Museum Volkenkunde kijkt terug op een zeer succesvol jaar. Nooit eerder in de geschiedenis trok het museum zoveel bezoekers: 182.000, een stijging van 25% ten opzichte van 2016. Met de populaire tentoonstelling COOL JAPAN wist het museum daarbij ook nog eens een jonger publiek te trekken. Maar liefst 54% van de bezoekers bleek jonger dan 45 jaar, een unicum.
Nog nooit eerder in de geschiedenis bereikte Museum Volkenkunde zoveel mensen, zowel in het museum als online. Dit is grotendeels te danken aan de succesvolle tentoonstelling COOL JAPAN (april t/m september), die om deze reden wordt doorgeplaatst naar het Tropenmuseum in 2019. Deze en de twee andere grote tentoonstellingen – WERELD VOL VEREN (t/m 3 maart) en SIERADEN (vanaf 12 december) – en een aantal kleinere presentaties, zoals de galerijtentoonstelling CANADESE INUIT KUNST die werd geopend door prinses Margriet, gaven elk een unieke inkijk in de wereldwijde diversiteit. Publieksonderzoek wees daarnaast uit dat Volkenkunde in 2017 een jonger publiek wist te bereiken. Ook het aan het museum verbonden Research Center for Material Culture kende een programma van congressen, lezingen en debatten dat rijker was dan ooit en veel internationale aandacht trok.
Museum Volkenkunde was dit jaar niet alleen in het museum zelf te vinden, maar reisde het land door langs de stations van Leiden, Arnhem, Utrecht en Zwolle. Floortje Dessing, Kenny B, Soufiane Touzani en Filemon Wesselink selecteerden in het museumdepot hun favoriete objecten uit de collectie en brachten deze verborgen schatten naar het publiek op de stations Leiden, Arnhem, Utrecht en Zwolle, waar een glazen wachtruimte op een perron was omgebouwd tot een mini museum. Maar liefst 50.000 mensen kregen op deze bijzondere wijze een inkijk in de uitgebreide collectie van het Tropenmuseum, Afrika Museum en Museum Volkenkunde.
Ook het Nationaal Museum van Wereldculturen, waar Volkenkunde samen met het Tropenmuseum en het Afrika Museum deel van uit maakt, brak in 2017 een record. Voor het derde jaar op rij nam het totaal aantal bezoekers toe en werden samen meer mensen bereikt dan ooit tevoren.
Het NMVW gaf ook in 2017 weer invulling aan diens missie om te inspireren tot wereldburgerschap met onder andere congressen en tentoonstellingen over maatschappelijk relevante onderwerpen als kolonialisme, slavernijgeschiedenis, gender, Marokkaanse straatcultuur, buurt- en communityprojecten, speciale programma’s voor en met vluchtelingen, en een groot aantal samenwerkingen met andere culturele en maatschappelijke instellingen.
Ook binnen de museumsector nam NMVW zijn verantwoordelijkheid. Het nam de collecties van het inmiddels gesloten Aboriginal Art Museum (Utrecht) en Nusantara (Delft) onder zijn hoede. En dankzij het ontwikkelen van een unieke samenwerkingsovereenkomst, die op 1 mei in werking trad, maakte het NMVW een nieuwe toekomst mogelijk voor het in zwaar weer belandde Wereldmuseum Rotterdam. Het Tropenmuseum, Museum Volkenkunde, Afrika Museum en Wereldmuseum behoren nu tot een enkele familie – een unieke constructie in ons culturele bestel.