• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Milieuorganisaties: duurzaamheidsplannen luchtvaartsector totaal ontoereikend

Milieuorganisaties: duurzaamheidsplannen luchtvaartsector totaal ontoereikend

3 oktober 2018 door de redactie

Greenpeace, Noord-Hollandse Milieufederatie en Natuur & Milieu zijn niet onder de indruk van het actieplan ‘slim en duurzaam’ dat de luchtvaartsector vandaag op Schiphol presenteert.

Er is in het actieplan van de luchtvaart geen sprake van absolute Co2-reductie, er wordt slechts een minder snel Co2-groeipad voorgesteld. Het resultaat hiervan: in 2030 is de Co2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer net hoog als nu. Dat terwijl de uitstoot van alle sectoren in 2030 gehalveerd moet zijn om onze klimaatdoelen te halen. Het wordt daarom tijd dat de sector door de politiek gehouden wordt aan echte Co2-reductie, net als de rest van Nederland.

De luchtvaart barst in Nederland uit z’n voegen en steeds minder Nederlanders accepteren de groeiende klimaatimpact, geluidsoverlast en ultrafijnstofvervuiling van de sector. Volgens de milieuorganisaties voelt de sector de groeiende maatschappelijke druk, maar deze plannen zijn daar geenszins een antwoord op.

Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “Het actieplan van de luchtvaartsector is business as usual met een klein groen strikje eromheen. De voorgestelde besparingsmaatregelen zijn vooral goed voor hun eigen portemonnee. Het is tijd voor realiteitszin in de sector: als we onder de 1,5-graad opwarming van de aarde willen blijven kan de luchtvaart simpelweg niet verder groeien.”

Sijas Akkerman, directeur Noord-Hollandse Milieufederatie: “Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of überhaupt minder vliegen. Hiermee kweekt de sector geen goodwill bij stakeholders. Goed om mensen te verleiden in de trein te stappen, maar dat moet dan wel betekenen dat er minder vliegtuigen de lucht in gaan. Anders heeft het geen zin.”

Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: “De sector heeft een onbegrijpelijk concurrentievoordeel. In tegenstelling tot weg- en treinverkeer betaalt de luchtvaart geen belasting over brandstof en tickets. Dat terwijl vliegen grote klimaatschade en overlast veroorzaakt en Nederland zo op kosten jaagt. Deze situatie is niet houdbaar: de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket. Zo wordt het ook aantrekkelijker om duurzaam te reizen, bijvoorbeeld per trein.”

De milieuorganisaties hebben deze zomer een luchtvaartmanifest gelanceerd waar al meer dan 80.000 handtekeningen voor zijn opgehaald. De ondertekenaars roepen op tot een stop op de luchtvaartgroei, eerlijke luchtvaartbelastingen en investeringen in duurzame alternatieven zoals de trein en bus. Zie: www.luchtvaartmanifest.nl

Bron Greenpeace.

Categorie: Gezondheid, Milieu, Natuur Tags: belasting, besparing, Greenpeace, kerosine, luchtvaartsector, onvoldoende, oude wijn nieuwe zakken, Schiphol, slim en duurzaam, trein en bus

Lees ook:

  1. CO2-uitstoot in kaart gebracht – Schiphol Group grootste taxfree vervuilende tankstation van Nederland
  2. Milieuorganisaties slaan handen ineen: stop groei luchtvaart
  3. Greenpeace: Grote klimaatactie op Schiphol dit weekeinde
  4. Greenpeace – Welzijn belangrijker dan welvaart in coronacrisis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Goedele zegt

    4 oktober 2018 om 08:11

    meer dan 10 jaar geleden overleed Willy Vanderstappen, milieu activist op vlak van asbestvervuiling in Kapelle op den bos. Hij overleed zelf aan asbestkanker. Eén van de laatste zinnen die hij tegen me zei waren: ‘ de economie, het kapitalisme zal het altijd halen t.o.v.de ecologie.En dit ten koste van mens, dier , planeet.’ Wat zit ons toch in de weg?

  2. Paula Kuitenbrouwer zegt

    4 oktober 2018 om 09:07

    Quote: ‘….de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket.’
    En dat zou ook moeten met (factor-farming) vlees. En met producten die vervoerd worden in zee-containers.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.