Thomas is ruim een half jaar vrij uit de gevangenis. Het gaat niet goed met hem. Hij zwerft rond, slaapt op campings, is al zijn spullen kwijt, is in elkaar geslagen. Niemand wil hem helpen vanwege zijn gedrag in het verleden.
Nood is hoog onder kloosterlingen in Bagan, Birma
Aangezien Bagan een speciale plaats inneemt in de geschiedenis van het land en in de boeddhistische traditie, zijn de huidige moeilijkheden bijzonder ontmoedigend. In reactie hierop heeft Better Burma een Heartland Relief Campaign gelanceerd om geld in te zamelen om deze uitdaging aan te gaan, en een plan op te stellen om de kloosterlingen in Bagan te helpen.
Bay Hagebeek – van vipassana naar zen
‘Ikzelf maak deze meditatieve overstap nu heel bewust. Mijn keuzes zijn nooit impulsief. Anderen zien niet wat voor contemplatie daaraan voorafgaat. Mijn levensloop roept daardoor nogal eens ongevraagd commentaar op. Alsof ik niet tevreden zou zijn met wat ik heb of ben.’
Rusland als een kwestie van miskenning en geloof
Geloofskwestie of niet, alleen het stoppen van het geweld kan helpen Rusland een aanzien terug te geven dat past in de huidige en toekomstige tijd. Pas dan kan Rusland ook zelf weer een waardige vrede kennen.
Rechtszaken tegen 17e Karmapa wegens beschuldiging van ongewenste seks met volgeling
Een door de rechtbank opgelegde vaderschapstest heeft onomstotelijk bewezen dat de 17e Karmapa Ogyen Trinley Dorje een kind heeft verwekt bij een vrouw, volgens een bron dicht bij de Karmapa. De vrouw, Vikki Han, beweert dat de seks niet vrijwillig was en zij heeft een advocaat in de arm genomen voor een civiele verkrachtingszaak. Tegelijkertijd eist zij kinderalimentatie en alimentatie in een door haar aangespannen aparte zaak voor de Canadese rechter.
Boeddha in de bajes – ‘ik hou van je, onvoorwaardelijk’
‘Ik vind het verschrikkelijk wat je gedaan hebt, en ongelooflijk dom. Godzijdank hebben die mensen het overleefd. Je weet dat ik heel boos op je ben, dat ik aan alle kanten veroordeel wat je hebt gedaan. Maar je blijft toch mijn zoon.’
Samsara in Den Bosch
De nul komt in Miyajima’s tel-installaties niet voor omdat deze staat voor een definitief einde, de dood. ‘Samsara’ wijst immers op de eindeloze levenscycli van geboorte, dood en wedergeboorte.
The Secret Kissing of the Sun and Moon: Three Upadesha Tantras of the Great Perfection
De literatuur van de Grote Perfectie is verdeeld in drie secties of groepen: De Geest Sectie, de Ruimte Sectie, en de Upadesha Instructie Sectie.
Geef de bloeddoordrenkte handel met China op! Een open brief aan de Nederlandse premier Mark Rutte
Het is geen geheim dat u deze houding aanneemt om de belangen van sommige van uw zakenvrienden te beschermen en misschien om te proberen uw regering voor een vijfde termijn verkozen te krijgen. Het heeft geen zin om te proberen uw egoïsme in deze zaak te verhullen.
Zitten in verbondenheid – Het onzichtbare zichtbaar
Het altaar is een centrale plek in ons huis en onze leefruimte, die de overgang naar het sacrale markeert en ons herinnert aan onze beoefening. Iedere keer als we op ons kussen plaatsnemen, zijn we ons dat bewust. In het ritueel van de meditatie brengen we dit tot uitdrukking, waarin we ons verbinden met een diepere werkelijkheid en het onzichtbare zichtbaar wordt.
Dôgen over meditatie en verlichting
De wereld zoals wij die waarnemen, is een persoonlijk gekleurde opvatting. Die wereld is lang niet zo stabiel als we aannemen, integendeel: deze wereld ontsnapt ons als zodanig, zolang hij is gevangen in ons hoogstpersoonlijk projectiescherm. Dus het ego is tegelijk onze houvast én onze gevangenis.
Sleutel tot inzicht – Angst is een subtiel element van hoop
Het Pali woord ‘asamsa’ betekent ‘hoop’; ‘verwachting’; ‘wens’; ‘verlangen’. Hopen is het verlangen hebben naar iets. Dit verlangen kan zowel heilzaam als onheilzame zijn (zie de uitleg bij chanda).
Vertwijfeling
…
De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer
In Boeddha’s eigen – beroemde – woorden, zouden we bij alles wat we ervaren moeten bedenken: ‘N’etam mama, n’eso’ham asmi, na me so atta’ – ‘Dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf.’ Hiermee wilde hij eens en voor goed duidelijk maken, dat verschijnselen in het relatieve bestaan – inclusief onze gedachten, gevoelens en ziele roerselen – vergankelijk zijn en dus geen vaste, blijvende kern hebben en dat we ons dus er beter niet aan kunnen hechten.
Groningen, de levenszekerheid als onrealistische sluitpost
Wat te denken van het idee van een vermindering van gasverbruik (bijvoorbeeld) 10% sowieso, met daarbij de nodige oefening met warmte produceren en die vasthouden op korte termijn? Bijvoorbeeld bij 10 graden vorst de wijkbewoners opvangen als was het een watersnood. Warmte en energie collectief gebruiken en niet in alle situaties individueel thuis met de kachel aan.
Vrij zijn wie je bent
Kun je blijven staan voor je eigen idealen, voor je eigen inzichten (gebaseerd op kennis en ervaring), ondanks dat je tegengewerkt wordt, ondanks dat mensen je onheus bejegenen of negeren? Dat is vaak moeilijk, zeker als er een beroep gedaan wordt op harmonie die er zou moeten zijn of wanneer er op een andere manier het, ik noem het ‘het Boeddhistische vingertje’ geheven wordt.
De verrassende evolutionaire voordelen van het celibaat
Waarom zou iemand lid worden van een instelling die hem de mogelijkheid van een gezinsleven ontneemt en verplicht celibatair te zijn? Voortplanting is tenslotte de kern van de evolutie die ons heeft gevormd. Toch eisen veel religieuze instellingen over de hele wereld precies dit. Door deze praktijk vragen antropologen zich af hoe het celibaat überhaupt kon ontstaan.
Sleutel tot inzicht – De wortel-belemmering
Het vernederende kastenstelsel dat in India wordt toegepast, een systeem waar mensen vanwege hun geboorte worden ingedeeld, versterkt het idee van ‘ik’ tot in grote extremen. Het is het toonbeeld van hoe ideeën van ‘ik’ tot verdeeldheid in de maatschappij teweeg brengen en groot lijden veroorzaken vooral voor de mensen die tot de laagste kasten (‘de onaanraakbare’) behoren. Deze mensen zijn volgens de hindoeïstische zienswijze helemaal niets waard.
Helende tijd
tiksgewijs valt de regen op de tuintafel
Boeddha in de bajes – M’n cel
Boven m’n wasbak hangt een bekraste spiegel, m’n gezicht wordt erdoor vervormd.
Thuiskomen
Duizend keer ben ik verdwaald.
Boeddhisme en de bevrijding van het lijden
Van een door het orthodox-protestantisme beïnvloed gesloten mens- en wereldbeeld, met haar strenge leer, ging ik geleidelijk naar de beleving van een open bewustzijn, aangereikt door het boeddhisme.
Boeddhisme in Tibet – een lange geschiedenis
Vanaf het begin van zijn onderricht heeft de Boeddha grote nadruk gelegd op het feit dat je hem niet moest geloven, dat zijn leer geen dogma of religie was, en dat je het leven in al zijn facetten zelf moest onderzoeken. Alleen als je je eigen psyche onderzoekt, wordt dat wat je ontdekt je eigen inzicht. Daarom was een van zijn uitspraken ‘Wees je eigen eiland’, dat wil zeggen, vertrouw op jezelf en niet op de leer of op de leraar.
Sleutel tot inzicht – Juist begrip is de voorloper
Juist begrip of wijsheid, impliceert tegelijkertijd ook veiligheid. Maar wanneer er geen juist begrip of wijsheid is, betekent dat gevaar. Wanneer je niet begrijpt dat je een giftige slang direct achter de kop moet beetpakken om te voorkomen dat hij je dodelijk bijt, ben je in gevaar. Gevaar leert ons dat wijsheid essentieel is in het leven.