog Boeddhisme blog vraagt hij zich af of Zen.nl niet gewoon een economisch en bij de wet verboden kartel is. Een economisch kartel is een overeenkomst tussen bedrijven die bedoeld is om onderlinge concurrentie te verminderen. ‘Zen.nl lijkt wel eens in de problemen te kunnen komen met haar franchise-structuur’, vindt Joop.
De door Romeijn aangehaalde kwestie lijkt interessant, echter, het is de vraag of de deelnemende leraren en organisaties bij Zen.nl elkaars concurrenten zijn (die prijsafspraken maken) of leraren die hetzelfde willen op het gebied van de dhamma, streven naar uniformiteit en daardoor zich verbonden hebben.
Het hoofdkantoor van Zen.nl faciliteert. Net zo als Citroën Nederland zelfstandige Citroën garages normen en uniformiteit en prijzen oplegt. Er zijn ook franchise Albert Heijns en McDonalds en Ikea’s die ook allemaal hetzelfde rekenen voor een pak suiker, een hamburger of een Billykast. Hoewel, het schijnt dat Ikea Delft wel goedkoper is dan de andere vestigingen.
Lees het hele verhaal van Joop Romeijn op zijn Boeddhisme-blog
Sjoerd Windemuller zegt
Goed artikel en komisch om je zo druk over te maken over “zenleraren” die tegen betaling optreden en een “opleidingstraject” tot leraarschap aanbieden.
Best mooi als voorbeeld van spiritueel materialisme. Het begint steeds meer op een echte “kerk” te lijken, met hierarchie e.d..
Het is mij alleen niet duidelijk wat al dat materiële gedoe met het gaan van het 8-voudigpad van boeddha te maken heeft. Suzuki (kromme komkommer) zegt daar in zijn teisho’s wel leuke dingen over.
Jammer dat het boeddhisme zo vervuild raakt met materiële kwestisch. Jammer dat mensen zich zo nadrukkelijk als leraar van anderen willen opwerpen. Kan het iets met begeerte en ego of zo te maken hebben?
Ik hoop dat het onderwerp weer snel uit de aandacht verdwijnt en ieder zo zijn eigen weg van/naar ontwaken kan volgen. Volg je eigen licht, sluit je aan bij een sangha en neem de dharma als leraar, dat is wat ik er van begrepen heb.
Sjoerd
Joop Romeijn zegt
Eventjes dacht ik dat het BoeddhistischDagblad m’n blog-artikel had overgenomen zonder m’n medeweten; maar nee, het is aandacht voor het merk ‘Joop Romeijn ‘. Dat is mooi hoewel die persoon en dat merk eigenlijk niet bestaat.
Ik doe inderdaad graag aan follow-up, ik zou bv over een paar maanden uitzoeken hoe het staat met de claim van een fokker van Tibetaanse mastiffs in Peking want dat is natuurlijk hoogst relevant.
Toch had het BD nog beter mijn blog over de bezwaren van de BOS kunnen memoreren want dat heeft veel journalistiek werk in gezeten, o.a. een WOB-verzoek. Maar morgen volgt er weer een, dus een nieuwe kans.
En Sjoerd maak je geen zorgen (of doe het eigenlijk toch maar wel): ik zit in een groep boeddhistische vrienden met een ‘kalyāṇa-mitta ‘; maar ik heb ook graag dat het boeddhisme over bv twintig jaar nog bestaat, daarom moeten bedreigende uitwassen nu bestreden worden.
En redactie van het BD: wanneer komt er weer eigen journalistiek werk? Bv het grote André Kalden portret? Of de toekomst van de boeddhistisch geestelijk verzorger en haar opleiding?