We willen allemaal gelukkig zijn. Maar wat als precies dat jagen op geluk ons ongelukkig maakt?
Besta ik, of besta ik niet?
Wanneer westerlingen kennismaken met het boeddhisme is vaak een van de eerste struikelblokken de onderwijzing over anatta (anatman), vaak vertaald als ‘geen zelf’.
De neushoorn
Het beeld van de neushoorn heeft − voor mij − zijn kracht niet verloren, en evenmin de oproep om wantrouwig te zijn ten aanzien van alle zintuiglijke prikkels en om daarvan op gepaste wijze afstand te nemen. Ik leef nu in de jungle van de stad en doe de dingen die ik nodig vind om te doen.
‘De ene ramp is nog niet gedoofd of de volgende dient zich aan’
Toch zou het mooi zijn als we tijdens al deze nieuwsgaring de dharma in de praktijk konden brengen door ons innerlijke licht te laten stralen op al deze gebeurtenissen om deze moeilijk te hanteren energie te neutraliseren.
Nalatenschap
…
Jōdo-Shinshū na Shinran, deel 1
Telkens weer als ik een werk van Shitoku, onze tempelstichter, (opnieuw) lees, leer ik nieuwe elementen die me meer inzicht geven in hoezeer onze maatschappij toch vaak anders reageert dan onze Japanse vrienden.
Op weg naar Thailand – antisociaal
Niet alleen op kleding blijkt vaak dat het westerse schrift voor de Thai net zo’n groot mysterie is als het Thaise schrift voor ons.
Henk van Kalken – Dzogchen, een staat van zijn
Dzogchen is de werkelijke, natuurlijke staat van zijn, die iedereen al bezit en die alleen nog maar ontdekt hoeft te worden, een staat voorbij alle concepten.
De Mexicaanse tortillaschotel van Angelique Neutel
Al enige tijd leef ik vegan en leef ik me uit in de keuken om nieuwe recepten uit te proberen. Een van die experimenten is de Mexicaanse tortillaschotel.
Van therapie tot transmissie: een onverwachte introductie tot het dzogchen boeddhisme.
We gingen nog even zo door, en toen kwam heel plotseling het moment dat mijn gedachten stilstonden. Zomaar. Mijn hele systeem was krakend en piepend ineens tot stilstand gekomen. Wow, wat was dit?
‘In de jaren dertig waren boeddhisten de meest vervolgde groep in de Sovjet-Unie’
De opvolger van de Sovjet-Unie, het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS), heeft van oudsher etnische Mongools-Tibetaanse boeddhisten binnen de grenzen. Na de val van het communisme vestigden zich er ook andere vormen van boeddhisme.
Robert Hartzema – boeddhisme en emoties
Vanuit het boeddhisme is er een duidelijk verschil tussen emoties en gevoelens. Emoties zijn altijd verkrampingen van het ik, dat heftig reageert op wat er gebeurt.