De student – leraar verhouding is momenteel een veelbesproken onderwerp. Het Rotterdamse boeddhistisch centrum Phuntsok Chö Ling heeft de Tibetaans boeddhistische leraar Jigme Lodro Rinpoche uitgenodigd om eind november zijn kennis over dit onderwerp met belangstellenden te delen. De leraar verblijft momenteel in de VS.
Tekst op de site van Phuntsok Chö Ling: ‘Wanneer we serieus de Boeddha en zijn onderricht willen volgen, moeten we vertrouwen op een gekwalificeerde leraar. De reden hiervoor is dat de diepgaande kennis en de vaardigheden van de leer van de Boeddha niet kunnen worden verkregen uit een boek, maar ze zijn een waarheid die geleefd wordt en die is verbonden aan een levende overdracht.
Op sommige vlakken, van buitenaf gezien, lijkt de leraar-student verhouding binnen het boeddhisme erg op die van leraar-student in alledaagse situaties, bijvoorbeeld zoals we in een universitaire omgeving zien. Maar als we verder kijken zien we dat die vergelijking nogal oppervlakkig is en dat er fundamentele verschillen bestaan tussen beide omgevingen. Waar het bij alledaags leren gaat om het eigen maken van afgemeten hoeveelheden informatie en het afleggen van examens om je vaardigheden te bewijzen, spiritueel leren is van nature participatief en transformatief. Speciaal in het boeddhisme gaat het erom een kwalitatieve transformatie van de eigen geest te realiseren.
Los van het overbrengen van de juiste leerstof, controleert de leraar ook de voortgang van de student. Het volgen van een boeddhistische leraar betekent dus het aangaan van een lange termijn relatie waarbij wederzijds vertrouwen en respect cruciaal zijn. Daarom zijn er bepaalde regels met betrekking tot deze relatie, om zeker te stellen dat de omgeving de spirituele ontwikkeling van de student ondersteunt.’
Biografie Jigme Lodro Rinpoche.
Jigme Lodro Rinpoche werd in 1969 geboren in Golok-Dhome, Tibet. Vanaf zijn achtste jaar woonde hij op verscheidene plaatsen waaronder in Talang (een groot klooster in Golok), in de Gemang Hermitage, in Larung Gar, (de dharma-stad in Sertha) en andere dharma plaatsen in Kham. Hij heeft de sutra’s, tantras, Tibetaanse cultuur en religie bestudeerd.
In 1998 kwam Jigme Lodro Rinpoche naar India en werd daar een beroemd redacteur van de Tibetaanse regering in ballingschap en particuliere uitgeverijen. Meer dan 200 van zijn essays werden gepubliceerd in Tibet en door de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap. Sommige van zijn boeken werden gepubliceerd door bekende publicatie centra van de Tibetaanse regering in ballingschap, waaronder het ministerie van Onderwijs, het ministerie van Informatie en de Tibetaanse culturele en religieuze publicatie centra. Over zijn geschriften wordt met veel respect gesproken en grote geleerden hebben er hun waardering over uitgesproken. Z.H. de Dalai Lama heeft hem zelfs een brief gestuurd vol lof over zijn geschriften.
Momenteel is Jigme Lodro Rinpoche bezig met een bundel van aanvullende historische verhalen, het optekenen van verhandelingen en een woordenboek van de Nyingma scholen en de Tibetaanse cultuur en religie.
Donderdagavond 30 november van 19.30 tot 22.00 uur – lezing ‘De relatie leraar – student in het boeddhisme’. Lezing met Jigme Lodro Rinpoche. Locatie: Phuntsok Chö Ling, Oostkousdijk 17b, 3024 CL Rotterdam, Nederland. Taal: Engels met vertaling naar het Nederlands.
G.J. Smeets zegt
De tweede, derde en vierde alinea van dit stuk staan tussen aanhalingstekens. Het is mij niet duidelijk of dit een citaat is en zo ja van wie. Kan de redactie die onduidelijkheid wegnemen?
Hoe dan ook, er staat nogal wat in die alinea’s.
– er wordt verschil gemaakt tussen ‘alledaags leren’ en ‘spiritueel leren’. Hoezo is alledaags leren niet spiritueel?
– alledaags leren wordt in de tekst verengd tot “eigen maken van afgemeten hoeveelheden info en het afleggen van examens.” En dat wordt dan afgezet tegen spiritueel leren dat participatief en transformatief zou zijn. Tja. Mijn huisbaas is smid, gespecialiseerd in hekwerk, en hij heeft een paar maanden geleden een mbo’er metaalbewerking als assistent in dienst genomen. Die jongen ondergaat een alledaags leerproces dat voor hem en zijn baas zeer participatief en transformatief is.
– het volgen van een boeddhistische leraar wordt in de tekst voorgesteld als een lange termijn relatie die de leerling met de leraar aangaat. Hoezo zijn termijnen relevant?
De makke met dit soort teksten over de relatie leraar / leerling is mijns inziens het gedoe over vertrouwen en respect en de lange termijn die nodig zou nodig zijn voor vruchtbare samenwerking tussen leraar en leerling. Wat nodig is is heel simpel: werkafspraken. Les geven is hoe dan ook en door wie dan ook betaald werk terwijl mediteren o.l.v. een leraar hoe dan ook en door wie dan ook onbetaald werk is.
Elke vakman/vrouw zegt het: vertrouwen is heel goed, controleerbare werkafspraken zijn beter.