De sangha bestaat uit lekenbeoefenaars. Ze hebben uiteenlopende achtergronden, maar gemeen hebben zij de spanningen van het dagelijks leven, zoals stress op het werk, ontslag en sociale druk.
Silent navigations- ook sterven kan mooi zijn
Beeldend kunstenaar Koenraad Tinel klaagt het leven niet aan, integendeel! Dat het leven zoveel verval kan verwerken, zoveel vernietiging kan verdragen, zoveel dood te boven kan komen, zoveel redenen om er eerbied en respect voor te hebben.
De Onhebbelijke Gelijkhebber
Ik beken: Er schuilt een terrorist in mij een gelijkhebber die oude vriendschappen rucksichtslos voor het vuurpeloton zet en nieuwe vriendschappen acuut weet te bedreigen. Het is een regelrechte blamage maar in mij woont een verstarde extremist.
Bomen zijn beste ‘technologie’ tegen klimaatverandering
Geo-engineering haalt de laatste tijd weer vaker het nieuws. Vox en zelfs the Guardian laten er zich bijvoorbeeld toe verleiden, nu de US National Academies of Sciences (NAS) een rapport publiceerde waarin verder onderzoek naar geo-engineering wordt bepleit
Enquête wijst uit: Vipassana beoefenaars los van religie op zoek naar innerlijke rust
Uit de resultaten blijkt dat twee derde van de respondenten vrouw is en ouder dan 50 jaar. Het merendeel mediteert om innerlijke rust te vinden, slechts 13% heeft het bereiken van nibbana als hoogste doel.
Westers boeddhisme in puberteit?
Westers boeddhisme wil op eigen benen staan, maar Sharf laat zien dat het nauwelijks één been heeft om op te staan, en mogelijk zelfs nauwelijks grond.
Kent het boeddhisme geen geweld?
Het thema ‘religie en geweld’ staat sinds de verschrikkelijke gebeurtenissen in Parijs en de nasleep daarvan weer in het midden van de belangstelling. Steeds weer gaat het dan over de islam als mogelijke oorzaak van geweld. Maar over het boeddhisme wordt weinig gesproken als het om geweld gaat.
Afscheid ?
Het artikel ‘De knuppel in het hoenderhok’ van Jules Prast heeft voor veel discussie gezorgd. Onze lezer Sjoerd Windemuller stuurde naar aanleiding daarvan het volgende gedicht in.
Vijf bezoeken aan China verder
Vanuit religiewetenschappelijk oogpunt kan het nieuwe Chinese boeddhisme wellicht ook worden beschouwd als onderdeel van de ‘nieuwe religieuze bewegingen’. Veel van de monniken in Longquan zijn dertigers. Vaak zijn ze hoogopgeleid.
Heel veel mensen hebben een mening over de ‘moslimterroristen’
Ik hoor maar heel weinig berichten over het zoeken naar oorzaken, naar werkelijk contact maken met de mensen voordat ze zich zover hebben afgescheiden dat we ze als extremisten gaan beschouwen.
Is de profeet Mohammed ook Charlie?
Als een blinde zegt dat er geen zon is, is dat de waarheid voor een blinde, want hij kan de zon niet zien. Maar moeten degenen die de zon wel kunnen zien, hier dan bedroefd of moordzuchtig van worden omdat de ‘eer’ van de zon – het licht – door een blinde niet gezien kan worden? Dus als een niet-moslim de liefde van en voor de profeet Mohammed niet kan voelen of begrijpen, is dit een eigen waarheid voor hen. Maar moeten moslims dan boos of verdrietig worden?
Het is verleidelijk terroristen te zien als onmensen
Kunnen we toegevend zijn tegenover islamitische terroristen zonder verraad te plegen aan onze hoogste waarden?
Frank Uyttebroeck – Mijn eigen terrorist
Toen ik hoorde wat er in Parijs gebeurd was bij “Charlie Hebdo” was mijn eerste reactie er een van woede en frustratie. Ik denk dat de meesten die de vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel dragen dezelfde emoties voelden. Misschien, misschien niet … hoe dan ook, het was wat ik voelde.
Een klankschaal op mijn buik
In mij heerst een weldadige stilte. Dorle, want zo heet ze, vraagt wat ik voel, waar ik wat voel, wat er gebeurt met mij.
Zen-zien-tekenen, de oefening, niet het resultaat
Voor niet zenzientekenaars zijn dit maar rare, slechte tekeningen. Maar het gaat om de oefening, niet om het resultaat. De oefening was goed!
Boeddhisme verbreden tot maatschappijkritiek
David Loy. ‘Er is zowel persoonlijke als ook institutionele ontwikkeling nodig om tot sociale rechtvaardigheid te komen. Het Boeddhisme zou breder verstaan moeten gaan worden.’
Kweeperensnoepjes met biologisch fruit
Een recept voor kweeperensnoepjes, gemaakt van biologisch geteeld fruit, biologische fairtrade rietsuiker, kruiden/specerijen en biologisch geproduceerde boter.
Last van familiekarma?
Wie geen willoos slachtoffer wil zijn van familiepatronen, moet leren te reflecteren op zijn of haar gedrag, gedachten en emoties en van daaruit bewust te kiezen.
De kunst van vragen
Journalist en zangeres Anouk verbaast zich er over dat veel spirituele mensen achter leraren aanlopen, zonder dat ze zelf hun hart en hun hoofd gebruiken.
In de serie over karma: Behoedzaam op weg …
Enkele beschouwingen over kamma* en wedergeboorte
In de serie over karma: Karma in Oost-Azië
Bij karma en causaliteit gaat het in de mahayana-traditie eerder om de veelsoortige inzetbaarheid van rituelen om karmische gedachteprocessen te beïnvloeden dan om een worsteling met het concept karma.
In de serie over karma: sociale rechtvaardigheid en karma
De Boeddha was duidelijk over karma, maar de praktijk blijkt sterker dan de leer. De precieze werking van karma is onontwarbaar en mogelijk is de leer een vaardig middel.
Ruben Habito: “Christendom en boeddhisme verrijken elkaar”
Habito: “Het lichaam is de basis voor onze ontmoeting met het mysterie.”
In de serie over karma: Een directe lering over karma
Zolang we onwetend blijven van de wet van de ware natuur van het bestaan zullen we handelingen verrichten die op hun beurt weer inprentingen zullen creëren.