In de hinayana zijn emoties bijzonder verdacht. Begeerte is helemaal uit den boze, want dat is de oorzaak van al het kwaad. Begeerte, en de gedachten en handelingen die voortkomen uit begeerte, moet je allemaal zien te temmen.
China: Mensenrechtenadvocaten in de gevangenis: Waarom bezocht Bachelet hen niet?
Honderden advocaten zitten in China in de gevangenis alleen maar omdat ze mensenrechtenzaken verdedigen. De Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN werd gevraagd ten minste drie van hen te bezoeken. Dat heeft ze niet gedaan.
Emoena – een bijzondere reis
Een bijzondere reis voor mij. In oktober 2021 startte deze reis van Emoena, het leiderschapsprogramma in de context van levensbeschouwelijke diversiteit. Emoena betekent ‘vertrouwen’ en is een uniek 18-daagse leergang voor professionals die hun leiderschapsvaardigheden willen versterken. Tekst Anya Wiersma Door mijn bestuursfunctie van de BUN las ik over deze leergang en werd meteen geraakt. […]
Atiyoga: The Eighteen Tantras – The Samaya for Living Spontaneously
In de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India en keerde terug naar Tibet met de Tantra’s van de Grote Volmaaktheid.
Het is zomerweer, tijd voor lichtere kookstijlen.
Mieke Vervecken: ‘Héérlijk warm is het, dit is het seizoen van intens genieten van wat de natuur ons biedt: er zijn vele verse groenten, fris en knapperig, bloemen en fruit.’
Sleutel tot inzicht – Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara
Na haar inwijding als non, stond Yasodhara onder andere bekend onder de naam Bhadda Kaccana. In vele levens was zij de vrouw van de Boeddha geweest om hem bij te staan in zijn ontwikkeling naar het Boeddhaschap. En nu, na zo vaak aan elkaars zijde te hebben geleefd, nemen deze twee mensen voor goed afscheid van elkaar.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (56)
Na 11 jaar alle stadia te hebben doorlopen moest ik in een dramatische tijd weggegaan en verweesd terug – bijna als vluchteling- naar de markt waar ik niet wou wezen. Vluchteling dus met het vertrouwde land achter mij en de woeste zee voor mij.
Jean Karel Hylkema – het zwaargewicht van de Boeddhistisch Omroep
‘Jean Karel was een voortreffelijke man met grote kwaliteiten. Hij was bereid om een voor hem heel belangrijk punt, een ‘zuiver idealistisch ledenbegrip’, in een praktisch perspectief te plaatsen om zijn grote doel te realiseren. Zo was hij in staat om een hoger doel primair te zetten en niet zijn eigen standpunt door te blijven drammen. Daardoor kon de BOS tot stand komen.’
Tenzin Delek Rinpoche: een vreemde relatie met Zhou Yongkang
Zhou werd veroordeeld op 11 juni 2015, en Tenzin Delek Rinpoche stierf in de gevangenis op 12 juli 2015. Was dit gewoon toeval? Sommige netizens geloven nu dat het niet zo was. Zhou was de kwade genius achter het complot dat leidde tot het doodvonnis, dat later werd omgezet, van Tenzin Delek Rinpoche.
De schoonheid van de lente blokkeert mijn weg
Dit werd geschreven minder dan twaalf uur nadat ik verliefd werd op een non. Het gebeurde in de Vien Giac-tempel in Vietnam op oudejaarsavond in het mooie dorp Cau Dat in de hooglanden. Ze was twintig.
De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
Wabi beschreef oorspronkelijk de eenzaamheid van het leven in de natuur, weg van de samenleving. Sabi betekende mager of verdord, een bloem voorbij zijn bloei. De twee woorden suggereerden dus aanvankelijk de minder aantrekkelijke ervaringen van verlatenheid en aftakeling in de natuur.
In het hart van alle dingen
‘De andere kant, en die is eigenlijk veel moeilijker, is de levenslange leerweg om vanuit dat inzicht te leven. Dat betekent dat je handelen in iedere situatie voortkomt uit wat hopelijk het beste is voor de situatie als geheel. Dat geeft een ander perspectief. Het betekent niet dat je jezelf altijd moet wegcijferen, want je bent zelf ook onderdeel van de situatie. Maar alles wordt anders als je kijkt vanuit de situatie als geheel en niet vanuit ‘wat betekent het voor mij’.
Barak 2b
In de tentoonstelling Als muren konden spreken worden verhalen verteld over de bewoners van de barakken van kamp Vught. Ik luister naar het verhaal van een studente wier oma tijdens de Tweede Wereldoorlog in Kamp Vught zat. Ze vertelt dat het zusje van haar oma op kindertransport werd gezet en nooit meer is teruggekeerd.
Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
‘Voor ieder individu ligt hier de opdracht in vrede en harmonie te leven. Tot op de dag van vandaag zijn we er als mensheid nog niet in geslaagd in vrede met elkaar te leven. Op vele manieren, vanuit verschillende invalshoeken kunnen we naar die vrede toewerken. In Zen volgen we de weg van de Boeddha om de vrede in ons zelf te ontwikkelen en te cultiveren. Van daar uit zullen we vreedzaam denken, spreken en handelen.’
De grondregels van zen
Boeddhanatuur is de wortel van ons wezen. Het is niet iets dat we door de jaren heen ontwikkelen, het is niet iets dat we kunnen bereiken. Het is de absolute natuur. De zenoefening gaat om direct kijken in die eigen natuur. Dus we zeggen niet dat je je ware natuur moet begrijpen. In plaats van kijken in zeg ik meestal: realiseren van.
De eenzame vreemdeling
‘Er schuilt een eenzame vreemdeling in ieder van ons, onbekend met zichzelf, onbekend met de wereld. Vraag deze vreemdeling de weg, het antwoord zal steevast luiden: ik weet het niet. Vraag hem wat er ten diepste in hem omgaat en hij zal het antwoord schuldig blijven’.
Noorder Poort – Landschapstuin wordt steeds meer zen
Niets blijft hetzelfde. Met het komen en gaan van de seizoenen en gerelateerde werkzaamheden, is er sinds de aanleg van de landschapstuin veel veranderd.
De goede leer
Het lijkt niet te loochenen, we staan voor een vorm van pessimisme. Voor drang naar levensverzaking. Het saldo van elke bestaansvorm is negatief: de westerling die zich boeddhist wil noemen, zal ermee dienen klaar te komen.
Jasper Schaaf – 1 mei-viering als bijdrage aan linkse samenwerking
Iets heel simpels: kunnen mensen de maatschappij waarin zij leven veranderen? Impulsief: ja, toch. Bijna niemand gelooft echter dat je het kapitalisme kunt afschaffen. Terwijl velen helemaal niet in de weldadigheid ervan geloven. Deze paradox speelt mee als we ons afvragen wat de1 mei-viering heden ten dage nog kan betekenen. Want wat willen we eigenlijk?
Weten wat je niet weet…
‘Kennis, gewone denk-kennis is altijd relatief. Nimmer weet je alles. Er valt immers oneindig veel te weten, nietwaar? Maar hoe zit het met de verlichting? In mijn ogen is zelfkennis niet beperkt maar wel altijd direct.’
Intiem worden met rituelen
In de boeddhistische feesten worden belangrijke gebeurtenissen in het leven van de Boeddha gevierd, geboorte, verlichting, de eerste preek en parinirvana.
Moniek Nooren – de een z’n dood is de ander z’n brood
“Waste not, want not” stond ooit als motto in een map met menuvoorbeelden van het meditatiecentrum in Engeland. “Niets verspillen, niemand tekort doen.” Het is een lijfspreuk voor onze cursuskeuken gebleven.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (54)
Wat je ziet kun je niet meer niet zien. Wanneer het duidelijk is hoe verwoestend de westerse levensstijl is, wanneer duidelijk is hoezeer kreten als groen en duurzaam slechts worden gebruikt als excuus om te blijven doen wat we doen (overconsumeren en overproduceren) en wanneer helder is dat alleen minderen ons verder helpt, wordt mijn verblijf in de natuur steeds ongemakkelijker. Nietsdoen en kiezen voor mijn eigen rust is dan geen zinvolle optie.
Bezettingsmacht China weert aanhangers Dalai Lama op universiteit in Lhasa, Tibet
Kandidaten zullen worden onderzocht op hun ‘ideologische en politieke moraliteit’. ‘Separatisten’ en personen die betrokken zijn bij ‘illegale’ religie worden uitgesloten.