‘De mens is niet de vijand. Onze vijand is haat, woede, onwetendheid en angst.’
Van plan om Tibet te bezoeken als buitenlandse toerist? Een vriendelijk woord van een Tibetaan
Wereldburgers, laat je niet misleiden als je op reisblogs veel blije gezichten van Tibetanen ziet! Alles wordt georkestreerd. Dit is vergelijkbaar met de gezichten van Noord-Koreanen in de video’s van de parades van Kim. Deze gezichten worden verondersteld vreugde, uitbundigheid en jubel uit te drukken – maar het is allemaal nep! Het is gewoon propaganda en achter deze gezichten schuilt de realiteit van angst, honger en schrijnende armoede.
Faalde Jiddu Krishnamurti?
Mensen die van hem houden, vrienden, zouden deze vraag als aanmatigend kunnen ervaren. Het is beslist geen aanval op hem. Maar een kritische blik op zijn leven als spreker van de waarheid. Waarbij niemand verlicht werd: ‘Niemand heeft mij begrepen,’ zei hij dikwijls.
Stilzwijgend, luisteren
In een gezelschap of op een vergadering aan het woord komen. Het blijkt vaak moeilijker dan voor de hand lijkt te liggen. Waar komt al dat geredetwist toch vandaan? Is het onoplettendheid? Of juist het omgekeerde? Waarschijnlijk begint het ergens waar de macht meespeelt. Van kindsbeen af aan.
‘The Sacred HeART of Aging’
Na een hopelijk goed en wel besteed bestaan zijn we op de een of andere manier in de herfst, of zelfs in de winter van dit leven aangekomen, of gaan we langzaam maar zeer zeker die richting in. We bezochten, of woonden in of op bepaalde plekken in de wereld, hebben waarschijnlijk een grote verscheidenheid aan mensen, dingen, prachtige, maar ook soms moeilijke situaties ontmoet in dit leven. En nu, tijdens het veranderen van de levensseizoenen, zijn we bij een fase aangekomen waarin we ons misschien afvragen hoe het komt dat we het ene moment jong en schijnbaar gelukkig en evenwichtig leken te zijn, en nu, op dit daaropvolgende moment, het gevoel hebben dat het leven en onze energie op de een of andere manier begint te stagneren. Soms zelfs dat het leven ons iets af lijkt te nemen.
Een spirituele oorlog?
Op een dag zag ik direct zonder enige twijfel, dat ik voor de volle 100% de persoon ben. Het zogenaamde object van de waarnemer. Toen zag ik ook, direct zonder enige twijfel, dat ik de waarnemer ben voor de volle 100%.En dat de persoon en de waarnemer niet verschillend zijn maar een en hetzelfde.
Een 8-jarig meisje ontvluchtte Tibet – ‘Waar kom je vandaan?… Studeer goed!’
We hebben thuis een klein doosje waar we een kleine foto van Lama [de Dalai Lama] in doen. Dus wanneer Chinese ambtenaren bij ons thuis komen, verstoppen we het doosje. ‘Als je de foto van Lama in het doosje verstopt, zullen de Chinese ambtenaren het niet zien’, vertelde mijn opa me.
Boeddha gaat naar school
Het Boeddhistisch Vormingsonderwijs (BVO) bestaat sinds 2018 en groeit. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). De leraren zijn in het bezit van een onderwijsdiploma en volgen een training van het Centrum voor Vormings Onderwijs en een tweede training van de BVO. Via een intern platform kunnen de leraren hun ervaringen delen, wat wel en niet werkte in de lessen, hun materialen aanpassen of nieuwe bronnen toevoegen.
Slimme bouwplaatsen in China: Het nieuwste instrument voor massasurveillance in Tibet
Er komt geen einde aan de ontwikkeling en het gebruik van nieuwe technologieën door de CCP om van Tibet een van de meest bewaakte gebieden ter wereld te maken.
De oplossing van de misverstanden rond het ego, het zelf en het begrip identificatie
In vrijwel alle spirituele tradities wordt onderwezen dat wil men zijn ware zelf realiseren, of wil men God realiseren, of wil men ontwaken, wil men verlicht of zelfgerealiseerd worden, het ego moet verdwijnen. Overal wordt beweerd dat het ego de bron is van alle lijden en dat het daarom moet verdwijnen, het moet sterven, ofwel men hoort in te zien dat het ego in werkelijkheid niet bestaat, of dat het een illusie is die we moeten doorzien.
De kracht van ecologisch samenwerken
Anya Wiersma: ‘Onze boeddhistische beoefening gaat over ‘wakker worden’. We hebben – mild gesteld – de indruk dat de aard en omvang van de klimaat- en ecologische crisis die zich nu aandient en de dreiging ervan voor het voortbestaan van (menselijk) leven op onze planeet, alom ernstig is en vraagt om in actie te komen. In gesprek en door samen te werken zoeken we wegen.’
China’s repressieve nieuwe wet op religieuze activiteitenlocaties: Een Tibetaanse kijk
Besluit nr. 19 dat op 1 september van kracht werd, heeft negatieve gevolgen voor het hele Chinese grondgebied en alle religies. Maar het is nog erger voor Tibet en andere bezette gebieden.
Nathan Rozenhart – Het lijdzaam ondergaan
In de vorige eeuw zei Sathya Sai Baba met zo’n 34 miljoen volgelingen: ‘Als ik heenga, zal er overal vrede zijn.’ In de vorige eeuw geloofden heel veel mensen in de magische eeuwwisseling van het jaar 2000. In de vorige eeuw liepen we met zijn allen achter vele oosterse en westerse leermeesters aan met een geloof in een andere wereld, nietwaar?
Het lichaam als voertuig van ons denken…ons bewustzijn (2)
Tegenwoordig worden er zelfs medische hulpmiddelen ontwikkeld om gebruik te maken van de herinneringen van spieren. Daartoe behoren degenen die gedeeltelijke verlamming na ongelukken tegengaan. Of in de muziekwereld een apparaat dat het spiergeheugen registreert van ervaren muzikanten die een instrument bespelen, om later te gebruiken door studenten die hetzelfde instrument bestuderen. Dit kan worden beschouwd als een verder bewijs van de interactie tussen lichaam en geest, hier ook wordt de zg. wetenschappelijke opvatting over de locatie van de geest, waarvan soms nog steeds beweerd wordt dat deze zich in de hersenen of de hersenschors bevindt, duidelijk tegengesproken
B’eter – De maand van de eik
Vaak wordt er gezegd dat voedselbossen – gemengde bossystemen van eetbare soorten – nooit onze graanvelden kunnen vervangen, omdat koolhydratenbronnen nou eenmaal niet genoeg in het bos groeien. Dit laatste is simpelweg niet waar. Neem de kastanje. Er is onderzocht dat, in ons klimaat, een kastanjebos qua massa en voedingswaarde per hectare gelijke aantallen oplevert als die van een graanveld. Tekst Simon Verboom.
Jasper Schaaf – Onverdraaglijke vooruitgang
De bekendste vorm hiervan is de vraag naar de waarheid of onwaarheid van religieuze uitspraken. Bestaat god of meer goden tegelijk of is het een antwoord van niets, hooguit van het ongerijmde? Sinds de opkomst van de kritische filosofie in verschillende gedaanten, van Spinoza, Kant Hegel, Marx en anderen, overheerst het idee dat de mens niet in staat is een betrouwbaar antwoord op dat soort grote vragen te geven. Sommige filosofen, denk aan Marx of Feuerbach, gaan een stap verder en vinden dat je onbeantwoorde theoretische vragen het beste maar kunt ‘bestrijden’, omdat deze ook een correct antwoord op praktische vragen bemoeilijken.
Volmaakt zien
Terwijl alle andere paden in het boeddhisme gekenmerkt worden door een specifiek doel dat door allerlei inzichten en oefeningen bereikt zou kunnen worden – nirwana, het ontwaken of de bevrijding – is er vanuit dzokchen gezien helemaal geen doel. In essentie is alles al vrij. Ruimte is al volmaakt open en alles wat in ruimte ontstaat lost vanzelf weer op zonder dat je daar iets voor hoeft te doen.
Masha verkocht haar huis, stopte met werk, reist nu de wereld over en kreeg les van de dalai lama
Neem die tiendaagse stilteretraite, waarin ze ook nog eens een les kreeg van de dalai lama. “Tien dagen mediteren en kijken wat voor inzichten je dan krijgt, in stilte. Het was een introductie in het Tibetaans boeddhisme. Nu heb ik helemaal niet de intentie om boeddhist te worden, maar ik vond het interessant om lessen te volgen, gezien mijn interesse voor oude wijsheid, levensfilosofie en de mind.”
Hisamatsu’s Gelofte aan de mensheid
In zijn Filosofie van Ontwaken bespreekt Hisamatsu de ontoereikendheid van zen vanwege haar eenzijdige nadruk op ontwaken. Aan de andere kant schoten ook wetenschap en socialisme tekort, omdat die uitsluitend gericht waren op de concrete problemen van deze wereld. Om de existentiële problemen van de mensheid op te lossen waren beide nodig.
‘Keizer’ Assad: ongekende eerbetuigingen van de Chinese Boeddhistische Vereniging aan een bloedige tiran
Assad is niet zomaar een buitenlandse leider die bevriend is met Xi Jinping en een knappe vrouw heeft. Hij wordt algemeen beschouwd als een oorlogsmisdadiger die verantwoordelijk is voor misdaden tegen de menselijkheid in de Syrische burgeroorlog, waaronder het uitroeien en bombarderen van burgers, marteling, verkrachting door regeringstroepen en buitengerechtelijke executies. Dat de abt van de Lingyin Tempel en andere leiders van de Chinese Boeddhistische Associatie zo’n tiran letterlijk verwelkomden met een rode karper en hem bejubelden als een ‘man van vrede’ was inderdaad een enorm schandaal.
De valse Panchen Lama vertelt Tibetanen om Xi Jinping onvoorwaardelijk te gehoorzamen
Hoewel hij door de meeste Tibetaanse boeddhisten wordt veracht en zelfs belachelijk gemaakt, speelt de valse Panchen Lama een nuttige rol voor de CCP. Hij reist door China en de wereld als een valse vertegenwoordiger van het Tibetaanse boeddhisme, belastert de Dalai Lama en beweert dat Tibetanen religieuze vrijheid genieten. Hij vindt altijd religieuze leiders in het buitenland, naïef of royaal gefinancierd door de CCP, die hem serieus nemen.
Half goed, al goed? Een heel kleine definitie-kwestie
En de Noordkromp natuurlijk vergeten? Geen tijd of zin voor schelpen. Maar de ware nieuwsgierige man en vrouw, de echte scharrelaar kan het niet laten. Zeiden we net tegen elkaar nu geen oog te hebben voor de schelpen in het mulle zand, we wisten eigenlijk beter. De mens als scharrelaar is heus wel dichtbij, een blik op de grond is toch voldoende?
Open Monumentendag 2023 – Levend erfgoed
Ter gelegenheid van de open Monumentendagen 2023 vond in Afferden (Gelderland) in de Wat Phra Dammakaya Nederland de opening plaats van de Open Monumentendagen 2023 (met als titel ‘Levend Erfgoed’) in de gemeente Druten. Bij gelegenheid daarvan is een lezing uitgesproken. Met als titel ‘Levende erfgenaam’.
Marjan Slob – ‘Laten we de realiteit liefhebben’
We maken deel uit van een levend en vibrerend web. Dat web van het bestaan heeft ook pijnlijke kanten. Veel mensen worstelen met het gevoel dat ze tot een groep behoren die dat web beschadigt. Ze vervallen in zelfhaat en schuldgevoel. Maar je kunt niet verantwoordelijk zijn voor alles. “Wie leeft, maakt vuile handen.”