• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ruth Denison – The silent dance of life.

Ruth Denison – The silent dance of life.

20 september 2018 door Doshin Houtman

Op het Boeddhistisch Film Festival (BFFE) zal de film “The silent dance of life” vertoond worden. De film gaat over de laatste jaren van pionier vipassanaleraar Ruth Denison, en geeft een prachtige inkijk in het reilen en zeilen op haar vipassana centrum Dhamma Dena.
Ruth heb ik 22 jaar geleden tijdens een zenretraite op haar centrum leren kennen. Ik ben blij dat ik gedurende 17 jaar langere tijd op Dhamma Dena heb mogen verblijven om met Ruth te trainen. Graag wil iets van mijn ervaringen delen.

Tekst Doshin Houtman

Ruth was uitgesproken eigenzinnig, met een groot hart voor met name diegenen die graag de dharma oefenen, maar die zich in veel sangha ’s niet op hun plek voelden. Ook stak ze ontzettend veel energie in mensen die om wat voor redenen ook, verdwaald waren in de geest, en de weg naar zichzelf niet meer terug konden vinden.

Dharma-onderricht

Ruth was iemand die de grootste nadruk legde op de dharma oefening in het dagelijks leven. Tijdens retraites waren er maar weinig periodes met stilte. Als ze de zendo binnenkwam begon ze vaak meteen met het dharma onderricht. Ze zei dan nog wel verontschuldigend: ik hoop niet dat ik je uit je samadhi heb gehaald, wat voor velen wel het geval was. Maar als je haar dharma onderricht, instructies en begeleiding volgde, kon je tot grote inzichten komen in het lichaam-geest proces.

Haar retraites waren eigenlijk één grote workshop, in de formele meditatie, maar ook in dans, loopmediatie op het veranderende ritme van een drum, uitstapjes naar het Joshua Tree National Park, bezoeken aan de spa, het vieren van verjaardagen, het kijken van dvd’s, enz. . En dat was de plaats van oefening. Als yogi’s te veel uit hun dak gingen, floot ze hen terug: hé, wees aanwezig! Wat is er nu? 24/7: Investigation and  thoroughness , ze gebruikte die woorden vaak. Ze passen bij het onderricht dat ze gaf.

Natuurlijk was de oefening niet voor iedereen de juiste. Sommigen verlieten soms na korte tijd het centrum omdat er te weinig in stilte gemediteerd werd.

Mensen die bleven gingen steeds meer de diepgang van de oefening zoals Ruth die leefde en met ons beoefende waarderen. In de sangha spreken we nog vaak over de heilzame staten van geest die we tijdens haar onderricht hebben gecultiveerd: geduld en openheid, vriendelijkheid, onderzoek, doorzettingsvermogen, en vooral het leren omgaan met aversie. We doen er nog steeds ons voordeel mee.

Dissociatie

Ruth was een meester in mensen “terug brengen naar het lichaam”. Ze kende die weg uit eigen ervaring.

Tijdens een zen retraite heeft ze een keer zo intens met de koan MU geoefend, dat ze dissocieerde van haar lichaam. Ze reisde de hele wereld over om het ongedaan te maken, maar niemand kon haar helpen. Dus deed ze het zelf. De was ophangen en andere huishoudelijke taken, én mozaïek tafels maken, dat was haar therapie. Voelen van moment tot moment. Als ze het lichaamsgevoel uit de aandacht was verloren, stopte ze en begon ze opnieuw. Zo kwam ze na intensieve oefening weer terug in de eenheid van lichaam en geest.

Voor iedereen

Iedereen die wilde kon op Dhamma Dena terecht. Er waren geen voorwaarden.
Ik herinner me een keer toen ik net coördinator was. Een yogi belde of ze kon komen, en of ze een vriendin kon meebrengen die niet met de retraite wilde meedoen. Ik, met mijn ordelijke zen achtergrond, zei dat dat helaas niet kon. Toen ik dat deelde met Ruth zei ze: “Wat? Waarom zei je niet dat het o.k. was? Ze had op het terras kunnen zitten met prachtig uitzicht op de woestijn, zodat “she could have enjoyed herself” “.

Ruth bracht mensen weer in contact met ( het goede in) zichzelf. Iedereen nodigde ze regelmatig uit “ enjoy the beauty of your being”.

Lichaam-geest

Tijdens intense meditatieoefeningen kunnen bij beoefenaren( sluimerende) mentale ziektes naar boven komen. Als leraren niet meer wisten hoe ze dat moesten begeleiden, stuurden ze hen door naar Ruth.
Het was verbazend te zien hoe Ruth beoefenaren met schizofrenie, een psychose, een manie, of een angststoornis handvatten kon geven om ermee te leren omgaan.

De manier was: voelen, voelen, en nog eens voelen. Soms stak ze uren van haar tijd in het samen afwassen: voel het, van het eerste oppakken van een kopje tot het neerzetten in het droogrek. Tuinieren, kaktussen verplaatsen, huizen schoonmaken: voel wat er in je lichaam gebeurt, blijf erbij, dat was de oefening. Je zag mensen opbloeien.

Autoriteit

Hoe ging Ruth om met macht? Ruth had een natuurlijke autoriteit, gebaseerd op haar diepe inzicht in de dharma. Van buiten leek ze vaak een eenvoudige vrouw met een boodschappentas. Maar in die tas had ze wel prachtig alledaags verpakte dharma die ze aanbood aan mensen op haar pad, die dat vaak erg konden waarderen.

Hoewel het zichtbaar was dat ze een speciale band had met sommige leerlingen, kregen deze geen speciale aandacht, noch hadden ze privileges.

De deur van Ruth’s kuti was de hele dag ( en nacht, ze sliep maar een paar uur) open voor iedereen. Ze had niets te verbergen, ze was beschikbaar zoals ze op dat moment was. Nou ja…behalve als ze naar de wc ging.

Ze klaagde wel eens dat ze geen rust kreeg, maar de mogelijkheid om de dharma te onderrichten vond ze belangrijker. Dat was haar lust en haar leven.

Als we samen gingen lunchen ging er altijd een dharma boek mee. We lazen dan samen een tekst en relateerden die aan onze oefening. Soms werden we dan tot tranen toe geroerd. Ze zei dan: “dharma, touching eh? “.

Eindigheid

Ook het leven van grote leraren is eindig. Tijdens de laatste jaren van Ruth’s leven was haar geest nu eens helder, dan weer verward. Ook dat was voor Ruth dharma-oefening. Er was lange tijd nog een grote helderheid voor haar verwarde geest

Na een beroerte in het najaar van 2014 was die helderheid grotendeels verdwenen. Hoewel ze mij nog herkende aan de telefoon, leefde ze soms in een totaal andere wereld. In onze gesprekken leefden we dan even in haar wereld.

De laatste filmbeelden laten een leraar zien in grote kwetsbaarheid, die het even niet weet, en ook dàt deelt met een leerling. Niks te verbergen…

In februari 2015 kreeg Ruth een fatale hersenbloeding, en langzaam aan verliet ze de wereld en haar lichaam. Hoewel ze niet meer kon spreken, wist ze ook toen nog signalen te geven van verbondenheid. Thourough: dat bleef ze tot het einde

Ik ben Ruth heel erg dankbaar voor mijn training. Zonder haar was ik niet wie ik nu ben.

Aleksandra Kumorek heeft de laatste jaren van Ruth’s leven veel tijd op Dhamma Dena doorgebracht, en daar veel gefilmd. Ze heeft van die beelden een prachtige diepgaande sfeertekening gemaakt van de niet orthodoxe manier van Dharma oefening zoals geleefd door Ruth en haar sangha; en dat alles op een prachtige “funky” locatie in de bijzondere Mojave woestijn.

BFFE: The silent dance of life, zaterdag 29 september om 12.30 uur.

Categorie: Achtergronden, Filmbespreking Tags: Aleksandra Kumorek, BFFE, Dhamma Dena, Doshin Houtman, film, Ruth Denison, the silent dance of life

Lees ook:

  1. Ehipassiko – De stille dans van het leven (film)
  2. Veertiende editie Boeddhistisch Filmfestival met thema identiteit
  3. Veertiende editie Boeddhistisch Filmfestival met thema identiteit
  4. Ehipassiko – film Op zoek naar stilte

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Doshin Houtman

Studeerde bij verschillende zenmeesters en bij hart-leraar Ruth Denison, ze is als leraar vipassanameditatie verbonden aan Stichting Inzicht & Bevrijding te Tilburg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.