• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het gebruik en weer loslaten van hulpmiddelen in de vipassana meditatie

Het gebruik en weer loslaten van hulpmiddelen in de vipassana meditatie

23 oktober 2018 door gastauteur

Wanneer we beginnen met het beoefenen van vipassana meditatie maken we gebruik van een aantal hulpmiddelen. Om tijdens het meditatieproces tot verdieping te komen is het van belang om een hulpmiddel op het juiste moment ook weer los te laten. Het gaat in dit artikel om de volgende vier hulpmiddelen:

  1. Een vast meditatieobject
  2. Labelen/benoemen
  3. Met ogen dicht mediteren
  4. Speciale concentratie-oefeningen
Tekst Dingeman Boot

Vast meditatieobject
Het belangrijkste hulpmiddel waar we vanaf het begin gebruik van maken is een vast meditatieobject. Meestal gebruiken we daarvoor ons ademhaling of een effect daarvan. Dat effect kan zijn het rijzen en dalen van onze buik tijdens het in- en uitademen of het effect van de ademhaling op de neusvleugels (nostrils). Je kunt ook de onderdelen van je lichaam langs gaan (sweeping the body) zoals bij de methode Goenka. Er zijn ook wel mensen die de geluiden gebruiken als vast meditatieobject.
Het gebruik van een vast meditatieobject is bedoeld als hulpmiddel om los te komen van het speelbal-zijn van alle objecten die in ons bewustzijn verschijnen, zoals zintuigindrukken, gedachten, gevoelens en emoties. Anders uitgedrukt: we maken ons los van het gevangen zitten in alles wat in ons bewustzijn verschijnt. Voor veel mensen is het in het begin een wonderlijke ervaring te merken dat door het richten van je aandacht op een vast meditatieobject, je los kunt komen en je zo bevrijden kunt van je gedachtestroom waarin je gevangen zat. Daarnaast ervaar je dat je zo eveneens tot een zekere rust kunt komen. We trainen op deze wijze onze geest en komen op die manier tot de ontwikkeling van gewaarzijn en concentratie.

Labelen/benoemen
Een ander hulpmiddel is het labelen, ook wel bekend onder het woord ‘benoemen’. We hebben de neiging ons te vereenzelvigen met onze gedachten en vooral met onze gevoelens en emoties en zitten daaraan vast. Daarom hebben we in het begin de nodige moeite om tot enige concentratie te komen en ons hiervan los te maken. We kunnen dan gebruik maken van de mogelijkheid de objecten te benoemen. Wanneer we afgeleid worden en er een gedachte, gevoel of emotie in ons bewustzijn verschijnt trachten we dat gewaar te zijn. Met andere woorden: onze aandacht is erop gericht en we zijn ons bewust van het betreffende verschijnsel. Als hulpmiddel kunnen we dit verschijnsel dan benoemen met bv denken……… denken……., teleurstelling……. teleurstelling….… of kwaadheid…… kwaadheid…… We geven het object een naam en ondersteunen daarmee de ontwikkeling van ons gewaarzijn. Omdat we daarmee ruimte scheppen tussen het verschijnsel en het waarnemen kunnen we er gemakkelijker los van komen en daarmee komen tot loslaten. Het hele meditatieproces is bedoeld om te komen tot loslaten.

Met ogen dicht mediteren
In de vipassana meditatie wordt in het algemeen met de ogen dicht gemediteerd. De reden daarvoor is dat je met de ogen dicht minder afgeleid wordt en zo gemakkelijker kan komen tot het ontwikkelen van gewaarzijn en concentratie, wat vooral in het begin niet zo gemakkelijk is. De praktijk is in het algemeen dat je na verloop van tijd, wanneer je tot een behoorlijke ontwikkeling van het gewaarzijn en daarmee ook van de concentratie bent gekomen, de ogen nog steeds gesloten houdt omdat je dat nu eenmaal gewend bent.

Concentratie
In het meditatieproces gaat het om het ontwikkelen van gewaarzijn waarbij een goede concentratie van belang is om dat gewaarzijn goed te kunnen richten op een object, nodig voor het ontwikkelen van inzichten. Tot het ontwikkelen en ondersteunen van dat proces kun je speciale concentratieoefeningen uitvoeren, bv samatha (kalmte) meditatie en metta meditatie. De ontwikkelde concentratie krijgt zo een ondersteunende functie bij het ontwikkelen van gewaarzijn. Anderzijds zal vanuit een goede motivatie, hoe meer je kunt komen tot het ontwikkelen van gewaarzijn, dit automatisch ook leiden tot het ontwikkelen van concentratie.

Het loslaten van het labelen/benoemen
Er zijn mensen die vanaf het begin dat ze gaan mediteren weerstanden hebben om te benoemen. Er wordt dan wel opgemerkt dat het labelen ze in de war brengt of dat het in hun hoofd gaat zitten. Benoemen is een hulpmiddel en als het niet positief bij je werkt is het beter om het niet te gebruiken. Als je wat langer mediteert is het zinvol kritisch te kijken hoe je het benoemen gebruikt. Het kan zijn dat je er zoveel aandacht aan schenkt dat dit er ten koste van gaat om het betreffende object helder waar te nemen. Daarom wordt dan wel geadviseerd het object (zachtjes) aan te tippen zodat het accent duidelijk ligt op het helder waarnemen. Het is ook aan te bevelen om na verloop van tijd het benoemen alleen selectief te gebruiken, bv uitsluitend bij objecten waar je erg aan vast zit en moeilijk los kunt laten. Meestal zijn dat bepaalde gevoelens en emoties, zoals kwaadheid, angst en verdriet. Daarbij moet je weer opassen dat je niet bezig bent gevoelens of emoties weg te benoemen omdat ze pijnlijk zijn. Het is van belang deze in openheid met liefde toe te laten. Op een bepaald moment voel je dat je het benoemen helemaal kunt loslaten en dat er alleen maar gewaarzijn is.

Met geopende ogen mediteren
Er zijn belangrijke argumenten om met geopende ogen te mediteren. In het begin is het aan te bevelen dit met geloken ogen (half gesloten) te doen en je ogen gericht te houden op een plaats ongeveer 1½ tot 2 meter voor je, zoals dat meestal ook in de zenmeditatie gebeurt. Het voordeel om met geopende ogen te mediteren is dat je minder last krijgt van slaperigheid, sufheid en dromen. Kortom, geopende ogen komt je helderheid ten goede. Een ander belangrijk voordeel is dat je de overgang van het mediteren op je kussen naar het meditatief handelen in het dagelijks leven gemakkelijker maakt. Je kunt nu eenmaal niet met je ogen dicht je dagelijkse bezigheden uitvoeren.
Het heeft mij wel de nodige moeite gekost om die overgang te maken. Na zoveel jaren met de ogen dicht te hebben gemediteerd was het moeilijk om over te schakelen naar dit met geopende ogen te doen. Maar door de argumenten van mijn leraar heb ik me laten overtuigen en ik ben nu heel blij en dankbaar dat ik gemakkelijk met de ogen open op ieder moment gewaar kan zijn. Aan te bevelen is om alleen in het begin met gesloten ogen te mediteren, maar wellicht is het nog beter om het direct op de zenmanier te doen.

Niet blijven hangen in je concentratie
Een goede concentratie is een belangrijke ondersteunende kwaliteit in het meditatieproces. Maar als het doel is om alleen maar in een sterke concentratie te komen en te blijven omdat dit zo’n aangenaam en rustig gevoel geeft, kun je je afvragen of je dan wel goed bezig bent. Het meditatieproces is vooral bedoeld om te komen tot ontwaken en in het kader daarvan is het een belangrijk zuiveringsproces. Daarom dient het accent in de meditatie vooral te liggen op het ontwikkelen van gewaarzijn: op je kussen en in het dagelijkse leven

Het vaste meditatieobject loslaten
Voor de meeste mensen is het vaste meditatieobject het belangrijkste hulpmiddel, die je zomaar niet opgeeft. Als je voldoende meditatie-ervaring hebt en merkt dat, als gevolg van het steeds gemakkelijker liefdevol toelaten van alle prettige en pijnlijke verschijnselen, het steeds stiller wordt in je bewustzijn het zinvol is je vaste meditatieobject los te laten. Je bent dan alleen maar gewaar en daarmee in het hier en nu. Belangrijk is te beseffen dat het daarbij helemaal niet erg is wanneer er af en toe een gedachte of gevoel langskomt. Deze lossen vanzelf op in het (heldere) gewaarzijn. Wanneer je na een bepaalde tijd ervaart dat er wel veel objecten langskomen kun je tijdelijk weer gebruik maken van je vaste meditatie-object. Door steeds meer en langer alleen maar gewaar te zijn en te ervaren dat je in feite in het ‘zijn’ vertoeft, geeft dat een belangrijke verdieping van je meditatieproces. Dit proces kun je ondersteunen door in het dagelijks leven rust en ontspanning de nodige ruimte te geven. Daarnaast kun je regelmatig momenten inbouwen door er alleen maar te zijn en gewaar te zijn als er in je bewustzijn iets langskomt. Laat het komen en laat het gaan zonder voorkeuren. Het is extreem belangrijk te beseffen dat het allemaal OK is wat er langskomt. Heb daar vertrouwen in. We houden niets vast en we verzetten ons nergens tegen zonder passief te zijn.

Ik ben
Als hulpmiddel om gemakkelijkker in dat ‘zijn’ te komen en te blijven (vertoeven) raadde mijn leermeester Nisargadatta aan als hulpmiddel regelmatig ‘ik ben’ tegen jezelf te zeggen. En dat blijkt te werken. Je kunt ‘ik ben’ ook gebruiken als afkorting voor ‘ik ben aanwezig’ om telkens terug te keren naar het hier en nu.

Opmerking
‘Gewaarzijn’ is de vertaling van het Pali woord ‘sati’, wat ook wel vertaald wordt met opmerkzaamheid, mindfulness en aandacht.

Dit artikel van Dingeman Boot verscheen eerder in het septembernummer van SIMsara, jaargang 20.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: concentratie, Dingeman Boot, meditatie, SimSara

Lees ook:

  1. De grote schoonmaak van Buddhagosha
  2. Het gebruik en weer loslaten van hulpmiddelen in de vipassana meditatie
  3. Paul Boersma – Meditatie en pijn
  4. Dingeman Boot, dhamma-wegwijzer en spirituele vriend voor velen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.