Misha is onder de indruk van het oude Sovjet sanatorium-complex buiten Kiev waar een Tibetaans Boeddhistisch Centrum komt. Het ligt midden in de bossen en vrijwilligers zijn beetje bij beetje bezig de gebouwen op te knappen zodat ze daar retraites kunnen geven.
Misha in Oekraïne (4) – Misha komt terug en dit is Zhuravka
Vijf explosies door Russische bommen of raketten in Kiev. Zondagochtend. Misha zit nog buiten de stad in het Nyingma Dharma Centrum waar hij opnamen heeft gemaakt.
Misha in Oekraïne (3) – Zhuravka de bodhisattva
Zonder een spoor van aarzeling klinkt uit de gesproken app van vrijdag Misha’s stem: ‘Zhuravka is echt een bodhisattva met duizend ogen en duizend armen’.
Dick – Boeddha zijn
Waar en in wat ook boeddha vinden, dat is mijn enige zorg in dit leven. Zelfs de grootste snoodaard herbergt een boeddha.
Misha in Oekraïne – Doen wat je te doen hebt (2)
Zenmeester Dogen heeft in zijn Shobogenzo gezegd dat Boeddha’s leer een kwestie is van doen. Handelen is een sacrale activiteit waarin het gehele universum tot uitdrukking gebracht en geëerd wordt.
Misha Beliën naar Oekraïne voor docu over lama Dawa Zangmo (1)
Lama Dawa Zangmo, nu leraar in Canada, werd zo geraakt door het lot van haar landgenoten dat ze terug is gegaan om te helpen; qua opleiding is ze verpleegster.
Dick – Zwaard van liefde
Zo word ik wel eens wakker: Alleen maar ruimte, aan alle kanten; alle poorten staan open. Het hele universum, zo voelt het, bevindt zich overal in mij, staat overal aan ‘mijn’ kant. Bevrijding alom. Is dat hoogmoed of deemoed?
Dick – Bedelen
Ik buig mijn hoofd voor Annapurna terwijl er een lawine naar beneden dendert van het soort dat Annatoli doodde.
Dick – Leven & laten leven
‘Als we aanvaarden dat alles verschillend is, beginnen we de eenheid van het leven te zien. Als we de eenheid proberen te vinden zonder de verschillen te aanvaarden, is dat meestal het begin van een eindeloze zoektocht die nergens toe leidt en die alle wezens oneindig doet lijden.’ Zegt Bernie Glassman in Erkennen wat is.
Dick – Management
Sommige mensen worden onpasselijk als ze boeddhisme en management in één adem horen noemen. Raar, want elke vorm van management valt of staat met ‘zelfmanagement’ en dat is nu precies waar het boeddhisme over gaat.
Dick – Maakbaarheid 2
Wat is er eigenlijk mis met maakbaarheid? Heeft de Boeddha zelf ons niet gemaand de handen uit de mouwen te steken als we ernst willen maken met inzicht en liefde?
Boekbespreking Joko Beck – je negatieve kernovertuiging maakt je onvrij
Wat mij zo bevalt in de boeken van Joko Beck is hun gebrek aan opsmuk. Haar werk is rechttoe rechtaan, eerlijk, oprecht en het klopt m.i. als een zwerende vinger. Die zwerende vinger haal ik erbij, omdat ze, net als de Boeddha, steeds uitgaat van het lijden van ons als mensen. Het beeld van die vinger had ze zelf kunnen gebruiken. Ons lijden is als een zwerende vinger.
Dick – Maakbaarheid & overgave
Oefenen wij om een weg te effenen? Wrijven wij de dakpan tot hij een spiegel is? Moeten wij die voortdurend ontstoffen met onverstoorbaarheid? Wie op dit soort resultaatgerichte acties uit is, krijgt onvermijdelijk het lid op de neus.
Dick – Tussenveld
Mediteren doen we ter bevrijding van alle levende wezens. Toch? Hoe dat zit? Geen idee, maar dit Mahayanabeginsel is ons met de boeddhistische paplepel ingegoten dus reciteren wij braaf Sho jo mu hen sei gan do of Hoe talloos de levende wezens ook zijn, ik beloof ze te bevrijden. Allemaal!
Dick – Niet iemand durven zijn
Wat een bevrijding. Eindelijk gebeurt wat ik nooit had durven dromen. Elke reden om iemand te zijn valt weg.
Dick – ruimteschip
Onze adem stokt, aangegrepen als we zijn door een ontzag dat nog nooit enige kerk bij ons opriep. Hier drukt elke ruimte, elk vlak, elke hoek, elke verbinding een grootsheid uit, waarvan ik niet dacht dat zij met vorm is weer te geven.
Chomei’s donderend stilvallen
Chomei heeft zichzelf in een mentale spagaat gebracht. Hij wil de Boeddhaweg volgen en is uit op onthechting. Maar hij is en blijft dol op gedichten en muziek maken, zijn hutje, eenvoud en stilte, wat hij ziet als gehechtheid. Daardoor zou hij verwijderd blijven van nirwana.
Dick – Alleen maar nu
Het aftellen is begonnen en niemand die iets kan zeggen over het verloop. Maar wij zijn nog bij elkaar en leren nu iets onbeschrijflijk belangrijks: er is regen, wind, zonneschijn. Dat groen van die blaadjes, waar het licht op valt, die geuren ’s avonds in de tuin…
Dick – Scherp van de snede
Momenten van aanwezigheid en eenheid liggen binnen handbereik. In alles wat je doet, kun je het oefenen. En je zult zien: er ontgaat je minder, je wordt er wijzer van. Maar het is lastig.
Dick – Ons leven zien
Je zou kunnen zeggen dat Zen Zien Tekenen je de mogelijkheid aanreikt je diepgaand te verbinden met de ander en het andere – met wat je leven is. Wat is dit dan voor zien, waarbij de ziener en het geziene eigenlijk één worden via het tekenen? Het is een ‘ziensvorm’ die alles met ‘zijn’ te maken heeft. Het is ‘gewaarzijn’. Bij deze vorm van zien zijn niet alleen de ogen betrokken maar ons hele wezen. Met ons hart als spil.
Dick – Jongste zenkunst
In zijn drang mens en wereld diep gewaar te zijn, schiep Frederick Franck (1909-2006) een nieuwe zenkunst. Het gebeurde rond 1957 op de evenaar in Lambarene waar hij als tandarts samenwerkte met Albert Schweitzer. Om de Afrikanen daar echt te leren kennen, liet hij zijn camera plaatsmaken voor zijn schetsboek.
Dick – Stroomafwaarts
Worden mijn keuzes en beslissingen dus minder belangrijk? Integendeel. Steeds meer wil ik ze afstemmen op de grote lichtstroom, laten varen op het getij van openheid, zonder dat mijn systeemdenken de overhand heeft. Dat vergt een kalmte die mij maar al te vaak ontbreekt.
Dick – De stroom van het leven
Hoor, voel en zie je haar, die stroom van leven? In zoveel gedaanten? De hartenklop van de aarde, de polsslag van de wereld, de trage bloedstroom van het universum, het mysterieuze verglijden van de tijd…soms pijlsnel, soms oorverdovend traag, ongewis…
Dick – Woorden
Voor je het weet, zijn woorden geen voertuig meer voor een vrije onbelemmerde expressie, maar gebeurt het omgekeerde. Je zit gevangen in het raamloze instituut waarin woorden makkelijk ontaarden.