• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » De weg kwijt

De weg kwijt

5 juli 2019 door Stiltespinster

Lange tijd geleden bezocht ik Museum Volkenkunde in Leiden voor de bijzondere tentoonstelling Sieraden -Makers & Dragers. Met de trein ga ik er naar toe en ik ga alleen. In alle rust wil ik de objecten kunnen bekijken zonder gestoord te worden door iemand die eventueel vindt dat ik te lang naar een bepaald sieraad kijk en die dan alvast vooruit loopt waardoor ik mij onrustig ga voelen. Dit wil ik alleen ervaren en het is maar goed ook dat ik die beslissing genomen heb want bij sommige objecten blijf ik heel lang staan. Ik laat de pracht van het sieraad op me inwerken, bekijk hoe de maker het gecreëerd heeft. Bij sommige ben ik werkelijk helemaal onder de indruk van de schoonheid en het vakmanschap. De tribal sieraden zijn juist weer wonderschoon door hun kleuren en materiaalgebruik.

Het was een genot om al dit schoons te mogen bekijken. Moe maar voldaan liep ik nog even door de museumwinkel. Meestal koop ik niets van die merchandise; ik ben niet merkgericht en hoef ook geen beroemde naam op een artikel. Bovendien is het meestal erg duur en heb je er vaak niets aan. Het verdwijnt in de kast bij de andere trofeeën. Maar deze keer was het anders, deze keer zag ik iets wat ik wel interessant vond en wat ik wellicht wél kon gebruiken: bronzen letters uit Kumasi, de op één na grootste stad van Ghana. De letters waren best prijzig maar ik vond ze bijzonder! Dus stond ik lang te zoeken tot ik de gewenste naam bij elkaar had.

Terug in de trein bedacht ik hoe ik hier nu een acceptabel sieraad van kon maken. Moderne kralen zouden er niet bij passen, dus dat werd een ‘probleem’. Het zakje met letters verdween…in de kast.

Vaak ga ik naar kringloopwinkels, daar koop ik materialen om objecten te maken. Nieuw vind ik meestal te duur en onnodig want er is mooi en goed materiaal te vinden bij de kringloop en juist de beperking die je jezelf daardoor oplegt brengt je tot creatieve ideeën. Dikwijls neem ik iets mee zonder vooraf te weten wat ik er mee ga doen en dat wordt meestal iets anders dan waar het oorspronkelijk voor bedoeld is. Een oude lamp kan zomaar transformeren in een vogelvoederhuis. Onlangs liep ik weer door de kringloopwinkel om zomaar wat rond te kijken. In een mandje lag een onooglijke, rare lelijke ketting. Geen kraal was hetzelfde, alle afmetingen verschilden en de kleuren waren nu ook niet om blij van te worden. Maar toch intrigeerde dat ding mij en ik kocht het. Voor een habbekrats! Thuis gekomen ging het bij de andere ‘nog te verwerken’ spullen.

Geruime tijd later kwam ik in de kast weer dat zakje met letters tegen. Er ging een lichtje branden bij mij. Misschien zouden die lelijke kralen uit de kringloop wel passen bij die gegoten bronzen letters uit Ghana. En jawel hoor, dat paste er helemaal bij. Nu moest ik nog een manier zien te vinden om al dat moois en lelijks tot een acceptabel geheel te maken. Daarom sloeg ik mijn boeken over sieraden maken er op na en kwam tot een verbijsterende ontdekking. Die lelijke kralen uit de kringloop bleken afkomstig te zijn uit…Ghana! Ghanese glaspoeder kralen gemaakt van oude verbrijzelde flessen.

Ik vroeg me af waarom ik juist die ketting mee naar huis had genomen; een voorgevoel? Was het intuïtie of dat fluisterende stemmetje in mij dat zei dat het ondanks de lelijkheid toch wel iets bijzonders kon zijn. Heeft mijn diepste zelf mij er toe aangezet die onooglijke ketting mee naar huis te nemen? Was dit een zinvol toeval? Het heeft mij in ieder geval diverse geluksmomenten opgeleverd. Of het uiteindelijke resultaat ‘mooi’ is geworden is voor mij niet meer belangrijk, het verhaal en de beleving doen er toe.

Er werd mij eens gevraagd welk pad ik wilde bewandelen: het smalle of het brede pad. De vraagtekens dansten door mijn hoofd en in een flits bedacht ik dat de middenweg voor mij passender zou zijn. Dan kan ik om me heen kijken, me vrijer bewegen en observeren, waarnemen, voelen. Op die weg kan ik alles ondergaan en beleven wat er zich dan aandient. Misschien is dat mijn pad naar de verlichting.

Misschien willen we allemaal wel het pad der verlichting gaan. Of…misschien bevinden wij ons daar al , maar beseffen we het niet,staan we er niet voor open, willen of kunnen we het nog niet zien.

Wat het creëren van een ketting allemaal teweeg kan brengen! Enerzijds het loslaten, door diegene die de kralen naar de kringloop bracht en anderzijds het willen bezitten van de bronzen letters gevolgd door die eeuwige drang tot creëren. Ben ik de weg kwijt? Bewandel ik het juiste pad? Wie het weet mag het zeggen…

                                                                                        

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns Tags: Leiden, museum volkenkunde, sieraden, Stiltespinster, weg kwijt

Lees ook:

  1. Recordaantal bezoekers voor Museum Volkenkunde
  2. Tentoonstelling Cool Japan verlengd tot eind oktober
  3. Video najaarsbijeenkomst Vrienden van het Boeddhisme
  4. Boeken – ‘Nieuwe’ religieuze bewegingen in China: ze waren er altijd al

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerhard Passchier zegt

    6 juli 2019 om 08:38

    Dank voor het mooie verhaal

  2. Paul de Jager zegt

    8 juli 2019 om 16:09

    Een pseudoniem: vanwaar die grote angst om jezelf te zijn?

    • Stiltespinster zegt

      9 juli 2019 om 22:54

      Intrigerende naam toch?
      Stoort het u?

Primaire Sidebar

Door:

Stiltespinster

De naam Stiltespinster verwijst naar het spinnen en weven. Ik wil graag een draadje mee weven aan het weefsel der mensheid door mijn talenten in te zetten voor de bewustwording en bestrijding van geluidsoverlast. Ontmoetingen met mensen inspireren mij, doen mij de verschillen zien en de verbondenheid wéten. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 407
    • Dick – Leegte die liefde is
    • Wakker Dier prikt romantisch beeld van zuivelsector door
    • Renske – haiku
    • Seitan neprunderlapjes met pittige saus

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens