• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de driehonderdenvijftiende dag – last post

Het jaar 2018 – de driehonderdenvijftiende dag – last post

12 november 2018 door Joop Ha Hoek

Mijn opa was tijdens de Eerste Wereldoorlog gemobiliseerd in Zevenbergen. Ik geloof dat hij huzaar was. Bij mijn grootouders thuis stond een portretje van mijn oudste zus op het dressoir waartegen het glas een papieren klaproos was bevestigd. ik heb me nooit afgevraagd waarom. Nederland bleef neutraal, boog naar beide kanten, verschafte de oorlogsmisdadiger keizer Wilhelm onderdak na zijn vlucht naar Nederland en mijn opa ging in 2018 weer naar huis.

Vannacht droomde ik dat in Belgische Ieper het geluid van de Last Post dat daar onder een herdenkingspoort elke avond wordt geblazen om de miljoenen doden uit de Eerste Wereldoorlog – en de vernietiging van het stadje, te herdenken, langzaamaan verstomde. Het geluid werd ijler en ijler tot de hoornblazer die elke avond het gebied introk en verder en verder lopend tot ver in Duitsland en Frankrijk de rust van het dodenrijk van soldaten en burgers waarvan duizenden namen in het gewelf van die poort staan gegrafeerd de stilte van de dood gaf. Soms fluistert de wind de namen van de doden door die poort, de wereld in. Het is er altijd last post. Ook zonder een door mensen ingevoerd systeem om te herdenken. Herdenken komt vanuit het hart en is de wil om te weten. Om niet te vergeten. De slagvelden van weleer.

Die merkwaardige droom zal me wel ingegeven zijn door de beelden die ik gisteren op de Nederlandse tv zag toen ik naar de herdenkingsplechtigheid in Londen, Parijs en Ieper keek. Het viel me op hoeveel militair vertoon er was op die plaatsen. President Macron had tegen de honderd wereldleiders uitgenodigd om de plechtigheid bij te wonen. Alleen de Duitse bondskanselier Angela Merkel leek ontroerd en betrokken. Donald Trump had een bezoek aan een Amerikaanse begraafplaats afgezegd vanwege de regen.

In Londen werden kransen gelegd en zong koningin Elisabeth het volkslied met God save the Queen niet mee omdat dat haar zelf betrof. Tienduizend burgers liepen de route langs het monument met de kransen want uiteindelijk waren het de burgers die honderd jaar geleden werden bevrijd en stopten de soldaten met de tegenstander vermoorden.

In Ieper zag ik veel mensen die luisterden naar toespraken- veel vaandels ook, die uiteindelijk luisterden naar de Last Post van de hoornblazers in gelijke uniformen. Een spreker zei dat ze daar door blijven gaan met gedenken. Bedoelde hij de door mensen bedachte ceremonie van de  hoornblazers, de vorm?

Op de tv spraken mensen in die landen die vertelden op dat moment zich betrokken te voelen bij een familielid dat in 14-18 gestoven is. Verre nabestaanden.

Ik heb al vaker geschreven over mijn bezoeken aan slagvelden uit de Eerste- en Tweede Wereldoorlog, met mijn partner en kinderen. Een paar jaar geleden ben ik er mee gestopt. Ik hoef geen trompetgeschal om te herinneren. Zie in kleine dorpjes in Frankrijk de monumenten waarop de namen staan van omgekomen soldaten, zag in Bourg-Saint-Andéol in Zuid-Frankrijk boven de deuren van woningen bordjes met data en namen van de bewoners die in de Tweede Wereldoorlog door de nazi’s waren weggevoerd. In Rotterdam zijn herdenkingsplaatsen, in heel Nederland ook.

Ik liep over de Voie Sacrée tussen Bar-le-Duc en Verdun waarlangs tijdens de Eerste Wereldoorlog van februari 1916 tot september 1916 vrachtwagens af en aan reden in twee eindeloze rijen en 190.000 soldaten aanvoerden naar het door de Duitsers ingesloten Verdun. Het is de enige regionale weg die door de Franse staat wordt onderhouden.

Slagvelden zijn verschrikkelijk. Je ruikt het gas, je hoort het gekerm, de inslagen, als een trompet die stilte niet verstoort.

Ik zag de worsteling van de Nederlandse tv om de herdenking en de dagen er omheen in beeld te brengen. Menig maal werd de waaromvraag gesteld na die honderd jaar. Een historicus legde het uit. Later op de dag bracht Het Journaal een samenvatting van de herdenkingen en een item over het begin van het carnavalsseizoen in Nederland, elf elf, het zottengetal. Ook daarvoor hebben die soldaten gevochten. Vrijheid van meningsuiting om je een zot te noemen op de dag van honderd jaar einde Eerste Wereldoorlog.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken.

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: 100 jaar, eerste weeldoorlog, herdenking, Ieper, joop hoek, Last Post, Londen, Parijs

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de tweehonderdentwintigste dag – Londen
  2. Airco Caravan in Londen, Amsterdam en Winterswijk
  3. Aanslag Charlie Hebdo in hele wereld herdacht
  4. Londen en de wereld – herdenking opstand Plein Hemelse Vrede in Peking

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    13 november 2018 om 09:33

    Indrukwekkend stuk.
    Wat gedenken we precies?
    Iets (geweld-dat zelfs tot oorlogen leidt) wat we nooit meer moeten doen?
    Gedenken om ons mensen tot bedaren te brengen?
    Een gelegenheid van gedenken om ons te behoeden voor het ongeluk?
    Zal het bijdragen aan een bezinning?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.