Volwassen zijn betekent o.a. dat je je niet achter mechanismen of patronen verschuilt maar ze leert zien en onderkennen. In ons leven ervaren we zeker ook de pijnlijke kant van hechting en zoeken we manieren om daarmee om te gaan. In die zin is het interessant om vanuit verschillende perspectieven naar hechten en loslaten te kijken.
Loslaten – deel 1 – Hechten
Hechten is in de eerste plaats een fysiek overlevingsmechanisme, dat gericht is op het verkrijgen van voeding, maar het is ook en vooral een emotioneel overlevingsmechanisme, een aangeboren neiging om nabijheid en geborgenheid te zoeken en zo veilig te zijn en te kunnen omgaan met pijn, angst en bedreiging.
Pinksteren: een nieuw mens worden
In de zentraditie staat eigen kracht voor hoe wij ons in de meditatie openstellen. Door steeds weer de stilte in te gaan op het kussen, te luisteren naar wat gezegd wil worden, openen we ons vanzelf voor de werking van andere kracht.
Jasper Schaaf – Het argument van de oorlog als anachronisme
Een momenteel veel gehoord argument: de oorlog is een anachronisme, maar er zijn politieke leiders die dat niet snappen. En er bestaat een veelgehoorde variant van hetzelfde argument: ‘iets is niet meer van deze tijd’. We weten kennelijk wat bij onze tijd behoort, en wat niet. Een soort hegelianisme van de koude grond.
Waterkrachtcentrales in Tibet: schimmig Chinees beleid met verontrustende gevolgen
De aanleg van enorme waterdammen op de Yarlung Tsangpo zetten honderden miljoenen levens en hele ecosystemen op het spel in naam van ‘ontwikkeling’ en geopolitiek. China oefent volledige politieke controle uit over Tibet en buurlanden hebben niets in te brengen.
Een goede opvoeding voor een gezonde samenleving*
Mensen die goed bedreven zijn in de boeddhistische Leer (Dhamma), kunnen leraren zijn. Maar ouders, die de adviseurs van hun kinderen zijn, zijn evenzo goed leraren en dragen een grote verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen. Kinderen horen respect voor hun ouders te hebben en zichzelf als leerling van hun ouders te beschouwen. Liefdevolle […]
Boeddhisme en emoties
In de hinayana zijn emoties bijzonder verdacht. Begeerte is helemaal uit den boze, want dat is de oorzaak van al het kwaad. Begeerte, en de gedachten en handelingen die voortkomen uit begeerte, moet je allemaal zien te temmen.
China: Mensenrechtenadvocaten in de gevangenis: Waarom bezocht Bachelet hen niet?
Honderden advocaten zitten in China in de gevangenis alleen maar omdat ze mensenrechtenzaken verdedigen. De Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de VN werd gevraagd ten minste drie van hen te bezoeken. Dat heeft ze niet gedaan.
Emoena – een bijzondere reis
Een bijzondere reis voor mij. In oktober 2021 startte deze reis van Emoena, het leiderschapsprogramma in de context van levensbeschouwelijke diversiteit. Emoena betekent ‘vertrouwen’ en is een uniek 18-daagse leergang voor professionals die hun leiderschapsvaardigheden willen versterken. Tekst Anya Wiersma Door mijn bestuursfunctie van de BUN las ik over deze leergang en werd meteen geraakt. […]
Atiyoga: The Eighteen Tantras – The Samaya for Living Spontaneously
In de achtste eeuw van onze jaartelling ging de Tibetaanse vertaler Vairochana naar India en keerde terug naar Tibet met de Tantra’s van de Grote Volmaaktheid.
Het is zomerweer, tijd voor lichtere kookstijlen.
Mieke Vervecken: ‘Héérlijk warm is het, dit is het seizoen van intens genieten van wat de natuur ons biedt: er zijn vele verse groenten, fris en knapperig, bloemen en fruit.’
Sleutel tot inzicht – Het laatste afscheid van de Boeddha en Yasodhara
Na haar inwijding als non, stond Yasodhara onder andere bekend onder de naam Bhadda Kaccana. In vele levens was zij de vrouw van de Boeddha geweest om hem bij te staan in zijn ontwikkeling naar het Boeddhaschap. En nu, na zo vaak aan elkaars zijde te hebben geleefd, nemen deze twee mensen voor goed afscheid van elkaar.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (56)
Na 11 jaar alle stadia te hebben doorlopen moest ik in een dramatische tijd weggegaan en verweesd terug – bijna als vluchteling- naar de markt waar ik niet wou wezen. Vluchteling dus met het vertrouwde land achter mij en de woeste zee voor mij.
Jean Karel Hylkema – het zwaargewicht van de Boeddhistisch Omroep
‘Jean Karel was een voortreffelijke man met grote kwaliteiten. Hij was bereid om een voor hem heel belangrijk punt, een ‘zuiver idealistisch ledenbegrip’, in een praktisch perspectief te plaatsen om zijn grote doel te realiseren. Zo was hij in staat om een hoger doel primair te zetten en niet zijn eigen standpunt door te blijven drammen. Daardoor kon de BOS tot stand komen.’
Tenzin Delek Rinpoche: een vreemde relatie met Zhou Yongkang
Zhou werd veroordeeld op 11 juni 2015, en Tenzin Delek Rinpoche stierf in de gevangenis op 12 juli 2015. Was dit gewoon toeval? Sommige netizens geloven nu dat het niet zo was. Zhou was de kwade genius achter het complot dat leidde tot het doodvonnis, dat later werd omgezet, van Tenzin Delek Rinpoche.
De schoonheid van de lente blokkeert mijn weg
Dit werd geschreven minder dan twaalf uur nadat ik verliefd werd op een non. Het gebeurde in de Vien Giac-tempel in Vietnam op oudejaarsavond in het mooie dorp Cau Dat in de hooglanden. Ze was twintig.
De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
Wabi beschreef oorspronkelijk de eenzaamheid van het leven in de natuur, weg van de samenleving. Sabi betekende mager of verdord, een bloem voorbij zijn bloei. De twee woorden suggereerden dus aanvankelijk de minder aantrekkelijke ervaringen van verlatenheid en aftakeling in de natuur.
In het hart van alle dingen
‘De andere kant, en die is eigenlijk veel moeilijker, is de levenslange leerweg om vanuit dat inzicht te leven. Dat betekent dat je handelen in iedere situatie voortkomt uit wat hopelijk het beste is voor de situatie als geheel. Dat geeft een ander perspectief. Het betekent niet dat je jezelf altijd moet wegcijferen, want je bent zelf ook onderdeel van de situatie. Maar alles wordt anders als je kijkt vanuit de situatie als geheel en niet vanuit ‘wat betekent het voor mij’.
Barak 2b
In de tentoonstelling Als muren konden spreken worden verhalen verteld over de bewoners van de barakken van kamp Vught. Ik luister naar het verhaal van een studente wier oma tijdens de Tweede Wereldoorlog in Kamp Vught zat. Ze vertelt dat het zusje van haar oma op kindertransport werd gezet en nooit meer is teruggekeerd.
Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
‘Voor ieder individu ligt hier de opdracht in vrede en harmonie te leven. Tot op de dag van vandaag zijn we er als mensheid nog niet in geslaagd in vrede met elkaar te leven. Op vele manieren, vanuit verschillende invalshoeken kunnen we naar die vrede toewerken. In Zen volgen we de weg van de Boeddha om de vrede in ons zelf te ontwikkelen en te cultiveren. Van daar uit zullen we vreedzaam denken, spreken en handelen.’
De grondregels van zen
Boeddhanatuur is de wortel van ons wezen. Het is niet iets dat we door de jaren heen ontwikkelen, het is niet iets dat we kunnen bereiken. Het is de absolute natuur. De zenoefening gaat om direct kijken in die eigen natuur. Dus we zeggen niet dat je je ware natuur moet begrijpen. In plaats van kijken in zeg ik meestal: realiseren van.
De eenzame vreemdeling
‘Er schuilt een eenzame vreemdeling in ieder van ons, onbekend met zichzelf, onbekend met de wereld. Vraag deze vreemdeling de weg, het antwoord zal steevast luiden: ik weet het niet. Vraag hem wat er ten diepste in hem omgaat en hij zal het antwoord schuldig blijven’.
Noorder Poort – Landschapstuin wordt steeds meer zen
Niets blijft hetzelfde. Met het komen en gaan van de seizoenen en gerelateerde werkzaamheden, is er sinds de aanleg van de landschapstuin veel veranderd.
De goede leer
Het lijkt niet te loochenen, we staan voor een vorm van pessimisme. Voor drang naar levensverzaking. Het saldo van elke bestaansvorm is negatief: de westerling die zich boeddhist wil noemen, zal ermee dienen klaar te komen.