Vandaag start de nominatieronde van Greenpeace voor de #Mispaksel-verkiezing 2019. Verpakte bananen, uitdeelzakken snoep, een extra plastic verpakking om één wafel heen; er lijkt soms geen einde aan wegwerpplastic te komen. Greenpeace vraagt hier aandacht voor en gaat samen met iedereen die wil meedoen op zoek naar het grootste #MisPaksel van 2019. Door het nomineren van een product met de #Mispaksel, wordt aandacht gevestigd op de enorme hoeveelheid overbodig en onnodig wegwerpplastic dat nog steeds in de supermarkt ligt.
Anne Wijers, campagneleider plastic, Greenpeace: “Supermarkten en levensmiddelenbedrijven zijn verslaafd aan wegwerpplastic. Helaas is het gevolg hiervan dat we op de meest afgelegen plekken op aarde en in de zee Coca-Colaflesjes, Twix-wikkels en andere plastic verpakkingen terugvinden. Als consument is het onmogelijk om geen plastic te kopen en we merken dat steeds meer mensen zich hieraan ergeren. Met deze verkiezing roepen we supermarkten en levensmiddelenbedrijven op om te investeren in alternatieven. Het moet en kan anders.”
Mispaksels nomineren kan tot en met 31 augustus. Vanaf september kan er online gestemd worden. De winnaar wordt begin dit najaar bekend gemaakt. Greenpeace organiseert de #Mispaksel-verkiezing voor de tweede keer. Vorig jaar werden zo’n honderd producten genomineerd en stemden er meer dan 30.000 mensen. De per-stuk-verpakte-winegums van Red Band ‘als je voor plastic bent’ kregen de helft van de stemmen. Hiermee won Red Band de verkiezing.