‘Ik heb de indruk dat sommige Zenboeddhisten en iemand als Thich Nhat Hanh de concepten dukkha en samsara niet erg centraal stellen in hun uitingen, om het voorzichtig te zeggen. Ik ben niet te beroerd om het stelliger te zeggen: die de concepten dukkha en samsara hebben verdonkeremaand in hun Dharma. Een helder statement, een diepe overtuiging, die helaas toch de meeste lezers niet zal overtuigen.’
Doodgaan voor beginners
Er zijn mensen die geloven in reïncarnatie of in wedergeboorte. En er zijn mensen die zich vorige levens (zeggen te) herinneren; die ‘geloven’ niet, die weten. En die herinneren zich dus ook hoe het is, dood te gaan, dat hebben ze op diverse manier ondergaan (‘gedaan’ lijkt me te actief uitgedrukt). Ik hoor daar niet bij, ik heb het nog nooit gedaan – doodgaan – ik weet het niet.
De kracht van negatief denken – Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
Het positieve denken is populair in het Westen, vooral in de V.S. maar ook in Nederland.
En ook in het boeddhisme . Op de een of andere manier is het populaire psychologische en economische denken (‘je kunt worden en verdienen wat je wilt’) uit de zelfhulp-industrie vermengd geraakt met noties uit het boeddhisme. Dat is eigenlijk merkwaardig want de oude boeddhistische teksten ademen een andere sfeer.
Een tekst geschreven vanuit verbazing…
Ik heb namelijk de indruk dat sommige Zenboeddhisten en iemand als Thich Nhat Hanh de concepten dukkha en samsara niet erg centraal stellen in hun uitingen, om het voorzichtig te zeggen. Ik ben niet te beroerd om het stelliger te zeggen: die de concepten dukkha en samsara hebben verdonkeremaand in hun Dharma.
Boeddhisme en seks: het meer totale plaatje
Het aanbieden van seksuele diensten kan (ook door de monnik) gezien worden als een van de vormen van dana van de leek aan de monnik, net zo als het aanbieden van voedsel of een nieuwe pij. Voor de zekerheid zeg ik er maar bij: een heel kromme redenering.
Heilzame en onheilzame structuren van groepen
Als een groep zich ‘Zen ‘ noemt maar elke verwijzing naar ‘boeddhisme’ ontbreekt, waarom wordt dan eigenlijk het woord ‘Zen’ in de aanduiding gebruikt ?
Joop – Een tekst geschreven vanuit verbazing
‘De Apollinische mens stelt zich op een afstand van de wereld op, nog niet zozeer om haar te overzien of te beoordelen als wel om zijn verantwoordelijkheid voor de wereld te kunnen dragen, en haar de wetten te kunnen stellen, die zij behoeft.’
De kracht van negatief denken- Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
‘De obsessie met het positieve maakt dat de functie van het negatieve wordt verwaarloosd.’ Joop Romeijn in een boeiende beschouwiong over negatief denken. En de kracht die daaruit voort kan komen.
Je leraar teleurstellen
De ideale leraar is (voor mij) degene die je teleurstelt door hem of haar niet teleur te stellen.
‘De Boeddha zei.’ Ik vraag me steeds af: Is dat wel zo.
Met grote regelmaat kunnen we aan de Boeddha toegeschreven uitspraken lezen die een grote trefzekerheid lijken te hebben door hun (moderne) kortheid. Maar waarvan ons ook de onzekerheid bekruipt – of zou moeten bekruipen – of dit wel echt door ‘de Boeddha’ is gezegd.
Joop Romeijn – Doodgaan voor beginners
Op 25 maart overleed Joop Romeijn.’Er zijn mensen die geloven in reïncarnatie of in wedergeboorte. En er zijn mensen die zich vorige levens (zeggen te) herinneren; die ‘geloven’ niet, die weten. En die herinneren zich dus ook hoe het is, dood te gaan, dat hebben ze op diverse manier ondergaan (‘gedaan’ lijkt me te actief uitgedrukt). Ik hoor daar niet bij, ik heb het nog nooit gedaan – doodgaan – ik weet het niet.’
Joop Romeijn – Doodgaan voor beginners
Er zijn mensen die geloven in reïncarnatie of in wedergeboorte. En er zijn mensen die zich vorige levens (zeggen te) herinneren; die ‘geloven’ niet, die weten. En die herinneren zich dus ook hoe het is, dood te gaan, dat hebben ze op diverse manier ondergaan (‘gedaan’ lijkt me te actief uitgedrukt). Ik hoor daar niet bij, ik heb het nog nooit gedaan – doodgaan – ik weet het niet.
Je leraar teleurstellen
De ideale leraar is (voor mij) degene die je teleurstelt door hem of haar niet teleur te stellen.
Boeddhisme en seks: het meer totale plaatje
Door Stephen Batchelor, en wat kanttekeningen van Joop Romeijn.
Joop Romeijn – Doodgaan voor beginners
Er zijn mensen die geloven in reïncarnatie of in wedergeboorte. En er zijn mensen die zich vorige levens (zeggen te) herinneren; die ‘geloven’ niet, die weten. En die herinneren zich dus ook hoe het is, dood te gaan, dat hebben ze op diverse manier ondergaan (‘gedaan’ lijkt me te actief uitgedrukt). Ik hoor daar niet bij, ik heb het nog nooit gedaan – doodgaan – ik weet het niet.
Heilzame en onheilzame structuren van groepen
Leidraad van BDU om groepen en leraren te waarderen.
Een tekst geschreven vanuit verbazing
‘De Apollinische mens stelt zich op een afstand van de wereld op, nog niet zozeer om haar te overzien of te beoordelen als wel om zijn verantwoordelijkheid voor de wereld te kunnen dragen, en haar de wetten te kunnen stellen, die zij behoeft.’
De kracht van negatief denken- Waarheid, melancholie en een tragisch levensgevoel
‘De obsessie met het positieve maakt dat de functie van het negatieve wordt verwaarloosd.’ Joop Romeijn in een boeiende beschouwiong over negatief denken. En de kracht die daaruit voort kan komen.
‘De Boeddha zei.’ Ik vraag me steeds af: Is dat wel zo.
Joop Romeijn laat zijn licht schijnen over nepcitaten, dus wat de Boeddha niet zei.
Stemmen boeddhisten wijzer?
Ga ik stemmen en wat? Joop Romeijn dook alvast het stemhokje in en maakte een beschouwing.
Mudita, een minder bekende Brahmavihara meditatie
Joop Romeijn, vipassanabeoefenaar en kritisch boeddhist, belicht vandaag mudita, een van de de Brahmavihara’s, de vier verheven toestanden van de geest. Tegelijkertijd zijn dit de methoden in de verdere beoefening van het boeddhistische pad. Op zijn blog besprak hij al eerder twee boeken over de eerste twee, met name over metta.